1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV en Digitale Televisie Thread [Deel 24]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Melbuuln, 24 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.758
    Leuk Bevonden:
    2.015
    Al veel te lang (vraag maar aan Ferry) 8) , maar goed, dat is gewoon sowieso een probleem bij mij (ik probeer zoveel mogelijk research te doen, dus dan kom je echt van alles tegen, dus steeds meer redenen om nog eventjes te wachten, etc etc...), en dan zijn er ook nog externe factoren die van invloed zijn (ik hoop binnenkort te verhuizen, en dan moet je zo'n ding weer gaan vervoeren, en kan ik dan nu niet beter een goedkope nemen zodat die straks op de slaapkamer kan en dan een dure nieuwe in de woonkamer!? etc etc...)

    Maar goed, zaken die ik meeneem zijn dus echt van alles. FullHD of HD-ready, want ik zit nu nog op een kleine kamer. Input-lag? Kwaliteit van SD-materiaal? Aantal HDMI-aansluitingen!? Gemak in het aansluiten met een PC/laptop (G10 gaat nogal moeilijk). Design? Floating blacks (G20)? Buzz (Samsung)? Kwaliteit van de service-desk wanneer er problemen zijn? De prijs uiteraard, en mogelijke extraatjes die je er nu bij krijgt, of over een maand...

    Etc etc etc. Dus het blijft gewoon zoeken, en dan is het dus voornamelijk omdat er gewoon geen perfecte tussenzit die de concurrentie verslaat. En 3d hoef ik niet, dus de hele dure modellen vallen dan ook wel af. (sowieso probeer ik het het liefst onder de 1000-1200 euro te houden)

    Ik twijfel nu een beetje tussen de G20 en de S20. S20 is vrij goed voor die prijs, maar ik wil zeker weten of het toestel straks niet hetzelfde probleem met de zwartwaarden heeft als de G10 heeft. En er is ietwat onduidelijkheid of er nu wel of geen PNP-scherm in zit...
    Daarnaast hou ik nog steeds met een schuin oog alle feedback in de gaten over de Samsung-plasma's en het buzz-probleem, en de nieuwe LG plasma's schijnen ook wel aardig te zijn...

    Het is dus gewoon moeilijk, maar goed, ik ben dan ook een halve autist als het aankomt op dit soort keuzes maken (wanneer ik de aankoop kan uitstellen en dus de tijd heb om mijn tijd te nemen... ;) )
     
  2. averagegamer

    averagegamer Active Member

    Berichten:
    2.725
    Leuk Bevonden:
    13
    Heb je van die Floating Blacks in de praktijk dan echt heel veel last? Klopt dat Neo PDP schermen meer richting de LED-achtige beelden gaat met meer helderheid en fellere kleuren etc? En wat is PNP dan precies?
     
  3. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Dat is de beste manier en dan kan t best zijn dat jij de led mooier vindt, omdat smaken verschillen en jij andere dingen mooi vindt of je juist meer ergert aan de minpunten van n plasma.

    Ook kan je smaak veranderen omdat je dingen gaat opvallen.
    Trouwens: voordat ik mn eerste plasma kocht had ik een lcd hdtv en reageerde net als jij. Vond de plasma's dof en de resolutie te laag (lcd was eerder met full hd).

    Door t "gezeur" van die irritante plasmafans heb ik ook n hdready plasma getest terwijl ik die zeker niet wilde hebben!
    Na een uur te hebben getest werd de plasma diezelfde week bezorgd ;)
    In de winkel vond ik m al veel mooier, maar thuis werd t gewoon ongelooflijk :)

    Maar nogmaals: koop wat jij mooi vindt!
     
  4. averagegamer

    averagegamer Active Member

    Berichten:
    2.725
    Leuk Bevonden:
    13
    Het zou idd best kunnen dat ik Led gewoon mooier vind, ondanks dat ik graag met de kenners mee zou gaan. Het gekke is dat ik ook een enkele niet-ledlcd net zo mooi vindt.

    ik fotografeer veel, en daar ben ik ook altijd wat extremer in de nabewerking dan gemiddeld.

    Ik ben nu wel klaar met mijn research. Ik heb vandaag nog weer meerdere schermen bekeken waaronder de Pana p42g20, een mooie tv, maar ik vond de lcdversie ernaast, de pana l32g20 mooier om dezelfde redenen als anders, maar dit is niet eens een led. de samsung 40c6700 vond ik ook erg mooi. Heb nog wat met de instellingen gespeeld en verkopers gesproken.

    De enige twijfel die ik nog heb is het verschil met de thuissituatie zoals jullie zo vaak zeggen. Mss dat thuisde Led te fel is als ik de instellingen hetzelfde laat als in de winkel, dat ik hem dus moet dimmen, en dat ie dan minder mooi is en zn levendigheid verliest. Die stap wil ik dus nog nemen voor ik definitief beslis. Zou ik bij jou een x kunnen kijken een dezerdagen, Ferry?

    En hoe komt t dat je Plasma uiteindelijk toch veel mooier mooier bent gaan vinden? Ik heb m ook erg lang bekeken. Ik blijf bij die pplasma het idee houden alsof er een lichte grijze waas overheen hangt die witte delen kleur, helderheid, scherpte en diepte beinvloeden.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2010
  5. Onslaught

    Onslaught HardCore Gamer

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    0
    LED verlichting is niet de "second coming of Christ" maar slechts een zuinigere en dunner manier van belichting van het LCD paneel ten opzichten van CCFL. Zoals ik al meerdere keren heb gezegd is op LCD gebied CCFL nog steeds king.

    CCFL > Full LED > HCFL > Edge LED

    In de winkels staan die Samsungs op Shop Mode. Daarmee zal de lichtopbrengst ergens rond de 300cd/m2 liggen wat onder normale omstandigheden niet om aan te gluren is zonder zonnebril (beter een lasbril :D)

    Contrast is hoger bij een goede Plasma vanwege de betere zwartwaarde.
     
  6. averagegamer

    averagegamer Active Member

    Berichten:
    2.725
    Leuk Bevonden:
    13
    Ja, jij vindt CCFL altijd beter, de meeste andere mensen niet, ik ook niet, het ligt eraan, maar over het algemeen is LED mooier als je LCD mooier vindt dan Plasma.

    Ja, dat is gemeten contrast ja, maar als je gewoon kijkt naar helderheid en al die dingen die ik al zo vaak genoemd heb dan kan je er gewoon niet omheen dat Plasma wat doffer is en wit niet echt wit is. Ik krijg hier nogal wat verwijten, maar ik krijg toch erg het idee dat ik een van de weinigen hier ben die de laatste tijd nog een beetje serieus de verschillende TV's in het echt bekeken heeft, zei het in een winkel, en dat een groot deel toch vooral alleen specs (het gemeten contrast, dat enkel hoger is door een hogere zwartwaarde, terwijl in het echt de LCD's vaak zwarter zijn, of het moet echt compleet donker zijn in de omgeving), reviews en gewoon de vibe die een beetje op internet hangt, of oude feiten volgt.

    En is dat van die lasbril niet een beetje overdreven? En dan kan ik toch gewoon mn tv wat dempen qua helderheid en contrast?
     
  7. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Ja uiteraard kan dat. Rare vergelijking misschien, maar ik heb mijn iMac ook op 100% contrast staan terwijl volgens een aantal wit beter tot zijn recht komt bij iets van 50% contrast. Als ik een a4tje bij mijn scherm hou lijkt het a4tje ook in 1x veel grijzer.. :+

    Dus ja, ook dat is persoonlijk. Maak gewoon lekker je eigen keuzes, maar weet wel dat het beeld er thuis weer heel anders uit zal zien. :)
     
  8. averagegamer

    averagegamer Active Member

    Berichten:
    2.725
    Leuk Bevonden:
    13
    Ja, en dat laatste is het laatste struikelblok dat ik nog wil tackelen voor ik mn definitieve beslissing maak ;) Ik zou dus graag bij iemand thuis een Plasma bekijken en het liefst ook een goede LED/LCD naast elkaar.
     
  9. x76xdemonx76x

    x76xdemonx76x straightedge est1992

    Berichten:
    1.245
    Leuk Bevonden:
    41
    OF je spreekt af met de verkopende partij of jij het showmodel plasma ff mag testen thuis... (eventueel tegen vergoeding),

    Iets anders geformuleerd

    OF je spreekt af bij de winkel waar jij je t prettigst benaderd voelde door de verkoper dat je zeker een tv wilt kopen bij hem, alleen dat je graag t verschil thuis wil ervaren. Dus dat je op een middag, of dag afspreekt dat je een led en een plasma wil testen. Uiteraard de showmodellen. Eventueel tegen vergoeding, maar meld zeker dat je dan ook 1 van de 2 gaat kopen diezelfde dag nog... een verkoper(ben er zelf een) is daar toch wel gevoelig voor.

    Bij een mediamarkt zal dat niet lukken maar bij een it's of scheer en foppen, een expert waarschijnlijk wel. Mediamarkt heeft dan meestal wel 14 dagen geen vragen geld retour regeling volgens mij. Maar je kan je trouwens ten aller tijden beroepen op het feit dat een tv niet voldoet aan je verwachtingen, dus stel je koopt een led.. baalt, valt tegen, dan kan je binnen 7-14 dagen altijd terug gaan voor een ander toestel. Dit vind de winkelier meestal niet prettig, vandaar mijn bovenstaande verhaal.

    Over LED
    Ik merk bij ons idd dat veel mensen t zien als de nieuwe techniek.. als je dan toch een nieuwe koopt dan moet je LED nemen. Kan je ook altijd uitleggen, nee t is geen volledig LED t is een combinatie... t is iets zuiniger(en dat valt echt tegen), feller.. en bij samsung is de tv ook platter.. (bij philips/sony valt dat nog wel tegen). Maar mensen denken echt dat t de bom is... net als 3-D. Terwijl 3-D denk ik te vroeg op de markt is gezet.. weinig content, dure tv's, dure blu-ray, dure hdmi kabel, dure brillen+uberhaupt brillen, vermoeiend kijken. Voorlopig iets voor de liefhebber.. maar als je al leest dat hollywood de inkomsten nu al sober inziet van t 3d verhaal...


    Terwijl ik bij ons weinig echt verschil zie(behalve als je alles op shop/dynamisch zet).. want ik vind bv de c650 mooier beeld geven als de c6000.

    Plasma gaat erbij onze winkel helemaal uit, maar dat is meer een keuze adhv de grote van de winkel denk ik. Meeste mensen haken af bij plasma om de maat, energieverbruik EN nog steeds dat risico inbranden. Ook denken heel veel mensen dat plasma eruit gaat, vanwege strenge EU energie eisen.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2010
  10. Onslaught

    Onslaught HardCore Gamer

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    0
    Meningen zijn leuk en aardig. Feit is dat de Samsung C550/650/750 de beste zwartwaarde genereren met on-screen content zonder compromissen op schaduw details.

    Leuk wat jij in de winkel ziet maar, als je uberhaupt mijn eerste reactie op jouw vragen hier op het forum had gelezen dan waren die tig posten niet meer nodig geweest.

    In winkels hangt TL-verlichting wat de phosphor laag in de Plasma prijsgeeft, dit is niet geval bij conventionele verlichting (LED, Halogeen en Gloeilamp) waardoor in een huiskamer de phosphor laag niet te zien is. Hierdoor zijn de zwartwaarde van de Plasma zo laag als de Plasma TV de zwarte pixel geladen kan tonen. In geval van de Plasma van Ferry34 is dat ongeveer 0,0019cd/m2, dat is de lichtopbrengst van een zwarte pixel dus behoorlijk zwart. Mijn 50VT20 doet gecalibreerd overigens 0,0086cd/m2 wat opzich ook een mooi resultaat is.

    Een gemiddelde Edge LED LCD doet zo'n 0,06cd/m2 als maximaal zwartwaarde vanwege de backlight die constant blijft schijnen. Tevens heeft een Edge LED het probleem dat het paneel niet egaal wordt verlicht waardoor de randen van het beeld een hogere helderheid heeft dan het midden.

    Een Full LED LCD werkt met meerdere LED sectoren (gemiddeld 64-128) bestaande meerdere LED's per sector. Deze sectoren kunnen individueel worden gedimd waardoor het contrast hoger kan dan een CCFL LCD of Edge LED LCD. Het probleem is echter dat er 16200 pixels LED sector worden verlicht in het geval van 128 LED sectoren. In het geval van donkere scenes met schaduw details komt het vaak voor dat zo'n sector met veel zwart en een klein beetje schaduw detail volledig wordt uitgeschakeld met als gevolg dat er heel veel schaduw detail verloren gaat. Indien je dit wil tegengaan zal je de Local Dimming moeten uitschakelen wat resulteert in zwartwaarde van gemiddeld 0,06cd/m2 wat gelijk is aan een Edge LED LCD of een 4 jaar oude CCFL LCD.

    Een CCFL LCD (Samsung C550/650/750) doet met zijn ouderwetse CCFL buizen een gemiddelde zwartwaarde van 0,03cd/m2 zonder comprissen op schaduw details. Mijn 3 jaar oude gecalibreerde Samsung 40A656 doet een zwartwaarde van 0,043cd/m2.

    Kijken naar een scherm met 300cd/m2 lichtopbrengst is absoluut niet goed voor je ogen.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2010
  11. eriktoemen

    eriktoemen Active Member

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb nu de Panasonic TX-P42U20E heeft prachtig beeld lekker groot en niet te duur enige probleem kan zijn dat hij nogal spiegelt ( heb ik geen last van omdat ik op donkere kamer zit)
     
  12. averagegamer

    averagegamer Active Member

    Berichten:
    2.725
    Leuk Bevonden:
    13
    Ja, dat verhaal heb ik allemaal al gelezen en meegenomen in mijn overwegingen. Maar het veranderd niks aan mijn eindconclusies. Ik moet dus beiden in een thuissituatie zien, maar dat is ingewikkeld. De tips van demon zijn daarbij goed, maar ik vind dat niet zo'n ideale situatie om dat van een winkel te vragen. Je verhaal over Edge Led vind ik trouwens onzin, het is echt niet waar dat hij aan de randen lichter of helderder is en daar zit ook geen local dimming in, dus dat probleem met te weinig zones heb je dan ook niet.

    Ik heb alle onderzoek gedaan, ik moet alleen nog in kunnen schatten hoe beide tv's er thuis uitzien, ik kan me niet voorstellen dat de LCD echt te fel is voor je ogen zoals hij in de winkel staat en dat die grijze waas bij Plasma eraf gaat, omdat het erg donker was in die winkel en er maar een paar tl-lampen hingen, ver van de tv's. Maar ik wil het wel zeker weten. Dus daarom mijn vraag of ik bij iemand thuis mag komen kijken die iets dergelijks heeft staan. Dat is het enige wat ik nu nog aan mijn zoektocht kan toevoegen voordat ik een definitieve beslissing maak, maar ik weet nog niemand bij wie ik zulke tv's kan bekijken.

    Mocht er niemand in de buurt wonen waar ik een Plasma-tv en/of LED kan bezichtigen, dan ga ik gewoon een tv bestellen en dan kan ik hem binnen 7 of 14 dagen terugsturen binnen de zichttermijn. Alleen op sommige sites staat dan dat je het product niet mag gebruiken en ook de verpakking ongeopend moet terugsturen, is dat ook wettelijk zo? Want dan heb je toch niks aan die zichttermijn? Ik moet hem natuurlijk wel kunnen testen. Dan bestel ik de Panasonic TX-P42G20, de plasma dus, en als ik hem ook in de thuissituatie niet goed genoeg vind ruil ik hem in voor de Samsung UE37C6700 of de 40inch versie, ik weet niet wat handiger is als ik op 3 tot 3,5 meter zit, hoop dat 42 inch Plasma dan niet te groot is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2010
  13. eriktoemen

    eriktoemen Active Member

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    0
    als je hem in het begin ziet staan denk je dat hij te groot is maar na een weekje bedenk je je dat een maatje groter beter was geweest ;)
    (ik heb een kamer van 3 bij 3 )
     
  14. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Het verhaal over Edge Led is geen onzin, maar gewoon de waarheid. Er zitten alleen LED's in de rand van de tv geplaatst en dit wordt door middel van glasvezel verspreidt. Dus aan de rand is het gewoon lichter, omdat de LED zelf altijd meer licht geeft dan het licht dat d.m.v. glasvezel wordt weergegeven.

    Bekijk dit filmpje maar eens, dan zie je hoe een Edge Led er daadwerkelijk uitziet;

    [yt]MMP_WLi3oAk[/yt]
     
  15. averagegamer

    averagegamer Active Member

    Berichten:
    2.725
    Leuk Bevonden:
    13
    --
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2010
  16. averagegamer

    averagegamer Active Member

    Berichten:
    2.725
    Leuk Bevonden:
    13
    Dat filmpje ken ik, het veranderd nog steeds niks aan mijn eindconclusies, en aan wat ik gezien heb. Dat verschil in helderheid is wss erg klein en heeft mij bij geen enkele tv gestoord. De situatie dat ik klaar ben met research, maar dat ik graag Plasma's en LED's in een thuissituatie zie om ze daar te kunnen beoordelen is nog steeds zo. Kennelijk kan dat niet bij iemand van dit forum, dus dan ga ik er maar gewoon 1 bestellen, als ik antwoord heb op mijn vraag hieronder.


    Ok, goed om te weten, alhoewel ik 42 inch wel echt de max vind hoor ;)

    Trouwens, Ik zie op een website de Panasonic TX-P42G20E staan, die 2 weken levertijd heeft, en de Panasonic TX-P42G20ES, die direct leverbaar is, ze zijn even duur, maar de beschrijving erbij verschilt wel wat. Kan iemand me het verschil uitleggen?

    Volgens de specs is alleen de digitale tuner anders, DVB-C, DVB-C (HD), DVB-T van de E en DVB-T, DVB-C van de ES versie, en de kleur is anders, maakt dit wat uit? Ik had de E op het oog, maar als ik 2 weken moet wachten koop ik natuurlijk liever de ES die direct leverbaar is, maar dan moet ik wel zeker weten dat ze gelijk zijn. De ES is wel titaniumkleurig, de E zwart, dat vind ik eigenlijk mooier, maar titaniumkleur past wel weer mooi bij mn tv-kast.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2010
  17. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Succes verder met je zoektocht. Hopelijk heb je binnen no-time de tv thuis staan die jou bevalt.
     
  18. averagegamer

    averagegamer Active Member

    Berichten:
    2.725
    Leuk Bevonden:
    13
    Dank je, ik moet alleen nog even weten hoe dat zit met die twee versies, de E en de ES, of het dezelfde tv is of niet.
     
  19. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.758
    Leuk Bevonden:
    2.015
    ES is de zilveren versie geloof ik, en de E is egwoon zwart. Ik geloof dat dat het was.
     
  20. averagegamer

    averagegamer Active Member

    Berichten:
    2.725
    Leuk Bevonden:
    13
    Ok, maar de digitale tuner is ook anders volgens de specs.
    E: DVB-C, DVB-C (HD), DVB-T
    ES: DVB-T, DVB-C
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina