Sinds afgelopen weekend ben ik trotse eigenaar van een Bravia S-32. Ik zal even mijn eerste indruk geven, ik hoop jullie er wat aan hebben.
De eerste kennismaking: Tering wat een grote doos!!! Met moeite past ie op de achterbank van een Corsa (mocht volgens de medewerker van de Block niet horizontaal vervoerd worden!). Maar even terzake:
Mijn referentie is een 72cm Sony 100hz breedbeeld, dus ben wel iets gewend qua maat en beeldkwaliteit. Toch is het eerste wat opvalt na aansluiten het beeldformaat, 32" LCD is echt VEEL groter dan 28" CRT. Ik zit op ca. 3,5 meter en een DVD kijken is in mijn beleving bioscoop-achtig.
Vervolgens valt op dat het beeld erg strak is, hoewel de subs en tekst op het scherm van mijn oude tv al strak was (m.n. vanwege 100hz) is er toch een groot verschil. Stilstaande beelden zijn een plaatje en bewegende beelden zijn ook erg goed. Ik moet wel zeggen dat vergeleken met mijn CRT je toch merkt dat LCD trager is (overigens zou ik dit geen ghosting willen noemen, maar het is een soort vaag gevoel bij snelle beelden).
Analoge Kabel
Ik heb analoge kabel (casema) en een goed signaal. Het beeld op deze TV is werkelijk subliem. ALLE zenders zijn haarscherp en ik zie geen enkele aanleiding om naar digi-tv over te gaan (was wel een soort ingecalculeerd n.a.v. reacties van andere LCD-users). Ook het geluid is boven verwachting. Door de midden-onder-plaatsing van de speakers is het geluid niet heel wijds, maar voor het journaal (ik noem maar wat) betekent dit duidelijke stemmen en een prima evenwichtig geluid. Voor films heb ik uitsluitend mijn dvd-setje gebruikt, dus kan ik niks over zeggen. Zapsnelheid is prima, ietsje trager dan CRT, maar niet storend. Teletekst is groot en kraakhelder. Geen side-by-side teletekst en geen PIP (vind ik persoonlijk geen gemis).
DVD
In eerste instantie heb ik een DVD bekeken via s-vhs. Het beeld is prachtig en zwart is erg zwart. Wel een tikje donker, maar niet storend. Dit is overigens in een redelijke duistere kamer en 's avonds. Overdag gaat het contrast omhoog (auto-sensing) en is het beeld lichter. Sensor kan uit en dan handmatig contrast instellen, maar zolang het beeld goed is, vind ik het handig zo. Heb nu een component-kabel (cheapo) aangesloten en het beeld is nog iets scherper (op progressive). Het verschil is marginaal, maar goed de kabel was € 8,99...
Lip-sync
Wat me opvalt bij het kijken van een dvd op progressive via component is een matige lip-sync. Het beeld loopt een fractie van een seconde achter op het geluid. Het is echt minimaal, maar ik ben daar nogal gevoelig voor volgens mij. Zal eens kijken of het aan de aansluiting of de media of wat dan ook ligt. Bij kabel-tv overigens geen last van. Het schijnt wel een universeel LCD-TV probleem te zijn, veroorzaakt door vertragende beeldverbeteraars (comb filters) en de aard van de techniek. Tips zijn welkom.
Uit
De tv kan 'echt' uit (knop bovenop), een voordeel boven bijv. Samsung waarvan ik heb gelezen (correct me if i'm wrong) dat ie uitsluitend op standby kan of anders de stekker eruit.
Beeldverhoudingen
Een probleem (nou ja, keuze van Sony) dat al bestond bij mijn CRT en is gebleven is het omgaan met 4:3 uitzendingen. Vergeleken met bijvoorbeeld Philips houdt Sony meer vast aan de vorm van het beeld (minder plat). Dit betekent wel dat er meer wordt gecropt aan de boven- en onderkant, wat weer betekent dat er het nodige moet worden gescrollt om ondertitels, logo's en voetbalstanden goed te krijgen. Geen drama, maar wel een beetje onnodig. Overigens is daardoor het beeld wel natuurlijker (minder platte mensen etc.). Het beeld bij letterbox (publieke zenders soms / bbc altijd / belgie meestal) is beduidend beter (goede scaler?) dan bij mijn CRT, waar de pixels een beetje ver uit elkaar kwamen te liggen. Kan het moeilijk omschrijven, maar de lagere resolutie als gevolg van het 'inzoomen' is minder storend. Een Anamorphic DVD (platgedrukt en dus 576p via component) blijft natuurlijk stukken scherper en haast (dare I say it) HDTV-achtig.
PC / HDTV
Heb nog geen HD bronnen aangesloten, wellicht dat ik dit later nog invul. Hij is in elk geval met D-sub en HDMI goed uitgerust om een HD-DVD/BluRay of Xbox/PS3 of MediaCenter aan te sluiten (maar eerst weer sparen en wachten tot het beta-gevoel en de kinderziektes een beetje over zijn).
Constructie / Design
Wat me direct opviel is het stevig gebouwde chassis en de solide aandoende voet. Hij kan goed worden gedraaid, zowel horizontaal als verticaal. Hij draait lekker stug/traag. Hij staat op een 40cm diep kastje en dat oogt prachtig. Ik zie geen reden om een muurbeugel (laat staan een Sony van 300+ euri) aan te schaffen en mijn nieuwe behang te perforeren. Design is natuurlijk strikt persoonlijk, maar ik vind het mat-zilver en de smalle rand erg mooi. Ook het scherm zelf is mat, wat erg lekker kijkt als de zon naar binnen schijnt. Bij mijn CRT zat ik als het ware in een spiegel te kijken, terwijl nu slechts een heel diffuus lichte vlek te zien is als reflectie. Overigens vond ik deze reflectie bij de zwartglanzende rand aan de Samsungs (weliswaar in een tl-verlichte electronicazaak, maar toch) vrij storend. Weet niet of dat in de huiskamer nog uitmaakt, maar ik noem het toch even.
Conclusie
Tot op heden ben ik erg tevreden. Ik voel me behoorlijk decadent met zo'n grote bak, maar films kijken is een genot. Prachtig beeld, goed geluid, alle aansluitingen, HD-ready. De prijs is gunstiger dan vorige generaties, maar eerlijk is eerlijk: voor een kleine 1500 euro (ok, minder via webshops) mag je nog best hoge verwachtingen hebben. En die worden voor mij waargemaakt.
Het enige puntje is dus de lip-sync bij DVD's, daar ga ik maar eens wat mee experimenteren.
Groet, T.
[edit] @ lapino: Ik heb geen hoorbare fans waargenomen. En ik ben vrij gevoelig voor dat soort geluiden (heb er mijn xbox om verkocht).
Klik om te vergroten...