1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV Thread

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Banjy, 24 jul 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Inleiding

    De laatste tijd (vooral door de aankondiging van Xbox 360) worden er veel threads geopend en ook vragen in daar eigenlijk niet voor bedoelde threads gesteld. Vandaar dat ik dacht dat een duidelijke HDTV thread uitkomst zou kunnen bieden, stel hier dus al jouw HDTV vragen.

    Ik zal proberen het globaal te houden en niet extreem diep op de materie in te gaan, vooral omdat mijn kennis waarschijnlijk niet zo ver gaat... :)

    Wat is HDTV?

    HDTV of High Definition Television is simpel gezegd beeld met een hogere resolutie. Waardoor het beeld veel scherper en mooier wordt. Ook heeft het een andere (hogere) kleur sampling zodat er nog meer details zichtbaar zijn.

    Voordat we verder gaan welke vormen er van HDTV zijn gaan we eerst eens kijken wat nu het meest gebruikt wordt.

    In de TV wereld zijn er 2 gangbare formaten. NTSC (US) en PAL (europa)

    NTSC laat 480 beeldlijnen zien terwijl PAL over 575 beeldlijnen beschikt. Nu lijkt PAL meteen als winnaar naar voren te komen maar NTSC beschikt over een hogere framerate waardoor het allemaal wat soepeler loopt. Beide hebben zo dus hun voordelen en nadelen.

    Voor HDTV resoluties zijn er eigenlijk maar 2 die een hogere resolutie hebben dan wat we nu gewend zijn, namelijk:

    720p (1280 x 720)
    1080i/p (1920 x 1080)

    Deze beschikken dus respectievelijk over 720 en 1080 beeldlijnen en zoals je dus kan zien is dat een behoorlijke verbetering. Ook bestaat er tegenwoordig 480p en 575p maar over de toevoeging P hieronder meer.

    Progressive en Interlaced

    Ook komen vaak de termen progressive en interlaced langs bij HDTV. Dit heeft te maken met de manier waarop het beeld wordt opgebouwd.

    Een standaard tv uitzending wordt in 480i (interlaced) uitgezonden. Dit houdt in dat het beeld even en oneven weergegeven wordt bij een refreshrate van 50 of 60hz Dus op t = 1 worden alle oneven beeldlijnen vervangen en bij t = 2 alle even. Je hebt dus 2 verversingen nodig om 1x het hele beeld te vervangen.

    Bij progressive wordt gewoon telkens het hele beeld vervangen waardoor er een rustiger en scherper beeld overblijft. (het loopt immers allemaal gelijk) Sommige mensen zweren bij progressive maar andere hebben liever een hogere resolutie (720p vs 1080i) en dan maar interlaced.

    Wat heb ik nodig om HDTV te kijken?

    1)Een Bron

    Je zult ten eerste over een High Definition bron moeten beschikken. In Europa zijn hier nog niet erg veel mogelijkheden voor, maar in deze thread ga ik uit van Xbox en Xbox 360 omdat het natuurlijk een xbox forum is he ;) Ook zou je via een set-top-box HD content kunnen ontvangen via de schotel, al is dat allemaal nog vrij beperkt.

    2) Een HD beeldscherm

    Tegenwoordig komen er steeds vaker televisies langs die beweren HD ready te zijn zonder het echt in zijn originele resolutie te kunnen laten weergeven. Deze televisies accepteren slechts het signaal maar vervormen het vervolgens om naar een kleinere resolutie zodat het past op het scherm. (dit geldt vooral voor plasma schermen met vrij lage resoluties)

    Een aantal dingen waar je op moet letten voordat je tot aanschaf overgaat:

    - Let op de resolutie: Om 720p ‘native’ te bekijken dient de televisie over 1280 x 720 pixels te beschikken. En voor 1080i/p 1920 x 1080 pixels.
    - Let op de verhouding! 16: 9 = 1,77 sommige lcd televisies hebben een resolutie van 1280 x 768 wat een verhouding van 15: 9 is. TV producenten hebben dat met nieuwere tv’s inmiddels op de volgende manier opgelost. Door resoluties van 1366 x 768 en 1280 x 720 te gebruiken. (dus verticaal of horizontaal recht trekken)
    - Let op ingangen: Om de komende jaren klaar te zijn met je tv dient hij ten minste over 1 component ingang te bezitten. Een HDMI/DVI en VGA port zijn ook zeer zeker aan te raden. In iedergeval: Hoe meer hoe beter.
    - Kijk ook of je televisie HD ready is (met bovenstaande in gedachte) Zodat je zeker weet dat hij HD content 'accepteerd'

    3 ) Kabels

    Er zijn op dit moment 3 manieren om het HDTV signaal over te brengen naar je televisie.

    -Component
    -HDMI/DVI
    -VGA Port (let er op dat je TV hier een HDTV signaal op accepteert, meestal wordt deze namelijk gebruikt voor de computer, welke weer een ander signaal uitstuurt)

    HDMI/DVI is de beste verbinding omdat deze het signaal digitaal houdt. Waardoor er geen signaal verlies is en je de scherpste beelden krijgt. Component is echter ook goed genoeg voor HDTV maar hier is dus het nadeel dat hij moet converten: Digitaal (bron) --> Analoog (kabel) --> Digitaal (tv) Maar Component is ook een uitstekende manier van verbinden (ook zo goed als geen signaal verlies) en de meeste mensen zullen het verschil nauwelijks kunnen zien. Verder is er nog de VGA port welke ook zijn oorsprong vind uit de computer wereld (net zoals DVI) deze verbinding is ook analoog en zal dus ook moeten omvormen. Ook hier vormt dat niet zo een groot bezwaar, maar niet alle televisies zullen het HD signaal over de VGA port accepteren, bijvoorbeeld omdat hij alleen een computer signaal over die port kan ontvangen.

    Xbox en Xbox 360

    Mits je over een Amerikaanse (NTSC) Xbox beschikt is het mogelijk om nu al spellen in hogere resolutie te spelen. Hiervoor dien je een High Definition AV pack te kopen (Microsoft of 3th party) Helaas zijn er voor deze generatie maar weinig spellen die hier echt gebruik van maken, wel kan je spellen dan in 480p spelen wat ook al een behoorlijke verbetering is. (vooral op LCD en plasma schermen) Een Europese PAL xbox ondersteund dus geen HD!!!

    Voor een lijst met welk spel wat ondersteund, klik hier.

    Pas met de Xbox 360 zullen we pas echt optimaal kunnen geniet van HD spellen. Omdat deze allemaal minimaal 720p of 1080i ondersteunen. Over de manieren van aansluiten is officieel nog niet zoveel bekend. Maar het moet ten minste mogelijk worden via component te verbinden en hoogstwaarschijnlijk ook HDMI/DVI en mogelijk zelfs via VGA.

    Is het echt zoveel beter allemaal?

    Dit blijft natuurlijk subjectief maar hieronder een aantal links waar je zelf het een en ander kan vergelijken:

    http://www.wmvhd.com (download hier een paar HD filmpjes, als je pc het aankan)
    http://www.users.bigpond.net.au/paulgun/xbox/video/ (een goede site om verschillende xbox aansluitingen/resoluties met elkaar te vergelijken)

    Conclusie

    Graag niet off-topic praten en houdt het gezellig. Niet over (soft)modden praten!

    Suggesties en interessante links zijn welkom :)
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2005
  2. BLACKHAWK EM

    BLACKHAWK EM Target Theory

    Berichten:
    982
    Leuk Bevonden:
    0
    jo banjy, hele goeie thread!!!!!! Met hele nuttige info, ik ga hier zeker nog een keer terug kijken als ik geld heb voor zo'n tv en anders heb ik je gelukkig op msn en in mijn friendslist:p maar toch....
     
  3. BLACKHAWK EM

    BLACKHAWK EM Target Theory

    Berichten:
    982
    Leuk Bevonden:
    0
    ohw. Nu trouwens meteen een vraagje, heb je ook NTSC games nodig om ze in HD af te spelen of kan dit wel gewoon met de normale Pal games, en speelt een NTSC xbox die spellen ook af?
     
  4. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je een NTSC xbox hebt zul je ook NTSC spellen moeten gebruiken. En over dat andere mogen wij hier helaas niet praten, ook al is het slechts een functie unlocken die altijd al op je xbox zat.
     
  5. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    Hoeft niet bij alle spellen zo te zijn, sommige spellen zijn te gebruiken op zowel pal als ntsc xboxen. Pandora Tomorrow is er 1 van.
     
  6. apoc123

    apoc123 Lucian

    Berichten:
    1.939
    Leuk Bevonden:
    0
    hoeveel kost zoon ding?? (srry van mun taal:p)
     
  7. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat bedoel je precies? Een xbox high def pack? In Nederland zo een € 40 op lik sang ligt de prijs dacht ik op € 25 Verder zijn er nog een hele hoop goedkope 3th party kabels op ebay, maar deze hebben geen optical out slechts stereo...

    Maar nogmaals wat bedoel je precies? :)
     
  8. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Allemaal een hoop dure taal idd (wel heel erg duidelijk, zo weet ik waar ik dus op moet letten :) ) Maar weten jullie hier ook links naar winkels waar toestellen worden aangeboden en wat de prijzen zijn van die HDTV's... Ik hoor ze graag. Groet.
     
  9. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Tegenwoordig voldoen de meeste LCD tv's van 66cm en groter. Deze hebben dus een resolutie van 1280x720 of meer en daarme kan je dus 720p in native resolutie op bekijken. En tegenwoordig zijn LCD tv's ook niet extreem duur meer. Kijk eens op www.budgetwinkel.nl hier heb ik ook mijn tv gehaald en zij bieden goede prijzen. Maar voor televisies zelf kan je beter op de websites van de producent zelf kijken + reviews op kieskeurig lezen.

    Ik zelf heb een voorkeur voor samsung LCD panelen dus je zou daar eens kunnen kijken eventueel de amerikaanse (samsung.com) omdat die vaker meteen zeggen of ze HDTV hebben of niet (het is daar een stuk populairder). Op de NL site moet je er wat meer naar zoeken.

    Maar tegenwoordig kan je dus ook al terecht bij de gewone electronica zaak als je weet wat je zoekt. :)
     
  10. tecmo

    tecmo user

    Berichten:
    621
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb zelf een samsung lcd-tv 32inch(hd-ready)...kostte me 1575 euro,maar je hebt ze ook veel goedkoper :)
     
  11. Legionair117

    Legionair117 Active Member

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    High Def

    Dus deze plasma tv zalHD niet volledig kunnen ondersteunen omdat hij geen resolutie van minstens 1280*1024 heeft?


    LG 42 inch Plasma Televisie RZ-42PX12 ,(LG)

    Het Hurricane model van LG voor professioneel gebruik.

    RZ-42PX12 X



    * 42" beeldscherm
    * 106,7 cm beeldscherm
    * 16:9 breedbeeld formaat
    * Buiten maten 121 x 64,5
    * Resolutie XGA: 1024 x 768 x 3 (RGB) = 2.359.296 pixels
    * Helderheid: 1500 cd/m
    * Contrastverhouding: 5000:1
    * High Definition TV (HD-TV) compatibel
    * DCDi (Faroudja Chip)
    * Digitale index
    * Digitale kamfilter
    * Ingebouwde Tuners
    * Ingebouwde speakers 2 x 15 watt
    * DVI-input
    * VGA input voor aansluiting met PC monitor
    * Digitale kleuren-randverbetering
    * Levenduur van het scherm: 60.000 uren
    * ISM, Orbiter, White Wash (tegen inbranden)
    * RS-232C remote control
    * Pivot
    * Teletekst (2400 pagina's)
    * Twin-Picture,PIP
    * Zij-ingang AV
    * composiet
    * Zilveren uitvoering
    * S-video ingang (s-video)
    * 2 x scart input-output
    * 1x scart input
    * PMS (picture Status Memory)
    * XD (vidid en Hi-definition pictures) digital reality prossesor
    * CSM
    * Fletstone
    * SRS TruSurround XT Technology
    * BBE Sound (high Definition Sound)
    * Screensaver
    * Gratis Tafelvoet
    * 2 jaar aan-huis-fabrieksgarantie van LG
     
  12. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Het heeft een DVI input en een hogere resolutie dan normale tv's...ik neem aan dat dit dan HD is idd. Ik heb net trouwens een stukje HD gekeken op mn pc...veel data voor een kort stukje film, maar het is inderdaad zichtbaar scherper..
     
  13. Legionair117

    Legionair117 Active Member

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    High Def

    Maar als ik dit lees dan begrijp ik er niks meer van

    PLASMA SCHERMEN


    Voordelen
    # Imuum voor magnetische velden
    # Plat (kan opgehangen worden)
    # Betere kwaliteit als TV’s

    Nadelen
    # Vrijwel onbetaalbaar
    # Niet per definitie geschikt voor HDTV

    Een plasma scherm bestaat uit duizenden miniatuur-glazen kamers, gevuld met een mengsel van neon en xenon. Achter deze kamers zit gekleurd plasma (rood, groen en blauw), die in combinatie met UV stralen, zichtbaar licht produceren. Hoewel Plasma schermen ook voor computers gebruikt worden (bijvoorbeeld als demonstratiescherm) zien we ze vaker als TV toestel. Een plasma scherm heeft net zoals LCD weinig ruimte nodig en kan daardoor zelfs aan de muur opgehangen worden. Het scherm heeft een veel hogere resolutie dan een TV (meestal 1365 x 768) en beschikt tevens over moderne technieken (zoals progressive scanning) waardoor deze een kwalitatief beter beeld opleveren dan een CRT TV. Plasma schermen hebben tevens de eigenschap te kunnen omschakelen naar een andere resolutie, door middel van interpolatie. Hoewel HDTV eigenlijk een resolutie vereist van 1920 x 1080 zijn er veel plasma schermen die naar deze resolutie kunnen omschalen.

    Plasma TV’s zijn voorbereid op de toekomst. Ze kunnen zowel overweg met huidige TV signalen, breedbeeld en PC’s als met toekomstige technieken als digitale TV en HDTV. Met name de laatste jaren hebben deze schermen een grote groei doorgemaakt, maar zijn voor de meeste mensen nog onbetaalbaar. Prijzen beginnen rond de 4500 euro. Met name in Japan en de Verenigde Staten worden ze veel verkocht, maar daar is digitale TV al veel verder ontwikkelt

    Leg maar eens uit. |:-
     
  14. Legionair117

    Legionair117 Active Member

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    High Def

    Of toch wel;

    Lang leve plasma en HD _O_ _O_ _0/
     
  15. boss

    boss Stay frosty people!

    Berichten:
    4.420
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik dacht dat je met de xbox 360 geen 1080i kon? Max 720p, niet?
     
  16. Blümchen

    Blümchen Me poesie en me krèk

    Berichten:
    188
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey Banjy,

    Duidelijk en goed verhaal, maar ik heb één dingetje:
    Om 1080i te kunnen bekijken heb je geen TV nodig die 1920 bij 1080 pixels heeft. Mijn plasma display beschikt over 1366 bij 768 pixels en mijn TV ondersteunt 1080i. (Géén 1080p, maar ik vond een slordige €70.000 voor een nieuwe TV een beetje kostbaar)
    En ja... erg jammer dat er niet over 'dat ene' gepraat mag worden.
    :)
     
  17. Blümchen

    Blümchen Me poesie en me krèk

    Berichten:
    188
    Leuk Bevonden:
    0
    Jawel, hoor.
    Afkomstig van Xbox.com: Xbox 360 redefines what games look like, sound like, feel like, and play like to engage you like never before. With Xbox 360, epic worlds are alive with detail, from thunderous skies rumbling over a mountain range to tiny blades of grass rustling together in the breeze. Vibrant characters display depth of emotion to evoke more dramatic responses, immersing you in the experience like never before. You’ll see all Xbox 360 titles at 720p and 1080i resolution in 16 : 9 widescreen, with anti-aliasing for smooth, movie-like graphics and multi-channel surround sound.
     
  18. Blümchen

    Blümchen Me poesie en me krèk

    Berichten:
    188
    Leuk Bevonden:
    0
    Precies. Mensen die over het unlocken van de HDTV-modus op hun PAL Xbox willen kletsen mogen dat netjes op een ander Xbox-forum gaan doen.
    :D
     
  19. kneyber

    kneyber MORE DOTS!

    Berichten:
    43
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf nu een Samsung LE23R41B.. een zeer goede lcd tv voor slechts 750 euries!!!

    Nagenoeg geen ghosting, en ondersteuning tot 1080i, en weergave tot 720p. En dan ook nog eens contrast-ratio van 3000:1! Absolute aanrader dus als aanschaf voor je xbox360..

    TV bezit alleen geen HDMI, maar who the **** cares.

    Check www.kieskeurig.nl voor de laagste prijzen..
     
  20. SabZero NL

    SabZero NL Sexyback

    Berichten:
    1.346
    Leuk Bevonden:
    5
    Erg nuttige informatie die je hebt verstrekt!
    Thumbs Up!

    Ben al geruime tijd van plan een nieuwe tv te kopen voor mijn kamer, en denk nu toch dat met de komst van de xbox360 en ps3 een HDTV een must is
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina