1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV en Digitale Televisie thread [Deel 18]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Melbuuln, 14 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. swordman

    swordman Active Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    5
    ik ben er nog niet helemaal uit welke tv het wordt maar heb nog wel even een vraag over 100hz

    blu ray wordt in 24p afgespeeld dus dan heeft 100hz toch geen enkel effect als deze functie aan staat?

    voor DVD's weet ik dat het wel een rustiger beeld moet geven maar hoe zit het met games?
     
  2. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    100 hz bij een hdtv is wat anders dan 100 hz op je oude crt bak. Bij je oude crt bak had je een interlaced beeldopbouw en die was eerst 50 hz. Daarom werden je ogen moe omdat je ogen dit toch konden waarnemen. Later kwam 100 hz en dat was veel rustiger voor de ogen.

    Nu bij de hdtv's:
    Bij 100 hz wordt tussen elk frame, een nieuw frame (beeldje) bedacht uit de informatie van de tussenliggende frames. De tv verzint er dus eentje tussen en hierdoor hoopt men dat t beeld vloeiender wordt en dat pakt soms wel en soms niet goed uit.

    Blu-ray staat met 24 frames per seconde opgeslagen. Wanneer een hdtv enkel 50 of 60 hz ofwel frames per seconde kan laten zien, komt hij niet uit met de 24 frames. Als hij ieder frame 2x laat zien, houdt hij 2 frames over.

    Hierdoor laat de tv sommige frames 2x en andere 3x zien en dat veroorzaakt judder. Kleine haperingen in het beeld die je vooral bij langzame horizontale shots kunt zien.
    De nieuwe tv's kunnen soms wèl 24 of 48 of bijv 72 hz tonen. Ze laten dan iedere frame 1, 2 of 3 keer zien (en natuurlijk sneller) en dan heb je geen of minder judder.


    Dus met die 100hz moet je zelf bekijken of t beeld wel verbeterd. Als de tv werkelijk 24hz of een veelvoud kan laten zien, is dit wel goed.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2008
  3. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Misschien is dit iets duidelijker.

    Filmbeelden worden doorgaans met 24 frames per seconde opgenomen, terwijl televisietoestellen deze films tonen met een hogere framesnelheid. Dat heeft tot gevolg dat beeld en geluid ongeveer vier procent te snel afgespeeld worden. Met een 24p televisietoestel is de conversie niet langer zichtbaar en zie je de film met 24 frames per seconde.
     
  4. swordman

    swordman Active Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    5

    edit: het is duidelijk, gewoon kijken of de 100hz t m doet ja of nee
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2008
  5. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Mijn Bravia heeft wel geen 100hz maar deze ondersteund wel 24p True Cinema.

    Bij mijn oude CRT 100hz zag ik duidelijk verschillen met de CRT 50hz van mijn ouders.
    Het beeld van mijn CRT was veel rustiger.

    Bij de overstapt naar LCD heb ik nooit stil gestaan dat deze geen 100hz had , het beeld was al behoorlijk rustig.
    Misschien komt het wel dat ik vanaf dag 1 altijd tv heb gekeken via de HD-decoder (HDMI)
     
  6. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66

    De 24p true cinema is naar mijn mening veel beter, dan een 100 hz. (al heb ik niet zo'n last van die 3:2 pulldown)

    Nogmaals: bij een crt is 100 hz veel beter dan 50hz. De crt geeft t beeld interlaced weer en een hdtv doet dit progressive.
    Het 50 hz geflikker van het crt interlacedbeeld, was nogal vermoeiend om naar te kijken. Door het flikkeren naar 100 x per seconde te verhogen, zag je dit niet meer.

    Aangezien je lcd geen interlaced beeld weergeeft, maar altijd een progressive is dit veel rustiger.


    En over de 24p: de films worden bij 50 of 60 hz niet alleen iets sneller weergegeven, ze haperen ook iets. Bij 24p weergave heb je dan niet (minder). Je hebt dan de weergave "zoals de regisseur het bedoeld heeft" :D
     
  7. swordman

    swordman Active Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    5
    zou idd de rede kunnen zijn want ik was in de winkel zag de 2 modellen naast elkaar staan (d3000 en w4000) en toen merkte ik ook vrij weinig van de 100hz heel af en toe een klein verschilletje, de w4000 zonder 100hz was daarentegen wel weer iets scherper in beeld en kwa kleuren, ook geen grote verschillen maarja naast elkaar zie je het wel.
    In de volgende winkel stond een blu ray te spelen toen zag ik niks van de 100hz, was de full hd ietsjes scherper maar waren de kleuren minder natuurlijk (weet ook wel dat de tv daar niet afgesteld staat), het zwart was wel een tikkie donkerder maar het wit daaren tegen was wat minder wit dan bij de d3000 de verkoper zei dat dit kwam omdat: als ze het zwart zwarter maken is het logisch dat er met de rest van het beeld ook wat gebeurd (nooit bij stil gestaan :p ).

    misschien is dit een hele rare stelling maar zou het zo kunnen zijn dat de w4000 door de bravia engine 2 niet perse 100hz hoet te hebben? dit omdat er echt niet heel erg vel van te zien was

    Ik moet er echt nog eens goed over nadenken want de hdtuner van de w4000 vind ik wel interesant zeker omdat als ik de tv bij een bepaalde winkel koop ze gratis digitale tv op een bravia kunnen zetten d.m.v. een code van upc en als dan straks het ek wordt uitgezonden kijk ik dit mooi in hd (heb niks met voetbal maar het is dan wel een mooi plaatje) en die hdtuner lijkt me toch iets meer future proof, de d3000 heeft ook een ingebouwde digital tuner maar alleen voor sd signalen.

    verder heb ik nog even lopen zoeken naar het voordeel van een 10bits paneel maar hier zou je voorlopig nog niks aan hebben omdat het 8bits paneel nog nieteens optimaal benut werd (gellof dat t zo zat :p )

    ik moet er echt nog flink over nadenken wil nu echt wel een paar jaar met de tv gaan doen. dat ik nu een nieuwe wil heeft puur te aken met dat ik het beeld net wat te klein vind, want de beeldkwaliteit vind ik nog steeds zeer goed.

    @Ferry34: 24p is bij beide modellen het geval, alleen is de w4000 full hd en de d3000 100hz
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2008
  8. berry

    berry Active Member

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb me pas geleden een Samsung LE32R82B aangeschaft en bij GTA valt me pas op hoe onscherp de randen zijn afgewerkt.

    Maar waar kan dit aan liggen? de instellingen( heb zowat alles al geprobeerd) of aan het spel zelf? (want op de Playstation bij een maat van mij is dit wel beter afgewerkt.

    Je ziet dit super goed aan de schaduwen en de gebouwen in de verte:
    [​IMG]
     
  9. Tco

    Tco The Chosen One

    Berichten:
    6.230
    Leuk Bevonden:
    1
    Moet eerst nog ff een vakantiebaan krijgen voor ik zeker een HDTV koop maar ik was even aan ut kijken voor de lol en kwam deze tegen; :+

    http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/lg-37lg6000-lcd-hdtv

    Is dit nog wat?
    Full HD voor 1100,-, I know zegt niet alles maar toch maybe something?

    En ik weet wel wat maar nou ook niet weer zoveel.
    Wat zijn echt de belangrijkste dingen voor een HDTV?
     
  10. strapping young lad

    strapping young lad Active Member

    Berichten:
    2.668
    Leuk Bevonden:
    0
    yup.. je hebt gelijk, bedankt trouwens voor je post!
     
  11. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824

    De saturation in het menu iets minder zetten helpt wel een klein beetje.
    Ik had het eerst ook maar sinds een paar dagen heb ik een VGA kabel en daarmee is het probleem helemaal verdwenen.
     
  12. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    Heb zelf de LE32R72B en heb dus echt 0 % last van die randen bij jou.
    Je tv lijkt wel overbelicht. Zou maar eens naar de TV-instel thread gaan ,want dit ziet er niet uit.

    Heb zelf ook een VGA HDAV kabel voor de xbox en dat is ook scherper dan component.
    succes
     
  13. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad, ik zou dynamisch maar es uitzetten en op Cinema o.i.d. gaan gamen, je ziet niet eens het verschil tussen de straat en de stoeprand :+

    Welke kabel gebruik je? Misschien kan je VGA es proberen, kijken hoe dat eruit ziet.
     
  14. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Wat ga je er mee doen? Gamen, tv kijken, digitale televisie kijken, dvd's kijken?
    Test enkele tv's in de winkel en ga kijken naar content die je thuis ook gaat kijken.
    Specs zeggen niet alles, het gaat erom of jij het beeld mooi vindt. Kleuren, zwartweergave en contrast zijn het belangrijkste. Verder refreshsnelheid tegen ghosting.
    Echter: je weet nooit hoe de fabrikant contrast of refresh meet en je moet dit dus zelf gaan bekijken.

    Ik heb zelf nog nooit een LG goed bekeken, maar er waren wat mensen niet zo tevreden op enkele forums. Vooral niet icm console gaming. Zelf ff tesen dus.
     
  15. Sato

    Sato Sato NL

    Berichten:
    1.229
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt idd,

    Er zit er zelfs een op dit forum die niet tevreden is over LG (rara wie is het)
    Anyway, ik heb het nog geen jaar lang uitgehouden met dat ding. (LG 26LC2R, is trouwens te koop)
    Nee mijn advies voor lcd tv's is Sony, Samsung en Sharp (waarbij Sony de beste keus is maar ook iets duurder)
    En voor plasma tv's Panasonic en Pioneer (waarvan de laatste voor velen op dit forum inclusief mezelf veel te duur is.)

    En het beste advies blijft natuurlijk ga eerst uitgebreid in de winkel kijken zonder op specs te letten en vraag of je met je eigen console mag testen en met de instellingen mag spelen.

    Ben zeer tevreden over mijn panasonic die er nu staat. (37pv7f)
    Zo tevreden zelfs dat de LG verkocht gaat worden (nadat hij eerst voor de 2de keer gerepareerd is want ik ga geen half werkende spullen verkopen.)
    Wilde hem eerst nog laten staan om tv op te kijken maar zelfs daarvoor is het niks vergelijke met mijn nieuwe tv.

    Ik wil hiermee niet zeggen dat plasma beter is dan lcd's want er zijn ook hele goede lcd's. (mijne was gewoon prut)

    Bijde technieken hebben hun voor en nadelen en je moet zelf maar eens goed gaan kijken en vergelijken wat jij beter vind.

    Ik heb nu voor plasma gekozen en tot nu toe ben ik daar wel tevreden over.

    Mijn plasma staat in de Normal mode want cinema zag er veel te flets uit. (Normal is alles in het midden en contrast wat hoger 60/70%)

    Deze keuze heb ik gemaakt na het lezen van heel veel artikelen en forum topics over image retention en screen burn, dus ik weet echt wel wat ik doe.

    En dat is genieten van mijn tv.

    PS. Wat mij gister opviel is dat wit gewoon wit is (in bijvoorbeeld ondertitels) maar zodra je een heel wit beeld krijgt zoals in de discovery reclames en een aantal andere reclames dat het beeld dan erg grijs word. terwijl wit wel wit is bij de rest (mediamarkt reclames bijvoorbeel rood, zwart en wit zijn daar ook echt rood, zwart en wit.)
    Nu zat ik gisteravond beneden tv te kijken met mijn vader en ook daar viel het mij op (crt tv) Is dat expres gedaan ter bescherming van de ogen van tv kijkers? Of ligt het aan mijn plasma? (Zowel beneden als boven word digitaal tv gekeken met samsung decoders)
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2008
  16. berry

    berry Active Member

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    0
    Dynamisch staat ook uit en ik game gewoon onder Film modus. Ik denk dat de overbelichting komt door de instelling van de camera en doordat de verlichting van de tv op zn hoogst staat.

    Maar het irritantste vind ik de korrels die je ziet in de schaduwen, overigens kom je dit ook tegen bij gebouwen en auto's, maar dan een stuk minder.

    [​IMG]
    Verder game ik gewoon via component, maar ik zit als ik jullie moet geloven te overwegen om een VGA-kabel aan te schaffen, maakt dit alles egt merkbaar een stuk scherper? en weegt het voordeel volgens jullie ook op tegen het kleurenverlies (ik heb gehoord dat VGA minder volle kleuren weergeeft)

    Verder heb ik geprobeerd de saturation een stuk lager te zetten, maar dat geeft geen merkbaar verschil vind ik
     
  17. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824

    De vga is wel even wennen in het begin omdat je minder kleur hebt dus je moet even je instellingen veranderen op je tv.
    Ik zag net dat iemand zijn vga kabel verkoopt in de bazaar voor 10 euro.

    Hier het linkje.

    http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=114721
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2008
  18. berry

    berry Active Member

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok, dat de kleuren te veranderen zijn dmv de instellingen van de TV zelf is wel beter. Want het korrelige beeld wat ik heb, daar is niks aan te veranderen.

    Thanx voor het linkje:p,
     
  19. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    1 ding: op jouw tv is VGA zeker mooier!
     
  20. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Met hdmi heb ik die korrel schaduwen ook..
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina