Nou als ik me het goed kan herinneren heeft de M61 een S-IPS paneel terwijl de R71/72/73 een S-PVA paneel hebben.
S-IPS is een duurdere technology die de kleuren voller kunnen weergeven met zwart als voornaamst.
Het probleem met tweakers is dat ze die contrasten en helderheid overeen zien komen en bang het is volgens hun maar hetzelfde scherm.
Met zo'n belachelijke statement kwamen ze ook met de Sharp en JVC 2005 modellen omdat die hetzelfde contrast hebben was het volgens hun hetzelfde scherm met die JVC dan getweaked omdat de helderheid anders was.
Het scherm werd wel geproduceerd door Sharp maar het betrof totaal niet dezelfde panelen.
Tweakers gist te veel net zoals je altijd goed kan zien met al het nieuws over nieuwe videokaarten.
Daar staat dan nog eens bij mochten de panelen toch hetzelfde zijn dan is de kwaliteit van de beeldprocessors veel minder.
Kijk maar bijvoorbeeld naar de Sony Bravia series waarbij de S en de V series hetzelfde paneel gebruiken maar de V series een veel betere beeldprocessor waardoor de V een veel beter beeld geeft.
Hetzelfde gaat ook op voor Samsung en alle andere merken.
De topklasse zijn duurder voor een rede en de R71/72 zijn echt niet bijna hetzelfde en al helemaal niet beter.
Sorrie maar ik kan voor die specs echt totaal niet warmlopen.
Want de Philips PF9830, Sharp GA9E/GD9E en LG LX2R/LP1R doen nu al een dynamisch contrast van 6000:1 en de nieuwe Sony S/V2000 doen al een dynamisch contrast van 6500:1 en zelfs de nieuwste LG LB1R doen een dynamisch contrast van 8000:1.
Samsung loopt qua contrast ratio altijd echt mijlen achter.
Hun huidige M61 en R71/72/73 doen 5000:1 dynamisch of 1000:1 contrast terwijl de R71/72 op 26 inc nog steeds gelimiteerd zijn aan een zielige 3000:1 dynamisch en dus 600:1 contrast.
Zoals ik al eerder ^^ gezegd heb gissen ze echt veel te veel bij tweakers en zet ik m'n twijfels bij de expertise van hun Pre en Reviewers.
Ja maar bij jouw TV komt het ook omdat die z'n nattive res 1080p is en bij 1080i totaal tot z'n recht komt.
Met een goed ander merk die niet 1080p nattive is kan 1080i alsnog veel beter eruit zien omdat die in het bezit zijn van een goede scaler.
Samsung TV's hebben dus geen goede scalers waardoor 1080i dus niet mooier is dan 720p.
IMHO is Samsung dan ook gewoon een overated budget merk.
1080i>720p
1080i is namelijk 1920x1080 waarbij omdat het interlaced iedere frame steeds maar de helft van de beeldlijnen getekent worden.
Als je resoluties dus wil vergelijken met een progressive scanned resolutie je dus maar de helft van het altijd beeldlijnen mag betrekken dus wel 1920x540.
1080i is dus 1.036.800 pixels
720p is 1280x720p maar omdat we hier met een progressive signaal te maken hebben worden alle beeldlijnen iedere frame getekent.
1280x720 dus gewoon.
720p is dus 921.600 pixels.
1080i vergt dus meer pixels en is dus beter maar tevens ook zwaarder.
Laatst bewerkt: 4 mei 2006