De HDTV Thread

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Banjy, 24 jul 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Vandaag nog eens wezen kijken, en het is dus duidelijk een vorm van Pixel Plus. Het beeld knapt er wel aanzienlijk van op, maar de weegave van native 720p en 1080i signalen is onmogelijk.

Ik heb vandaag nog even goed de Samsung LE32M51 bekeken, en ik denk dat ik voor deze tv ga :cool:.

2. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is ook een hele mooie.
    Succes met je aankomende lcd.

3. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ambilight is in mijn optiek een wassen neus. Erg leuk bedacht maar de nieuwe reeks philips panelen zijn verhoudingsgewijs minder goed dan voorheen (qua specs en kwaliteit zijn ze minder dan de Samsung panelen, die ook in de nieuwe Sony TV's terecht zullen komen).

Ik vond zelf (testen met DVD's via component en reguliere aansluitingen) Samsung, JVC en panasonic er positief uitspringen. Ik heb zelf een samsung LCD gekocht. Tearing heb ik nooit gehad, schijnt vooral met een bepaald type te gebeuren (oude 32 inch, de 41 versie ervan) met oudere firmware.

De TV heeft een veel hogere adviesprijs dan een winkelprijs, en presteert beter dan de LCD TV van het jaar van Sony. In de reviews die ik hier heb, wordt de Samsung de hemel in geprezen vanwege de beeldkwaliteit (vooral met HD materiaal), contrast en kleurkwaliteit. Ik verbaasde mij erg dat de prijs driehonderd euro lager was dan ik verwachte.

Alleen de RGB aansluiting doet de samsung tekort. Een slechte bron zorgt voor een slecht resultaat. Dat viel me in eerste instantie wel tegen (digitale TV is leuk, maar lang geen HD :mad:)

De TV wordt steeds genoemd als meeste waar voor je geld. Dus voor degenen die een Samsung besteld hebben, prima keuze. Het ligt ook erg aan je ervaringen met de de TV in de winkel en aan je smaak (ik wilde eerst een Philips of Sony, maar die vielen me qua mogelijkheden (Sony) en model (philips) en beeldkwaliteit (beide) tegen.

Voor het bepalen van de schermgrote die je nodig denkt te hebben:
    *26" LCD is evengroot (actief beeld) als een 70CM CRT.
    *Als de kijkafstand tussen de drie en vijf meter ligt kun je beter een 26"dan een 32" nemen.
    *Sommige mensen denken Amerikaans, dat wil zeggen dat groter, beter is, ik zou die gedachte eerst maar opzij schuiven. Een groter scherm lijkt een stuk verotter met een geringe kijkafstand. Een vriend van me ging voor zeer groot, maar zit er twee meter vanaf. Misschien dat het met HDTV materiaal goed te doen is though.

Laatst bewerkt door een moderator: 28 aug 2005
  4. TheWalrus

TheWalrus Guest

Bijna elke TV producent gebruikt tegenwoordig ene pixelplus achtig systeem, zoals Wega Engine, DnIe, D.I.S.T enzovoort. Bevatten bijan allemaal dgelijksoortige componenten (deïnterlacers, lijnverdubbelaars, contrastverbetaraar, enzovoort). Als er straks goede HD signalen zijn, is dit min of meer, overbodige luxe.

5. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet wat je probeerd duidelijk te maken TheWalrus, maar mijn keuze was samsung en geen philips, omdat de prijs van philips te hoog lag, maar nadat ik in de winkel de tv`s had vergeleken... Moet ik je toch vertellen dat de philips wint (ik zeg niet dat ik samsung niet goed vind lees maar terug samsung was me eerste keus).

Tot ik 500 euro meer kon uitgeven... heb ik toch maar eens een dikke half uur de mensen bij bcc lastig gevallen.
    De mensen eigenlijk niet want ze hadden een kanaal waar de demo dvd op draait en gewoon analoog op alle tv`s.

Plus heb ik in de instellingen gewoon alles op normaal gezet..
    Bij de 2 tv`s dan he.

En ik vind de beeld van philips net of je erin zit het beweegt natuurlijker, en daarbij vind ik 1800 meevallen voor een praaltje van een schermpje.

Maarja ieder zen eigen keus.

Samsung vind ik nog steeds een geweldig ding en ik zal ook met vreugde zeggen dat hij het van vele wint maar eerlijk is eerlijk de Philips 32PF9966 wint het wel van samsung maar is dan ook wel een stuk duurder.

Maar succes met je mooie tv want de M model van samsung vind ik nog het mooiste model van samsung.

Groetjes!

6. TheWalrus

TheWalrus Guest

Met een TV van 1800 euro heb ik hem ook niet vergeleken. Maar met de vergelijkbare modellen van Philips van 26 inch. Voor goed materiaal (upscaling DVD speler) vind ik de Samsung geweldig. Met standaard materiaal minder.

Pixelplus doet het heel goed met gewone TV uitzendingen (via kabel), evenals Wega Engine. Zelf lijkt Palplus me ook beter dan DNIe (Samsung) hoewel dat systeem ook voordelen heeft (contrast en kleur). Ik denk dat pixelplus een hele goede upscalemethode is geworden, het bewijs voor de kwaliteit ervan wordt wel aangetoond door de talloze kopieën.

Ambilight viel mijzelf tegen (en de Philips modellen, a la Ipod, maar dat is een kwesitie van smaak). Maar ik denk dat het wel een troef is voor philips, gezien het in winkels meer indruk kan maken.

Het ligt ook nog heel erg aan de winkel waar je kijkt (ik vond in de Mediamarkt een andere TV er net iets beter uitzien dan in de Scheer en Foppen). Uiteindelijk heb ik de TV's getest met een DVD direct via component. Voor mij was het uiteindelijk een afweging tussen Panasonic, JVC en Samsung. Maar ik was misschien ook wat bevooroordeeld door de recensies die ik gelezen had.

Ik heb overigens een Philips TFT scherm en die kocht ik op basis van de opvallend goede beeldkwaliteit in de winkel (ik ging ook naar LCD TV's zoeken met Philips in mijn hoofd). Toch voel ik me een beetje een landveradder doordat ik geen Philips gekocht heb (niet dat de fabriek in Ethiopië er ook maar wat menselijker op wordt als ik een philips TV koop).

Ik raad trouwens iedereen die een TV koopt aan hem te laten bijstellen, of zelf bij te stellen met een programma als Displaymate. Als je dat door iemand die weet wat hij doet laat doen, levert je dat een veel beter beeld op. (Ik durf zelf ook niet teveel te knutselen in het service menu).

7. Banjy

Banjy It's getting closer

Leuk Bevonden:
    0
    Helemaal met je eens! :) En ik vind ambilight ook niet geweldig, vind het alleen wel wat hebben. Ik vind het sfeer verpestend als ik een lampje op me kamer moet aan doen tijdens een film kijken. Maar een compleet donkere kamer is ook niet goed voor je ogen, vandaar dat ik een niet standaard (lees wit) licht achter je tv wel een leuke/mooie oplossing vind. Daarom heb ik blauwe ccfl er achter geplaatst. Zodat er een blauwe gloed achter de tv schijnt.

Maar ff over het gequote stukje: wat bedoel je precies met displaymate? En hoezo durf je nie teveel te knutselen met je instellingen, je kan toch gewoon altijd weer naar fabrieksinstellingen terug gaan? Maar nogmaals, leg het alsjeblieft eens wat dieper uit :)

8. TheWalrus

TheWalrus Guest

Je hebt ene service menu code waarmee je van alles in kan stellen (bakclight en dergelijke). De samsung TV heeft bijvoorbeeld verschillende de-interlace mogelijkheden en resolutieverhogers. Maar, de vraga is, zulklen de fabrieksinstellingen niet het best zijn? Met deze TV kan je alles resetten. met mijn oude CRT heb ik van alles verknald (en later met behulpvan service manuals weer hersteld). Als je niet heel erg in die materie zit kun je weleens een vergissing maken. Zonder service manual (handleiding voor de servicemensen) doe ik er niet teveel mee.

Voor Rikkel: HDTV ready geeft het volgende weer:
    720p 60/50hz
    1080i 50 en 60hz

1080p is voorlopig nog redelijk utopisch (en gigantisch duur). Er valt trouwens te beargumenteren dat 720p uiteindelijk altijd superieur is. De 1080p standarad is namelijk maar 24 frames per seconde en dus minder vloeiend dan 720p (60 volle frames per seconde).

Even een tip voor mensen die een HDTV hebben met PC ingang. Haal (download) Theatertek voor de PC. Je kan dan via een HTPC DVD's in progressive scan kijken, met verhoogde resoluties. Het is nog geen HDTV, maar met een goede videokaart is je PC een prachtige DVD speler. Een van de sterke punten van een aantal LCD's is de goede PC ingang, waarmee je dus echt uit je TV haalt wat er in zit. (Voor mij was een van de redenen om mijn TV te kopen de hoge kwalitiet van de PC ingang). Het kan wel met meer programma's maar TT is erg goed.

Ik denk trouwens dat het wel zo is dat die samsung TV, net als vrijwel alle HD ready TV's, als nadeel heeft dat hij niet gericht is op oude analoge PAL bronnen. Voor de conventionele gebruiker die niet gamed maar alleen TV kijkt via een videorecorder, een normale DVD speler, en via de kabel heeft HDTV weinig meerwaarde. Via Digitale TV zijn ze niet slecht, maar door de aard van het toestel worden door de beeldverbeteringsmechanisme's, ook bestaande tekortkomingen van het eigenlijke signaal uitvergroot.

In europa heb je als TV kijker momenteel eigenlijk meer aan een Palplus TV (die echt gericht is op het verbeteren van een slechte beeldbron) dan een HDTV (die uitgaat van een goede bron). Uiteindleijk is HDTV een stuk beter (een goede bron als basis is beter dan een verbeterde versie van ene slechet bron) maar is het behoorlijk schaars. Alleen als je een goede (upscalende) DVD speler hebt, een HTPC gebruikt of klaar wil zijn voor de Xbox 360 en PS3 moet je aan de HDTV.

Ik denk zelf dat het nog jaren duurt voordat HDTV echt de markt verovert. Gamers en Home Theater (en dan niet in één doos) fanaten zullen er nu al op overstappen, maar het zal pas echt mainstream worden als de kabelleveranciers en de filmmaatschappijen er op overstappen.

9. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Theatertek is een geweldig stukje software dat ik zelf gebruik icm mijn barco om films te kijken. Dit is echter geen gratis tool, sterker nog je hebt zelfs geen trial periode. Je moet het eerst aanschaffen en als je het echt niets vind kun je een refund krijgen.

Daarnaast is het zeker aan te raden om je scherm te laten grayscalen, dan wordt je scherm op 6500K afgeregeld en dat is in de meeste gevallen lang niet zo waardoor de kleuren die je ziet gewoon niet de kleuren zijn zoals je ze zou moeten zien.

@walrus: Je betoog over de philips schermen kan ik weinig touw aan vastknopen, eerst roep je dat de ambilight een wassen neus is en dat specs / kwaliteit verhoudings (?) minder zijn, welke specs dan? Het dynamisch contrast van de samsung is 3000 wellicht maar daadwerkelijk contrast zal vele malen lager liggen dus daar zou ik me niet op blindstaren, rest van de specs zie ik weinig verschil in. Ik weet niet wat de samsung doet qua refresh maar de ambi heeft een refresh van 12ms. Vervolgens zeg je dat je de samsungs niet vergeleken hebt met de duurdere schermen van philips terwijl die schermen juist de ambilight functionaliteit hebben....

Het boeit ook verders niet echt, ambilight is zeker een gimmick die je zeker niet zult missen als je het niet hebt. Echter in een redelijk donkere kamer waar ik zelf meestal in zit te kijken is het best prettig en minder vermoeiend voor de ogen. Je hebt ook verschillende opties met ambilight, kan meekleuren met het beeld, vast zetten op verschillende kleuren en het kan gewoon uit :)

10. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Klopt helemaal. :)

11. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    Dus je hebt nog een dieper menu dan het standaard menu? Maar stel dat je dat door een expert laat instellen, hoeveel beeldverbetering zit er dan in? Hebben we het erover dat het gevoelsmatig er 50-100% mooier uitziet, of maakt het ook weer niet zo een impact? Want ik neem aan dat fabrikanten al wel proberen optimal settings ingesteld te hebben...omdat je het zo mooi mogelijk wilt presenteren natuurlijk.

@ Tipex

Wat bedoel je precies met je scherm laten grayscalen? Moet dit gedaan worden door een expert? Maar vooral wat houdt dit precies in? Is het een setting op tv's of een proces...

12. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    met het grayscallen stel je de kleurtemperatuur af. Als de kleur te warm is zit er teveel rood in het beeld, is het te koud dan zit er teveel blauw in. Bij een juiste grayscale is de kleurtemperatuur exact 6500K. Dit is belangrijk want films etc worden ook daarop afgesteld. voor dit afstellen heb je speciale apparatuur nodig die de verhoudig rood / blauw / groen kan meten en annalyseren. Op http://www.isfcalibraties.nl/ kun je er het nodig over terug vinden. Het is een absolute aanrader want de kleuren kloppen in de meeste gevallen voor geen meter fabrieksaf.

13. TheWalrus

TheWalrus Guest

De 26"samsung heeft een responstijd van 8ms (de amerikaans versie is 12ms, maar de nieuwere Europese versie is 8ms, alhoewel, ze bij Samsung Nederland van alles en nogwat niet lijken te weten! Valt het jullie ook op dat de Samung UK site zo slecht is en niet up to date?). Vergelijk de Philips en Samsung maar eens met voetbalwedstrijden. Eigenlijk is het alleen de samsung die dergelijke wedstrijden redelijk goed weergeeft. In plaats van kijken naar de op papier staande specs kun je het beter zelf zaken testen (want hoe is die MS gemeten?).

Dynamisch contrast op de samsung is wel leuk, maar eigenlijk gewoon een slim middeltje dat verhoudingen bijstelt. Nog blijft het werkelijke contrast 800:1 (3000:1 is dynamisch).

De Philips modellen die ik vergeleek met de samsung waren in mijn ogen beduidend minder. En dat was terug te vinden op de specsheets. Philips 400:1 contrast (samsung 800:1), Philips 16 ms (samsung 8 tot 12 ms), Philips helderheid 450:1 (samsung 500:1). Nu zijn die metingen zeker relatief, maar via component en de PC ingang zie je duidelijk het verschil. Waar de philips mij wel beter leek en duidelijk zijn kracht heeft liggen, is met het verdubbelen van lijnen en het verbeteren van normale uitzendingen. En dat, is toch wel een belangrijke troef in ons land.

Mijn mening over ambilight baseer ik, waarschijnlijk onterecht, op een demo die ik er ooit van gezien heb. Misschien is het in een huiskamer een stuk mooier dan in het demo hok vol plasma en LCD TV's.

14. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De specs moet je nooit op letten want dan is het bij de model als je over de philips praat. niet 12ms maar 8... niet 400:1 maar 800:1 contrast niet 450 maar 600 helderheid.Dus neem ik dat maar met zoete koek.(elke site heeft zen eigen specs).

Onzin dus die specs je moet ze gewoon vergelijken in de winkel met je eigen dvd`s. (dat is wat ik gedaan heb).En met je eigen ogen(en daarbij heeft ieder een ander mening over het beeld, want de zijne moet ofterwel is beter... en zo gaat dat).
    En dus blijf ik nogmaals bij me keuze.

En daarbij moet ik nog een lcd halen en had ik anders gerust wel gezegd of ik de samsung goed vind maar philips vind ik naar mijn mening beter beeld hebben, en nogmaals begrijp me niet verkeerd, want ik wilde eerst de samsung...( en heb al veeeellllleeeee malen vergeleken ).

Laatst bewerkt: 28 aug 2005
  15. TheWalrus

TheWalrus Guest

Waarschijnlijk heb je het over de 32" Philips schermen. Die hebben 800:1 contrast, 450cd/m lichtopbrengst, 12ms responsetijd, 1366*768 resolutie. Vrijwel gelijk aan de 32" samsung. 26" philips is een heel ander verhaal dan 32". Schijnbaar stelt Philips dat de specificaties van kleinere TV's minder goed hoeven te zijn, of zijn die panelen nog niet vernieuwd. Als je voetbalscenes kijkt op de philips televisies heb je nog steeds lichte ghosting (wat duidt op langzamere responsetijdem, hetgeen de philips site bevestigd met 16ms).

Op de Philips site zijn de specs van de Philips TV's minder goed dan die van de Samsung, terwijl beide bedrijven hun eigen specificaties zo goed mogelijk willen afbeelden. Iets voorz oete koek slikken vind ik een minder goed idee. Lees liever reviews in bladen waarin ze specificaties opmeten.

Ik ben het met je eens dat je TV's zelf moet testen. Na test met DVD's via component vond ik de Samsung beter (ik wist toen nog niet wat de prijs was). Zoals ik al zei, het kan dat Palplus beter is dan DNIe en dat je voor gewoon TV kijken (Kabel in) meer hebt aan een philips met palplus. Het ligt er erg aan waarvoor je de TV in wil zetten. Op internet is daar veel over te vinden en heeft ieder ook weer zijn eigen voorkeur wat betreft beeldverbetering. Zo was Tom's hardwareguide bij d evorige generatie erg lovend over DNIe en de vorige generatie Samsung TV's (maar ja, die lui baseren alles op metingen, en helaas hebben ze de nieuwe generatie schermen nog niet onder handen genomen).

Zelf vond ik Philips tegenvallen, en was ik erg onder de indruk van JVC, Samsung en Panasonic. Maar, zoals je zelf zegt, dat is persoonlijk.

16. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nou vooruit dan maar... hier heb je de philips link: hXXp://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/catalog.jsp?fhquery=fh_secondid%3D32pf9966_10_nl_consumer%26fh_location%3D%2F%2Fconsumer%2Fnl_NL%2Fcategories%3Ccatalog_nl_consumer%2Fcategories%3Ctv_gr_nl_consumer%2Fcategories%3Cflat_tv_ca_nl_consumer%2Fcategories%3Clcd_large_30_40_su_nl_consumer%26&productId=32PF9966_10_NL_CONSUMER&activeCategory=TV_GR_NL_CONSUMER&fredhopperpage=detail.jsp&activeTab=specifications&language=nl&country=NL&catalogType=CONSUMER&proxybuster=Z0NNZMUJRIKMPJ0RMRESHQVHKFSEKI5P

Die xx moet je ff in tt veranderen.
    Het is maar dat je de duidelijke specs hebt...omdat die niet met zoete koek worden genomen. :)

17. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm interessant, ik begrijp dus uit jouw stukje dat jij dit hebt laten doen? Werd het beeld er veel beter van? Want 125 euro voor iets dat niet extreem veel verbetering levert is vrij prijzig voor iemand die maar part-time bij de AH werkt ;) Als het het echt waard is, dan zal ik er zeker over denken.

Maar ik neem aan (even ervan uitgaande dat jij het hebt laten doen) dat ze langskomen met een laptop plus een soort van sensor en dan je settings optimaliseren? Maar gaan zij dieper dan de User settings? Of gaan ze alleen spelen met de menu instellingen?

18. schijterwt

schijterwt *-*

Leuk Bevonden:
    617
    Ik las net de post van TheWalrus over het gebruiken van mn PC als een dvd speler. Dit idee spreekt mij wel aan :). Maar hoe werkt dat precies? Wat voor kabel kan ik het beste gebruiken en wat voor uitgang moet mn videokaart hebben? (heb een ati Radeon 9800 XL)

19. TheWalrus

TheWalrus Guest

Via die link zie ik mijn eigen scheerapparaat. Maar, het ligt er in deze erg aan welke TV's je wil vergelijken. Ik vergelijk de enige twee op de markt zijnde 26" Philips modellen met de 26"van Samsung. Dan komt Philips er slecht vanaf. Ik denk dat het ook het formaat TV's zijn waar de meeste mensen hier naar kijken.

Met grotere, en vooral duurdere modellen is het een totaal ander verhaal! Van Philips heb je modellen van 1700 euro tot 3000 euro van 32 inch. Ik heb alleen de 26" modellen van alle grote merken vergeleken. Als mijn budget 3000 euro was, had ik graag alles in die grote en klasse vergeleken. Philips heeft aardig wat 32 inch modellen, waarbij het verschil tussen die van 1700 euro en 3000 euro gigantisch is (bijvoorbeeld 18ms tot 6ms).

Ik weet niet wat jouw budget is, maar als je een Philips wil die beter is dan de Le32R51B van Samsung zit je op minstens 2200 euro.

Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2005
  20. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb alles laten grayscalen, barco en me lcd tv en daarvoor ook me oude sony crt projector. Ik vond zelf het verschil behoorlijk groot op al mijn weergevers. Ze komen inderdaad bij je langs, er zijn vaak isf tripjes zodat ze meerdere mensen in dezelfde regio kunnen doen wat weer in de prijs scheelt. Je moet maar eens kijken op het www.htforum.nl en dan in het onderwerp: ISF Tours en Informatie Daar kun je je opgeven en vind je meer info.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina