Naar wat die verkoper zegt moet je zowiezo niet luisteren.
De S is een instap model en de R een middenklasser.
De R serie is dan ook altijd beter dan de S serie (dit geld zolang je naar de huidige generatie en de vorige kijkt, dus de LE--.-8- en de LE--.-7- series)
Het gaat dan nog tussen de 26R81 en de 32R71.
Het is dan belangrijk te kiezen welke grote je wilt 26'' of 32''
eventueel kun je kijken naar de verschillen tussen de R81 en R71 serie.
en die zijn niet zo heel groot behalfe dan dat je op de R81 veel meer instelmogelijkheden hebt en alle beeldverbeteraars in het normale menu kunt uitzetten als je dat wilt.
Waar je bij de R71 serie wel mee moet uitkijken is dat de tv GEEN CMO paneel heeft, deze presteren namelijk veel minder dan de AMO en S-PVa panelen die ook in die serie worden gebruikt (dit word op AVForums de paneel loterij genoemd.)
(Samsung heeft op haar website bij de R71 serie staan dat deze S-PVA panelen gebruikt, en dat is dus niet geheel waar en kun je als vals adverteren zien. daarom staat er bij de nieuwe R81 serie niet meer vermeld dat er een S-PVA paneel inzit terwijl die wel gebruikt worden samen met AMO en CMO panelen.)
Overigens is het wel zo dat ook de R81 serie gebruikt maakt van CMO, AMO en S-PVA panelen, Echter worden er nu nieuwere CMO panelen gebruikt die op gelijk nivo als de andere panelen presteren waardoor er geen zichtbaar verschil meer is.)
(Met panelen word het tv scherm bedoelt.)
Mijn advies voor jouw:
Kijk welke grote het best past in je kamer en bij jouw kijksafstand. (emn dan niet wat tabellen en schema's zeggen maar wat jij lekker vind kijken)
Als je liever voor de nieuwere serie wilt gaan (R81) maar je wilt toch 32'' spaar dan even door.
En houd er rekening mee dat de tv's in de winkel veel kleiner lijken dan ze in werkelijkheid zijn.
Als je niet zeker bent van de grote van de tv die je wilt pak dan een groot stuk papier (of meerdere vellen), Meet en knip dan de groote van de tv uit (afmetingen van de samsung's vind je op samsung.nl op de pagina van de tv zelf) en zet het neer waar je tv komt te staan en ga dan op je normale kijkpositie zitten.
Klinkt mischien raar maar ik heb dit zelf ook gedaan en ben toen tot de conclusie gekomen dat 40'' veelste groot was voor mijn kamer.
Daarom ben ik nu dan ook voor een 32'' aan het kijken.
Hoop dat dit je geholpen heeft,
Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust.
Laatst bewerkt: 31 mei 2007