Sony Bravia soms onscherp
Hi, mijn eerste post. Ik heb al erg veel plezier gehad van alle info op dit forum en wordt een vaste klant.
Mijn (luxe) probleem is dat ik niet kan kiezen tussen div. HDTV-modellen.
De reden is als volgt:
- in winkel A heb ik de Sony KLV-S32A10 gezien met een HD-demo: dit was voor mij eigenlijk de aanleiding om te beslissen om een HDTV/HD-ready-TV te kopen voor gebruik met DVD's en XBOX 360!
- natuurlijk info opgezocht over prijzen, concurrerende modellen en tests.
- concurrenten zoals de Panasonic 32TX500 zijn niet leverbaar, en de 32TX52 alleen in i-net winkels (en ik wil om de hoek kopen).
- kom via div. recensies en dit forum ook op de Samsung-modellen, en wilde die ook wel eens van dichtbij zien.
- wil per sé HDMI en genoeg aansluitingen.
- design komt op 3e plaats
- geluidskwaliteit op de 4e plaats
- gisteren in winkel B heb ik de Sony gezien, en had m'n portemonnee eigenlijk al in m'n hand bij binnenkomst in de winkel. Maar wat viel hij tegen! Wazig beeld. Dacht: dat zal aan de aansluiting/TV-signaal liggen. Wel vreemd dat alle andere TV's in de omgeving geen bijzondere afwijkingen vertoonden. De KLV-V32A10 die ernaast stond was echt , maar wel 600 euro duurder, en daarmee boven budget. Dus: portemonnee weer in de binnenzak gestopt, ondanks dat ik de TV voor 95% voor DVD en XBOX ga gebruiken. Zo groot was de shock!
- in div. andere winkels nog wat modellen vergeleken, en steeds dezelfde conclusie: de Sony is minder scherp, minder briljant en -op het 1e gezicht - minder contrastrijk dan de Samsungs. Langer kijken en met instellingen rommelen laat zien dat de Sony eigenlijk een beter zwart heeft, maar dat valt dus pas later op. Het wit van de Samsung is ontieglijk wit, waardoor de illusie van contrast vergroot wordt is mijn persoonlijke conclusie. De Sony wint wat aan klasse als je langer kijkt, en is ook rustiger en maar uiteindelijk blijft naar mijn mening overeind dat hij minder scherp en briljant is (dat geldt zeker ook voor ondertiteling/tekst).
- bij de laatste winkel stond weer een demo op, en daar is de Sony weer een topper.
Let wel: ik ben ZEEEEEEEEEER kritisch op beeldkwaliteit. Ik heb - zonder overdrijven - veertien 19" en 21" computermonitoren thuisgehad en weer teruggebracht (ook van topmerken) voor ik de strijd tegen "platte"' (maar met o zo veel convergentie-problemen) CRT-schermen opgaf en een (toen helaas nog idioot dure) TFT kocht. Ik heb zelfs een keer een exemplaar dat gebruikt was voor een test door een gerenommeerd computerblad thuisgekregen (waar hij als winnaar uit de bus kwam), en ook die had convergentieproblemen die ik absoluut niet trok.
De vraag is eigenlijk: moet ik me er nu definitief bij neerleggen dat de Sony het zeer goed zal doen met DVD's en XBOX 360, en gewoon minder met TV, ook in vergelijking met andere toestellen?
En: heeft iemand dezelfde ervaring met de Sony in de winkel? Of vond iedereen de Sony in directe vergelijking al helemaal top, en ligt het probleem dus bij mij? Of hebben de meesten hun schermpjes ongezien via internet besteld?
Dat mensen thuis over het algemeen tevreden zijn over de KLV-S32A10 zie ik op kieskeurig.nl, maar ja: misschien veel geld uitgegeven dus tevreden?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen de knoop door te hakken.
ps1. Ik heb nu een Philips Matchline 66 cm CRT.
ps2. ls het de Sony niet wordt, komt hier de Samsung LE32R41 (de 51 is volgens div. winkels niet meer leverbaar).
ps3. Sorry voor de lange eerste post.
ps4. Door omstandigheden moet ik uiterlijk dinsdag 20 december voor 18.00 uur beslissen!
Laatst bewerkt: 19 dec 2005