Ik ben het ermee eens dat je met de instellingen nog wel wat kan tweaken aan het beeld. Daarom vind ik het ook heel erg belangrijk dat een tv goede mogelijkheden heeft (oa. om de backlight te dimmen).
Ook zou ik nooit een tv kopen waarbij je niet tenminste één setting per input kan bewaren en alle technische snufjes uit kan zetten.
Waar ik het niet mee een ben is dat het verschil tussen tv’s (zelfs niet met dezelfde panelen, sony en samsung) geheel te verklaren is door een verschil aan instellingen.
Je kunt het beeld afstellen op de omgeving en je smaak maar je kunt nooit het karakter van het beeld veranderen. Heeft een tv fletse kleuren of grijs-zwart dan kun je dat er nooit helemaal uit krijgen zonder concessies te doen in andere delen va het beeld.
Als je begint met een “optimale” instelling (bijv. door calibratie) is het veranderen van instellingen altijd een trade-off. Wil je meer kleur dan zal je waarschijnlijk een minder realistische kleurstelling krijgen, zoals Langejan zelf al aangaf. Dan bepaalt je smaak wat je mooier vindt en of je het ervoor over hebt.
Edit: Wat ik dus bedoel is dat de twee tv’s op de vorige pagina echt wel een ander beeld geven en dat je dat niet geheel kunt opvangen met instellingen. Welke mooier is hangt af van je smaak (en kan je ook moeilijk aan een foto zien).
Laatst bewerkt: 6 jul 2006