Ik heb er ook last van hoor. Maar dat het in het intro filmpje ook voorkomt vind ik wel heel erg vreemd van Ubi.
Dit tearing effect wordt vaak softwarematig veroorzaakt. V-sync is een soort technisch effect wat (als het wordt gebruikt) ervoor zorgt dat
alle beeldlijnen van een frame tegelijk getekend worden. In ieder geval, voordat het volgende frame getekend wordt. Dit zorgt voor een erg vloeiend beeld. De videokaart buffer wordt zegmaar pas weggeschreven naar het beeld, als alle beeldlijnen 'ready to go' zijn. Zet je dit softwarematig uit, dan haal je een hogere framerate, maar ziet het spel er minder vloeiend uit op drukke momenten. Omdat soms niet alle beeldlijnen worden ververst voordat het volgende frame alweer getekend wordt.
Zoals in de helikopter stukken dus, als zo'n beetje de hele stad gerendered moet worden. In-game vergeef ik Ubi dit. Het spel ziet er absoluut fantastisch uit, het gebeurt ook niet vaak. Ik vind het persoonlijk veel minder storend dan bij PDZ, een spel dat er ook nog eens (een stuk) minder mooi uitziet. Op zich zijn dit heel logische verschijnselen bij spellen die hard moeten werken om op 720p / 1080i toch een acceptabele framerate te halen. Dit zag je ook bij Splinter Cell op de Xbox. Naarmate de developers meer te weten komen en beter leren omgaan met de 360 hardware, zul je dit steeds minder zien. Echter, dat dit bij het intro filmpje van GRAW ook zo is vind ik wel heel erg lelijk. En raar
Ik weet dit toevallig allemaal, omdat ik vanaf mijn 14e al grafische demo's maakte (toen nog in het DOS-tijdperk). Is ondertussen al weer lang geleden. Maar toch. Toen ik in December in Parijs een vroege build van MotoGP 2006 mocht spelen, gaf de producer van het spel toe dat MotoGP 2006 toen nog, precies om de redenen die ik hierboven aangeef, last had van lichte tearing af en toe. Leuk om te zien dat mijn 'technische achtergrond' soms van pas komt op zo'n moment
Klik om te vergroten...