1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV en Digitale Televisie thread [Deel 18]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Melbuuln, 14 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Ik heb s gekeken naar die hdtv tests en daaruit blijkt dus precies wat ik zeg over het zeer geringe verschil tussen full hd bij een lcd en hdready van een plasma.
    Er is namelijk een manier om de resolutie te meten wanneer er bewegende beelden worden getoond en dat heet dus Motion Resolution.
    Je hebt dus de native resolutie van het scherm, in jouw geval 1920x1080. De horizontale reso is 1080 bij stilstaand beeld.

    Echter, bij bewegend beeld houdt de Samsung LE40A656 er ineens maar maximaal 650 over (minimaal 300).
    De Panasonic TH42PZ85 full hd plasma houdt er van de 1080...1080 over! (minimaal 950).
    De Panasonic TH42PX80 hdready plasma (resolutie 1024x768) houdt er 700 over.

    Hierdoor zie je dat de Panasonic hdready er minimaal 50 en max 400 meer lijnen overhoudt bij bewegende beelden. En dan te bedenken dat mijn Pana een 1366x768 reso heeft tegenover de 1024x768 van de PX80.
    De Panasonic full hd plasma houdt bij bewegende beelden 430-780 meer lijnen over.

    http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE40A656/Calibration.htm
    Motion Resolution
    Without activating [100Hz Motion Plus], baseline motion resolution on the Samsung LE40A656 LCD TV was measured to be 300 according to Chapter 31 of the "FPD Benchmark Software For Professional" test disc. Setting [100Hz Motion Plus] to "Low", "Medium" and "High" would boost motion resolution to 550, 600 and 650 respectively. Other than the rare instances of strobing between the scrolling lines, we did not notice any significant interpolation artefacts with [100Hz Motion Plus] engaged on the Samsung LE40A656.


    http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PX80/Calibration/
    Motion Resolution
    Some of you may be surprised by a motion resolution of only 700 on the Panasonic TH42PX80Buy this for £604.99 at Dixons
    Use code 'AW20' to get £20 off , but there's a perfectly logical explanation. This is because the test pattern I used (Chapter 31 of the FPD Benchmark Software) to measure motion resolution is mastered in 1080i resolution, and so cannot be fully resolved by the Panasonic TH42PX80 which sports a native resolution of only 1024 x 768.


    http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PZ85B/Calibration/
    Motion Resolution
    Using Chapter 31 of the "FPD Benchmark Software" as my reference test pattern, the Panasonic TH42PZ85B 1080p HDTV successfully resolved the maximum 1080 lines scrolling horizontally at a speed of 6.5 ppf (pixels per frame) as long as [Intelligent Frame Creation] was left off. Activating [Intelligent Frame Creation] caused motion resolution to drop to 950, presumably as a consequence of the micro-feathering.


    Mijn hdready plasma geeft dus een scherper plaatje weer bij bewegende beelden dan jouw full hd lcd.
    Dat was al mn persoonlijke ervaring, maar nu kan dit zelfs aangetoond worden.
    Dus nee: ik had zeker niet liever een full hd gewild. Mocht ik n tv zien die een veel mooier plaatje geeft, dan koop ik die gewoon.


    De zwartweergave van de Samung was inderdaad erg goed. Toch zal je zien dat de contrastwaarden na de calibratie ook zwaar in het voordeel van de plasma's schieten.

    Geeft verder niet, aan
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2008
  2. Rutjes

    Rutjes Active Member

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik snap er de balle van !!! Ik heb een premium systeem en maak gebruik van die component HD AV kabel die er bij zat. Ik speel op 1080i.
    is het nu mogelijk om een HDMI kabel te kopen zodat ik dus in HDMI speel? En wat is het verschil met de kabel van MS ??

    Gaat deze hdmi-kabel dan in het zelfde slot als waar nu mijn huidige kabel in mijn xbox zit of moet deze straks boven mijn utp-kabel waar ook een kleine ingang zit?
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2008
  3. swordman

    swordman Active Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    5

    iemand?
    (alpha crypt idee is mij duidelijk, maar de rest nog niet)
     
  4. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Heb je wel een xbox360 met hdmi aansluiting? (ik heb de indruk van niet namelijk)
    Die zit vlak onder de av aansluiting die je nu gebruikt en daar gaat de hdmikabel in.
    Ik zit nu niet thuis maar google anders ff op hdmi aansluiting xbox360 afbeeldingen.

    Mocht je die wèl hebben dan kan je n hdmikabel gebruiken.
    Voordelen zijn dat de meeste full hdtv's dit alleen via hdmi kunnen ontvangen.



    Ook heb je beeld en geluid door 1 kabel.

    Heb je geen tv die n 1080p input aankan, is t voordeel gering. Verschilt ook per tv.

    Als je surround doet via n optische kabel, dan gebruik je de av output voor t geluid.
    Helaas hebben die knoeierds van Microsoft de hdmi output zó dicht onder de av output geplaatst, dat de oude av kabel (bijv de componentenkabel) niet past!
    Je kan voor 50 euro de hdmikabel van Microsoft met speciale audio dongle kopen die wèl past, of je stript van je oude kabel de plastic kap eraf.
    Op internet kan je de handleiding hiervoor vinden.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2008
  5. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Zwartwaardes zeggen niet veel over de details die de tv weergeven. Als een LCD zijn backlight gewoon minimaal laat schijnen, heb je inderdaad een hele goede zwartwaarde. Maar de tv kan geen details meer weergeven in dat gebied dus krijg je weer klote kwaliteit.

    En waarom begin je ineens over een F-HD Kuro? Die zijn inderdaad top-of-the-bill en ook onbetaalbaar voor veel mensen. Die F-HD brengt inderdaad wel voordelen tegenover een HD-R plasma, en niet alleen de resolutie. Ik denk dat iedereen die wel liever heeft dan zijn eigen tv, maar voor dat geld? No way.

    Als je bedoelt dat ik liever een F-HD scherm had gehad van Panasonic plasma? Niet voor dat geld in ieder geval. Het voegt voor mij gewoon te weinig toe, terwijl de prijs wel 1,5x zo hoog is.

    Als je bedoelt dat ik liever een F-HD LCD tv had gehad dan mijn huidige HD-R plasma? No FUCKING way. Zelfs niet de duurste LCD van welk merk dan ook. _0/
     
  6. Rutjes

    Rutjes Active Member

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt !! Het is me duidelijk. Ik heb iig geen hdmi op mijn xbox (bouwjaar medio 2006) dus ik hou het gewoon bij het oude. Ook geen slechte kwaliteit overigens.:x
     
  7. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    De componentenkabel van Microsoft is inderdaad erg goed hoor.

    Dit is dus de hdmi output van de xbox360 waar de kabel in moet.
    [​IMG]


    Oh ja, hier zie je zo'n audio dongle

    [​IMG]

    en hier heb je de handleiding om de oude kabel te strippen, maar dat is voor jou niet van toepassing.

    http://www.chadledford.com/?p=50
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2008
  8. Onslaught

    Onslaught HardCore Gamer

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    0
    550-650 motion resolution is zeer respectabel and zorgt ervoor dat er bijna geen ghosting meer aanwezig is, oke toegegeven het is niet perfect maarja dat weet je als je een LCD koopt. Beide formats hebben ieder hun eigen problemen.

    Scherper ja maar of het verschil echt goed waarneembaar is nee. Echter door manier waarop bij Plasma het phosphor geladen en ontladen wordt is het nog steeds niet zo duidelijk als CRT, maar het is technisch wel beter dan bij LCD.

    Ik koop ook een betere TV als ik een fundamenteel verschil zie in kwaliteit en met deze Samsung zag ik voor het eerst een LCD die eindelijk eens 100Hz doet zonder problemen (artifacts) en goede zwartwaarde geeft met veel schaduw detail iets wat ik tot voorheen nog nooit zo goed bij een LCD gezien heb.

    Plasma heeft zeer zeker een hoger statisch contrast echter zijn de verschillen niet meer zo denderend als bijvoorbeeld 2 jaar terug. De A656 en W4000 halen na calibratie een contrast van rond de 2000:1 wat een stuk beter is dan de vorige generatie die zo rond de 1000:1 zaten. Die contrast waarde die ze bij tweakers halen slaat dus helemaal nergens op, maarja dat geldt uiteraard ook voor de Plasma TV's.

    Zoals je weet zijn mijn ogen extreem vatbaar voor phosphor lag (ik kon het zelfs waarnemen bij gekleurde scenes) wat voor mij een echte deal breaker was.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2008
  9. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Moraal van het verhaal:

    Koop de tv waar jij je goed bij voelt en waar jij tevreden mee bent :)

    Allebei de types hebben hun voor- en nadelen. Het is net hoe zwaar je die nadelen vindt tellen t.o.v. de voordelen en andersom.
     
  10. GamerJensen

    GamerJensen Active Member

    Berichten:
    58
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb deze tv net gekregen van mijn ouders omdat ik geslaagd ben\o/. Nu wil ik mijn pc of laptop aan mijn tv aansluiten. Ik zag dat dit met een PC-ingang (15-pins D-Sub)kan. Maar ik kan geen goede site vinden waar ik zo'n kabel kan bestellen, weet waar dat kan?O-)
    Alvast bedankt*)
     
  11. Onslaught

    Onslaught HardCore Gamer

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    0
    Loop gewoon een lokale Media Markt of PC winkel in dan heb je er zo eentje voor 15-20 euro.
     
  12. Cinion

    Cinion Active Member

    Berichten:
    165
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vroeg me af:

    Als ik dan mijn HDTV heb. En mijn ik sluit hem dan later aan met een HDMI kabel. Dan heb ik wel gewoon geluid op mijn HDTV, via die HDMI kabel? Op het moment heb ik nog een oude TV, met de Tulp (Geel-Wit-Rood) kabel, De gele in mijn televisie en Rood/Wit in een verleng stuk naar mijn Stereo.

    En wat is dat van die Chad Ledford ? Kun je, door dat te doen, HDMI beeld, en nog de gewone Video Kabel gebruiken voor geluid?

    En ik vroeg me af als je dan nog wat om moest zetten, in je Xbox. En moet je de Standaard Videokabel op TV of HDTV zetten?

    En zou het wel verstandig zijn om dat te doen? Is er een grote kans dat er iets mis gaat, of dat ik het verpruts?
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2008
  13. Roerbakmie

    Roerbakmie .....

    Berichten:
    602
    Leuk Bevonden:
    0
    @ hierboven: [url = linknaarjepagina ] Klik! [/url] Op die manier alleen dan zonder de spaties.

    Mijn analoge tv is gisteren naar de klote gegaan, en dus is het tijd voor een nieuwe (lcd) tv.
    Ik heb de hele startpost doorgelezen maar toch zit ik nog met wat vragen.

    Mijn Xbox beschikt niet over een HDMI ingang, dus blijft voor mij de keuze over, VGA of component. Maar wat voor een ingang heeft de tv nodig om er een VGA of component kabel in te krijgen?

    Verder lees ik in de startpost nog iets over een inkijk hoek, wat word daarmee bedoeld en wat is het effect van een lage(?) inkijk hoek.

    Nu kwam ik deze tv tegen:

    Klik!

    Mijn vraag is of dit een tv is die 720p ondersteund. (lijkt me wel gezien de resolutie)
    En kan hier een VGA of component kabel in worden gestoken.

    En wat houd de contrast ratio precies in?

    Alvast bedankt!

    Edit: Ik heb een budget van rond de 500 euro.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2008
  14. Cinion

    Cinion Active Member

    Berichten:
    165
    Leuk Bevonden:
    0
    Ten eerste, Bedankt voor de URL help :)

    De inkijk hoek heeft er gewoon mee te maken van hoeverrre je erin kan kijken. Als je bijvoorbeeld rondom je televisie wil zitten. Hoe hoger de inkijkhoek, hoe meer "hele cirkel" je kan worden. Maar het zou denk ik nooit 180° + gaan. Dan kun je als het ware van achter de televisie bekijken

    Die TV is wel HDReady geloof ik. Ik weet niet als de Reactiesnelheid van 8ms een snelle tijd is voor fast-speed games. Als je budget rond de 500 euro zit. Raad ik je zelf een mooie Samung LE26/32 nog wat aan. Het zijn goede TV's

    Aantal HDMI ingangen
    2

    Aantal Scart aansluitingen
    2

    Achter-AV aansluiting
    Nee

    DVI-aansluiting
    Nee

    front-AV aansluiting
    nee

    PC aansluiting
    Ja
    S-Video Interface
    ja

    USB aansluiting
    nee

    YUV aansluiting
    Nee

    YUV is volgens mij een componenten aansluiting. Teminste, als ik "YUV" google krijg ik Componenten Kabels tevoorschijn. Die aansluiting heeft deze TV dus niet. Dus je moet via VGA gaan denk ik.

    De frequentie van je uitgekozen TV is ook 50 Hz, ik weet niet als dat goed of slecht is. Pal50 is niet hetzelfde als 50Hz, geloof ik. Maarja, ik denk dat iemand anders je het best kan helpen :)

    Zelf zou ik voor
    Samsung LE32R81B
    of
    Samsung LE26R86B
    gaan
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2008
  15. Roerbakmie

    Roerbakmie .....

    Berichten:
    602
    Leuk Bevonden:
    0
    Geen probleem! ook jij bedankt voor de hulp;)

    Maar de tv die jij mij adviseert gaat mijn budget wel iets te boven, ik zie dat hij wel voor 529 euro te krijgen is maar dingen zoals tv's koop ik graag in de winkel. (meestal liggen winkelprijzen iets hoger.)

    Verder nog even over die Hz frequentie, wat is daar het effect van?

    Verder heb ik nog even op kieskeurig.nl gekeken, die geeft aan dat de tv die ik hiervoor post wel over een component ingang beschikt.

    Gaat de VGA kabel gewoon via een scart ingang?

    En de contrast ratio, ik heb het even opgezocht en wat ik ervan heb begrepen is dat het eigenlijk een soort van bereik in helderheid is?

    Hier is de tv die ik hiervoor noemde met wat meer en duidelijkere specificaties.
     
  16. Daimler Freak

    Daimler Freak Active Member

    Berichten:
    158
    Leuk Bevonden:
    0
    @ roerbakmie: Bij een LCD tv hoef je absoluut niet te kijken naar het aantal hz. Is allemaal hetzelfde en dus gewoon geen moeite aan besteden. Je beeld staat altijd stil (dus flikkert niet zoals een beeldbuis) en zover ik weet kun je op iedere lcd tv gewoon elk Xbox spel spelen. Dus geen problemen met 50 of 60 hz. Volgens mij kan ik het bij mijn LCD tv niet eens instellen.
    Je zult soms echter wel expliciet zullen zien staan: 100hz. Dit heeft volgens mij te maken met de verwerking van het beeld en zorgt ervoor dat je minder "smerend" beeld hebt. Voor het precieze verschil verwijs ik je graag door naar een ander lid met een Sony D3000, waar dat 100hz dus op zit. Dit is overigens pas van toepassing bij tv's van pak hem beet 900 euro en duurder.
    Ik zie dat je aan het kijken bent naar een goedkope Philips. Laat ik je 1 wijze raad geven: koop of een dure Philips of geen Philips. Alleen de dure Philipsen hebben de echte degelijkheid van een Philips. Je kunt volgens mij dan veel beter naar een Samsung kijken. Dan heb je volgens mij beter beeld voor een gelijke of zelfs lagere prijs. En qua degelijkheid zit er volgens mij geen verschil in.
     
  17. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Hier ben ik het wel met je eens, de lcd's worden beter en beter en die nieuwe a serie van Samsung lijkt me stukken beter dan die M serie.
    Bovendien moet je altijd kopen wat je zelf het mooiste vindt. (nadat je ook daadwerkelijk getest hebt)
    Heb je last van de phosphor lag, dan heb je niks aan een plasma.

    Hoe zit t met het out-of-focus probleem, heb jouw scherm daar last van?
     
  18. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Je hoeft niks om te zetten. Als je een xbox360 met hdmi hebt en je stopt de hdmi kabel vanuit je xbox360 in je tv, dan komt daar automatisch het geluid door.

    Op de hdmi kabel zit geen schakelaar voor SD/HD.

    De link naar Chad Ledford is alleen voor als je het geluid via een optissche kabel naar je surround doet of de rode en de witte tulpjes gebruikt voor naar je stereo.
    Doordat die slimmerds t zo krap hebben ontworpen op die xbox360, past dus de AVkabel niet boven de hdmi kabel.
    Op de foto van de audio dongle een paar posts terug, kan je zien dat deze veel smaller is dan de gewone kabel en daardoor past deze wèl in de AV output net boven die hdmi. Ik heb deze ook, omdat ik een optische kabel naar mn surround heb lopen.

    Er zijn tegenwoordig ook surround receivers waarmee je ook via de hdmi de surround kunt laten lopen. Er gaat dan een hdmi kabel van de xbox360 naar de receiver en daarna vanuit de receiver naar de tv.
    Je kunt vaak meerdere hdmi apparaten (en ook componenten en scart enz) op zo'n receiver aansluiten en deze zowel als surround alsook switch gebruiken. Je hebt dus receivers met meerdere hdmi inputs (xbox360/ps3/digitale decoder enz) en 1 output (naar je tv).
    Ik zit eraan te denken om er eentje te kopen en dan zou ik mn xbox360, ps3 en mn pc hierop aan kunnen sluiten via hdmi en dan 1 hdmi kabel naar mn tv en de receiver geeft dan de surround door aan de aangesloten boxen.

    Alleen ben ik net klaar met het verbouwen van mn kamer en die receiver past net niet in mn audio video meubel:mad: Moet ik weer aanpassingen doen en daar heb ik nog niet zoveel zin in)

    Je doet het gele tulpje in je tv? Dit is composite en dat is volgens mij de slechts mogelijke manier om m op je tv aan te sluiten. Heb je geen scart met rgb op je tv? Welke tv heb je eigenlijk? Misschien dat mensen hier tips hebben wat aansluiten betreft (ik weet niet zoveel van die composite en scart af).
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2008
  19. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Mijn Xbox beschikt niet over een HDMI ingang, dus blijft voor mij de keuze over, VGA of component. Maar wat voor een ingang heeft de tv nodig om er een VGA of component kabel in te krijgen?

    Dan moet de tv een pc ingang of dsub ingang hebben. De component wordt ook wel YPbPr genoemd.

    Verder lees ik in de startpost nog iets over een inkijk hoek, wat word daarmee bedoeld en wat is het effect van een lage(?) inkijk hoek.
    Bij een lage inkijkhoek gaan de kleuren die door de tv worden weergeven er als snel dof uitzien, wanneer je niet helemaal recht voor je tv gaat zitten. Of als je bijvoorbeeld in je bed ligt en de tv staat wat hoger.
    Let niet op weergegeven cijfers, want die kloppen nooit! Vaak geven ze 178 graden aan en dit is onmogelijk. Dan zou je op 2 graden na, naast het toestel kunnen gaan zitten en dan nog goed beeld hebben....dat is niet zo. Gewoon zelf in de winkel bekijken, als dit belangrijk voor je is.

    Mijn vraag is of dit een tv is die 720p ondersteund. (lijkt me wel gezien de resolutie)
    En kan hier een VGA of component kabel in worden gestoken.


    Iedere hdready of full hd tv (hdready 1080p officieel) kan zowel 720p als 1080i als input aan.
    Iedere hdready of full hd tv moet zowel een analoge hd alsook een digitale hd input aankunnen. Er zit op die Philips een dsub ofwel vga aansluiting op en ook een componenten aansluiting (ook wel YPbPr genoemd)

    Overigens kan ook iedere hdready en full hdtv's games in zowel 50 als 60 hz aan. Tegenwoordig moet dat, anders mogen ze geen hdready of hdready 1080p worden genoemd.

    En wat houd de contrast ratio precies in?

    De contrast ratio is het verschil tussen het witste wit en het zwartste zwart wat de tv kan laten zien. Er zijn echter meerdere manieren om dit te meten en dus kan je ook hier weinig info uit halen. Zelf testen in de winkel dus!

    Nogmaals ten overvloede: zoek via internet enz enkele tv's uit die jij wel goed lijken en ga daarna naar de winkel en ga ze vergelijken. De Samsungs zijn in deze prijsklasse erg populair.
    Neem je xbox360 of zo mee en sluit deze aan en ga gamen of film kijken en speel met de beeldinstellingen.
    Specificaties zeggen niet zo heel veel en het gaat erom wat jij het mooiste vindt.

    Veel plezier met zoeken!
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2008
  20. Onslaught

    Onslaught HardCore Gamer

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb geen last van out-of-focus, want ik het firmware 1007.2 die stond er overigens al op toen ik de TV kocht.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina