Mensen die een TV van Samsung gaan kopen gaan te maken krijgen met de zogenaamde panel lottery. Je kunt een tv krijgen met een Samsung scherm, een AU Optronics (BenQ) scherm of een CMI scherm. Vroeger waren de Samsung schermen altijd veel beter, nu is dit absoluut niet meer het geval.
Ik heb twee 32C530's vergeleken met elkaar, eentje met een zogenaamd A-MVA scherm van AU Optronics en eentje met een S-PVA scherm van Samsung. Het A-MVA scherm was, met name bij snelle bewegende beelden, echt veel beter dan de Samsung.
Ik heb geen CMI scherm kunnen zien, maar daar wordt nog steeds over gezegd dat ze kwalitatief een stuk minder zijn. Ik weet alleen dat de Samsung C350 (goedkoopste model) standaard met een CMI scherm wordt geleverd.
Ook LG, Philips en Sony doen mee aan deze zogenaamde panel lottery. Bij LG kun je bijvoorbeeld een S-IPS (grote kijkhoek, laag contrast) scherm krijgen van LG zelf of wederom een A-MVA scherm van AU Optronics (slechte kijkhoek, hoog contrast). In feite weet je dus gewoon niet wat je koopt, totdat je de doos openmaakt en achter in de ventilatiegaten kunt zien wat voor scherm erin zit...
Als je een C530 van Samsung hebt (of een C550) staat is er ergens achter die ventilatiegaten een sticker te zien met een code daarop. Begint die met LTF (bijvoorbeeld LTF320HM01) dan is het een Samsung scherm en begint die met T (bijvoorbeeld T315HW04) dan is het een AU Optronics scherm.
Laatst bewerkt: 24 jan 2011