WK-voetbal in HDTV via Essent Kabelcom
AMSTERDAM - Essent Kabelcom begint op grote schaal met hoge definitie televisie (hdtv). Als eerste gaat de op een na grootste kabelaar het WK-voetbal in de allerhoogste beeldkwaliteit uitzenden met een ongekende helderheid en scherpte. In principe kan straks elk gezin in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland de wedstrijden in een veel hogere resolutie zien dan bij traditionele tv.
Essent Kabelcom mikt met haar gratis aanbod op de snel toenemende groep bezitters van een plasma- of lcd-televisie die is voorbereid op hdtv. De kabelaar werkt daartoe samen met Samsung. De Koreaanse elektronicagigant gaat alles op alles zetten om in april 2006 de digitale ontvanger klaar te hebben die hiervoor nodig is. Dit kastje dat de televisiesignalen decodeert, gaat een kleine 300 euro kosten. Samsung gaat de digitale ontvangers via de detailhandel aanbieden, los of in combinatie met een Samsung plasma- en lcd-televisie. De wedstrijdbeelden komen in hd-kwaliteit bij de NOS binnen, maar die moet investeringen doen om de hele keten tot aan de huiskamer geschikt te maken voor hdtv. Essent Kabelcom is het met de NOS in hoofdlijnen eens geworden over een kostenverdeling, aldus Marc Maters, manager business line RTV bij Essent Kabelcom. Bovendien wordt er momenteel ook gesproken met Casema en kunnen ook anderen, waaronder Multikabel, hiervan meeprofiteren, mits ze een deel van de kosten willen dragen. Essent wil echter niet wachten op de andere partijen, omdat de tijd dringt.
Een discussie hierover is op het forum te vinden
Superkwaliteit
De hd-ontvangers van Samsung moeten nog worden uitontwikkeld. Het zal nog een hele toer worden in april voldoende decoders klaar te hebben. Ook de NOS moet nog aan de bak. De NOS heeft de rechten voor uitzending van de wedstrijden in standaardkwaliteit via Nederland 2, maar mag ook beelden in superkwaliteit verspreiden mits van hetzelfde (open) kanaal gebruik wordt gemaakt.
Samsungs digitale ontvanger zal straks gewoon in de winkel te koop zijn. De kijker hoeft niet extra voor de hdtv-uitzendingen te betalen of een speciaal abonnement te nemen.
Essent en Samsung zijn ervan overtuigd dat hdtv in Nederland volgend jaar een grote vlucht zal nemen. Het WK-voetbal gaat de verkoop enorm stimuleren. Naar verwachting zal 70 procent van de één miljoen televisies die in 2006 worden verkocht, een plat scherm hebben. Tweederde van deze 'flat tv's' is geschikt voor hdtv (HD Ready). Met het WK als de grote lokker zullen op grote schaal digitale ontvangers worden verkocht. Maters ziet in de prijs van ongeveer €300 geen belemmering, zeker als de (hogere) aanschafkosten van de tv in aanmerking worden genomen. "De hoofdprijs is het scherm." Essent weet zich door haar gratis 'WK-actie' verzekerd van een behoorlijk potentieel aan klanten voor haar nieuwe hdtv. Maters: "Als men eenmaal een geschikte set top box in huis heeft, zal de stap naar een extra abonnement voor hdtv-kanalen gemakkelijk worden gezet. " Essent introduceert begin mei een speciaal hdtv-pakket waarin 4 à 5 zenders zitten, waaronder naar verwachting Discovery en National Geographic. Het Belgische kanaal Euro 1080, overdag een HD-demokanaal voor de elektronicahandel, wordt omgezet in een volwaardige entertainmentzender onder de naam HD 1. Essent's hdtv-pakket komt bovenop haar standaard digitale aanbod. Daarnaast is er nog een pakket van rond de 50 extra kanalen. Maar de hdtv-abonnee is niet verplicht dit laatste pakket erbij te nemen. Verder onderhandelt Essent nog met Chellomedia, dat sinds juli eigenaar is van Canal+, over een 'premium'-pakket met film en sport in hd-kwaliteit.
Doelgroepzenders
Los van dit alles zal ook het gratis standaard digitale pakket, dat momenteel bij zo'n 1,8 miljoen mensen in de huiskamer komt, worden uitgebreid. Maters: "Alle regionale omroepen zullen overal worden doorgegeven, dus ook zenders uit het westen." Hij noemt als voorbeelden TV Noord-Holland, AT5, Radio Rijnmond. Bovendien komen er nog 5 à 10 Nederlandse doelgroepenzenders.
Naast het grotere pakket van analoge en digitale kanalen die worden doorgegeven, gaat Essent ook programma's via breedbandinternet verspreiden, de zogenoemde IP-TV. Bovenop de 150 'broadcast'-kanalen kunnen via breedband ook apart eerder uitgezonden programma's worden opgevraagd of films uit een catalogus.
De belangstelling voor hdtv zal straks een enorme impuls krijgen. Verwacht wordt dat Samsung vlak voor het WK de hdtv-ontvanger tegen een geringe meerprijs bij de aankoop van een plasma- of lcd-televisie 'weggeeft'. Nederlands tweede kabelaar Essent Kabelcom heeft zich aan Samsung gebonden. Casema is ook van de partij en mogelijk volgen ook andere kabelaars zoals Multikabel. In het andere kamp zit UPC, de grootste kabelaar van Europa, die samenwerkt met Philips. De hoofdsponsor van het WK-voetbal, kondigde afgelopen oktober aan hdtv in Nederland te introduceren. Het WK-voetbal zou daarbij de grote aanjager worden. Tot nog toe is het stil gebleven rond deze samenwerking. UPC kan hetzelfde doen als Essent, namelijk het hdtv-signaal van de NOS oppakken en dit gratis aan haar kabelabonnees doorsturen. Maar UPC valt net als Chellomedia en Canal+ onder de Amerikaanse kabelgigant Liberty Global, en de sublicentie die Chellomedia heeft voor de betaal-tv-rechten van het WK-voetbal, zou dan minder waard worden. Chellomedia wil die rechten graag te gelde maken, maar heeft de technische medewerking van de NOS nodig. De NOS wil het signaal wel in hd-kwaliteit doorgeven, als de kosten van de benodigde investeringen worden gecompenseerd. Essent verwacht geen problemen met Chellomedia, die een sublicentie heeft voor de betaal-tv-rechten. Chellomedia hikt echter aan tegen de kosten van de doorgifte. Veel keuze heeft men overigens niet, nu Essent het voortouw heeft genomen.
Klik om te vergroten...