De enige oled die tot nu toe te koop is geweest, was een 11 inch Sony van €1800 met n verwachte levensduur van enkele jaren.
Volgens mij heb ik al weer gelezen dat de oleds zijn uitgesteld (alweer).
Waar heb jij die oled tv gezien dan? Ik ben ook wel benieuwd.
---------------------
Algemeen:
Maar nieuwe techniek is meestal in het begin bijzonder duur. Al had ik niet verwacht dat de led lcd's zo snel betaalbaar zouden worden. Hopelijk gaan ze ook snel grotere schermen maken.
Hmm, ik zie zojuist dat er n 55inch uit is van samsung. Ik ga ff de test lezen.
Edit: hm, de absoluut zwartweergave is alleen bij n volledig zwart beeld en niet wanneer er verder nog iets wordt getoond! Nutteloos dus.
De zwartweergave is bij normaal beeld zo goed als n Pioneer Kuro en dat is geweldig. Wanneer smart-led wordt uitgezet is de zwartweergave 0,07 en dat is niet bijzonder.
Helaas voor de gamers is de inputlag 60ms. Bij vga of game-mode 30ms (dat is normaal voor n tv) maat dan kan je kleur en scherpte niet regelen.
Door de hdmi2 te gebruiken en deze te hernoemen als PC brengt de inputlag weer naar 30ms maar er wordt niet verteld of je t beeld dan wèl naar eigen smaak kunt aanpassen (dat is een absolute must natuurlijk).
Een motion resolution van 300-650 is weer slecht. De pana plasma's van 2009 doen 1080 lijnen volgens ingo vanaf de ces2009.
De test van de 55 inch A956 staat op www.hdtvtest.co.uk
-------
Algemeen: wat ik me wel afvraag aan t dynamische contrast van de leds, tot hoever deze schaal gaat. Het zwart is dan al absoluut zwart en het wit al richting lasbril. Het heeft geen zin om de schermen nog feller te maken. Alleen moeten ze nòg meer leds plaatsen dan de 128 sectoren van nu. Dan wordt het nog mooier
Edit: na de test te hebben gelezen gaat deze opmerking niet op dus. De tv kan geen absoluut zwart weergeven (0,0) wanneer er beeld wordt weergegeven.
Loonens had dus gelijk toen hij zei dat t dynamische contrast weer behoorlijk werd overdreven, hoewel een zwartweergave die bijna op Kuro niveau ondrulwekkend is.
Helaas blijkt uit de motion resolution van 650 dat de tv nogal last heeft van ghosting en worden dus lang niet alle pixels correct weergegeven (en naar mijn mening het hele nut van full hd teniet wordt gedaan).
De Pioneer zit op meer dan 900 en de nieuw pana's dus op 1080.
Sommige mensen valt t niet op, maar anderen wel. De één is gevoelig voor phosphortrails (ik niet) en anderen voor bewegingsonscherpte/motion resolution (ik wel).
Voor de plasma fans met een ruime beurs: 2010 komt Pioneer met een plasma die ook absoluut zwart kan weergeven, maar als dat ook alleen bij n volledig zwart beeld is dan is dit n domper. Ik hou alleen mn hart vast voor de prijs
Laatst bewerkt: 20 jan 2009