De HDTV Thread

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Banjy, 24 jul 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het over de philips 32PF9966 dus 32 inch en die kost 1800 euro via internet.. Wel natuurlijk een gewone winkel want anders vertrouw ik het niet, want ik ga hem zelf ophalen en ik koop niet via internet.

Maar er was dus een mis verstandje over de grote van de tv`s. :)

2. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Thx voor de weer zeer nuttige info tipex :D

Ik heb die site over ISF calibraties eens doorgelezen (voor zover ik het snapte :9) en het klonk wel aantrekkelijk om te laten doen idd. Op dat forum mezelf al ingeschreven voor zo'n tour in mijn omgeving, want ik wil straks uit mijn nieuwe Samsung LE26R51 TV'tje (die ik binnen nu en een week als het goed is verwacht) natuurlijk wel zoveel mogelijk halen :)

3. TheWalrus

TheWalrus Guest

Dat zeker, want die modellen zijn heel anders. Vooral de duurdere philips varianten bevatten ene hele andere techniek (daar zit veel meer elektronika in) dan de goedkopere modellen. Ik snap niet waarom ze in hun 26 inch modellen minder goede techniek en panelen meegeven. Maar het model dat jij wil kopen is een geweldige TV. (Als ik het zo lees zit de het prijsvrecshil tussen philips televisies vooral in de techniek (beeldverbeteraars en dergelijke), ze kunnen zelfs een dynamisch contrast verwezenlijken van 6000:1).

Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2005
  4. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Heb je helemaal gelijk in... Ik had eventjes naar de 26 versie gekeken en die zijn niet te vergelijken en echt raar dat ze dat zo doen.. hahaha maarja (dat probleem is weer opgelost). ;)

5. Jaspero

Jaspero ajax

Leuk Bevonden:
    0
    Is het beeldkwaliteit tussen de le26r51 en le32r51 precies even goed.

6. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ligt eraan hoe je het test. De specificaties zijn praktisch gelijk. Ik heb zelf alleen naar 26 inch televisies gekeken. De reviews voor de 32 inch versie zijn wle positief (HCC e.d.). De Samsung presteert heel goed met HD materiaal, maar in europa is dat er nog weinig. Hoe dit echter ook in gedachten, hoe groter de TV, hoe meer behoefte je hebt aan nog meer beeldverbeteraars voor slechtere signalen.

Het grote nadeel van de Samsung is dat het echt een HD paneel is en dus vooral wel vaart bij hoge resoluties via de PC en via andere HD bronnen (upscaling DVD speler, straks de Xbox 360, PS3 en dergelijke). Microsoft gebruikt samsung schermen voor Xbox 360 promotie, vooral vanwege de snelle responstijd en het hoge contrast.

7. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Heeft iemand deze al draaiende gezien Panasonic TX-32LX500 (32 inch)?
    Is ook hd ready.

8. Defanatic

Defanatic blauw beest

Leuk Bevonden:
    26
    In de power unlimited staat ook een heel stuk over dit onderwerp. Misschien leuk om te checken ik kan het eventueel wel inscannen en posten.

9. TheWalrus

TheWalrus Guest

Als ik het erg relativeer denk ik dat de meerwaarde van HDTV momenteel heel erg afhangt van de gebruiker en dat de meeste mensen in ons land eigenlijk weinig aan een HDTV hebben. Fims in HD formaat zijn er alleen mondjesmaat (Blueray en HDVD nog helemaal niet!), en weinig mensen hebben een uspscalling DVD speler, ook is de digitale televisie nog niet zo ver dat er HDTV uitzendingen worden uitgezonden.

Ik ben benieuwd wat de ontwikkelingen zullen zijn. Zal HDTV nog steeds achterwege blijven (zoals al jaren het geval is) of zullen de PS3 en Xbox 360 genoeg overtuigingskracht hebben om mensen dergelijke TV's te laten kopen?

10. Banjy

Banjy It's getting closer

Leuk Bevonden:
    0
    Is indd waar. Maar bedoel jij met upscaling dvd speler, eentje die van de bron naar 720p of 1080i gaat? Want volgens mij bestaan die amper... er zijn echter wel vrij veel dvd spelers inmiddels die progressive ondersteunen (ook al een behoorlijke verbetering)

Maar ik vrees dat als de PS3 en Xbox 360 niet mainstream worden en dat mensen daardoor niet verleidt worden door HDTV dat het er wel eens slecht uit zou kunnen zien...

11. TheWalrus

TheWalrus Guest

Inderdaad er zijn weinig DVD spelers die het doen (meestal alleen in de hoger prijsklasse (De prijs gaat omhoog door de ingebouwde hardware en daarbij passende software)). Ook in duurdere TV's zitten vaak chips die dit doen.

Je kunt echter ook een PC inzetten als lijnverdubbelaar. Als je een goed ingestelde PC hebt kun je daar resultaten mee behalen die nog beter zijn dan die van een dure DVD speler. Je hebt dan wel een goede PC nodig, in combinatie met de juiste software. Zelfs gebruik ik Theatertek, deze software doet twee dingen: Het programma zorgt ervoor dat het beeld van interlaced naar progressive geconverteerd wordt bij het kijken van DVD's, en de software zorgt ervoor dat de resolutie aansluit bij de resolutie van jouw monitor of TV. Als je een PC hebt met een goede geluidskaart en een goede videokaart dan is het fenomenaal. (Nu niet denken dat het een PC vraagt met ongeƫvenaarde specs, zelf heb ik NVIDIA kaart van een jaar oud, en een audigy platinum geluidskaart uit diezelfde periode, en ook op PC's van drie jaar eerder en een mindere geluidskaart werkt alles prima). Je kunt ook de optische uitgang van je PC aansluiten op je versterker en die het werk laten doen.

Maar die manier van DVD's kijken is voor veel mensen ook te omslachtig. Bovendien is het integreren van een PC in de huiskamer ook niet echt iets waar mensen op zitten te wachten. Ik denk ook dat dit alleen meerwaarde heeft als je TV een goede PC aansluiting heeft, want S-video is niet geweldig.

12. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Haha, laat ik dan net tot die kleine groep mensen behoren die een HDTV heeft aangeschaft puur en alleen om het gamen straks op de X360 en PS3 :9

Ik heb dus (voor degenen die het nog niet wisten O-) ) een Samsung LE26R51 besteld.....nu zijn er hier al wat mensen (Banjy, The Walrus) die ervaring hebben met deze schermen....

Hoe is de beeldkwaliteit nu eigenlijk precies als je uitgaat van deze generatie games en DVD's op zowel de Xbox als de PS2 ? Ik heb geen gemodde Xbox (of course not, I'm braaf :9), en ook geen gemodde PS2 of whatsoever....ofwel ik game dus in de "normale" stand, DVD's kijken doe ik overigens alleen op de PS2. Maar alles dus gewoon zoals het hoort ;)

Nu heb ik al begrepen dat de kwaliteit van de huidige generatie games en DVD's er dus iets op achteruit zal gaan op een dergelijk HD paneel als deze Samsung....maar wat moet ik me hier ongeveer/precies bij voorstellen ? Waarin zal het vooral merkbaar zijn ? Kan iemand dat een beetje voor me "visualiseren" (goed uitleggen) zegmaar ? :)

Ik verwacht mijn TV overigens deze week en anders volgende week uiterlijk, en ja ik ben ook nog van plan hem te laten ISF callibreren (grayscalen e.d.) door een expert via de handige site die tipex al eerder doorgaf :) Ik neem aan dat dit ook wel voor een verbetering gaat zorgen visueel gezien ?

Ach ja ik zal moeten wachten totdat ie er gewoon echt is hier, geduld is echt mijn slechtste kant 8) Tot die tijd hoop ik op deze paar kleine vraagjes nog een (bevredigend) antwoord te krijgen.... ;)

Greetz,
    Leroy a.k.a. Z3R0-P4R4DOX

Laatst bewerkt: 29 aug 2005
  13. TheWalrus

TheWalrus Guest

Kabouter Plop

Ik beantwoord je vragen niet in volgorde (maar wel allemaal, en dit zonder ook maar in mijn neus te peuteren). Alereerst het greyscalen. Dat kan wat uitmaken. Het kan ook weinig verschil maken. De Samsung was behoorlijk goed afgesteld en ik heb in het service menu niks veranderd. Ook via Displaymate (software om je TV te testen, te kaliberen en bij te stellen) was er weinig te doen. Ik raad je aan niet zelf in service menu's te kloten als je niet weet wat je doet.

Beeldkwaliteit:
    • Met de PC via D-sub: Super, strakker beeld dan menig VGA monitor, gene ghosting, geweldige kleuren. Op dit vlak is de TV echt briljant. Kijk DVD's via een HTPC en je wordt weggeblazen.
    • Upscaling DVD speler via Component: Zeer goed beeld, eigenlijk net zoals met de PC. Deze TV schijnt met materiaal in HD resoluties.
    • Met Digitale TV: Redelijk, doordat de resolutie van het scherm veel hoger is dan het eigenlijke signaal, zie je ineens allerlei compressiefouten (blokjes) die je op een gewone TV niet zag. Nederland 1 t/m 3 zijn goed, de rest van de zenders hebben soms vreselijke compressie (misschien komt dit omdat er geen op pal aangepaste verbeteringsmechanismen in de TV zitten). (Na intensief vergelijk met vergelijkbare modellen van JVC, Philips, LG en Sharp, viel het me wel op dat de Samsung en Sharp geen ghosting hadden bij voetbalwedstijden).
    • Met de Xbox via RGB Scart. Tegenvallend, maar niet slecht. De kleuren zijn goed, maar je ziet onmiddelijk dat de Xbox verouderd is. De resolutie is gewoon laag en in vergelijking met games via de PC is het niet mooi. Daar waar de oude TV de Xbox redt, laat deze TV zien dat er een hoop te wensen over is.

Deze TV is qua responstijd, helderheid en contrast een topper. Wat betreft beeldverbeteringstechnologie minder. Het is geen toverdoos die slechte bronnen goed maakt. Een goede bron betekent echter wel een geweldig beeld. Je moet het zo zien, qua scherm is het een geweldig apparaat, maar zorg dat je hem goed voert. (Puttend uit een review waarin deze TV als beste koop wordt gezien: Deze TV vernieuwd de verwachtingen waar een LCD TV aan moet voldoen. Hij wordt in vrijwel elk opzicht als geweldige TV gezien, alleen met slechte signalen kan hij minder goed overweg).

Je moet het eigenlijk zo zien: Via de PC ingang of HDMI heb je de revolutionaire TV die je verwachtingen waarmaakt of zelfs overtreft. Via gewone signalen heb je een TV die niets meer doet dan je vorige TV en soms zelfs laat zien hoe slecht bepaalde signalen zijn.

Wat gebeurt er bij de huidige generatie games? Tja, eigenlijk is het niet eens vreselijk. Via de HDTV wordt heel snel duidelijk dat de Xbox een lage resolutie heeft. Dingetjes die een gewone TV gladstrijkt doordat alles in elkaar overloopt worden nu ineens in al hun blokkerigheid in beeld gebracht. Sommige dingen zien er geweldig uit, andere dingen blijken gewoon minder mooi dan je ooit dacht. Iemand beweerde op dit forum ooit dat hij meer details zag via deze TV, maar dat is met de huidige Xbox niet altijd positief. Na een potje gamen via de PC ingang gevolgd door een avondje Halo weet je wat ik bedoel.

DVD's zijn wel te kijken via de Xbox of PS2. Maar als je eenmaal een DVD in progrsseive scan hebt gezien, of, beter nog, via een upscalende DVD speler ben je de PS2 en Xbox al snel vergeten. Ik raad je aan, jouw PC aan te sluiten op de TV tot de Xbox komt. Er staan ineens vaak mensen voor mijn deur met een DVD in de hand ;) (Nee, niet om me er mee te slaan!).

14. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Oke oke, dus als ik het goed begrijp :

Om straks in HD te gamen (720p @ 60Hz) op de X360 en PS3, issie helemaal klaar en zal ik weggeblazen worden door de grafische kwaliteit ? (dan heeftie immers de goede "voering" zoals je het zelf noemt)
    De huidige generatie consoles en dus games (ik heb gewoon een SCART aansluiting voor mijn PS2 en Xbox) laat echter wat te wensen over (de "voering" is minder)....maar dit is niet iets om wakker van te liggen ? Het gaat hier immers om een 26 inch scherm, tis geen oversizede TV ofzow....

Als laatste wil ik erbij zeggen dat het mij hier puur om het gamen en bekijken van DVD's gaat (wat ik overigens ook doe op mijn consoles dus)....TV kijken via welk signaal dan ook kan me niet schelen. Het zal mij echt een worst wezen dat ik alleen NED 1,2 en 3 goed kan ontvangen ofzo want ik kijk toch nooit TV :9

Maar om op te gamen, en vooral straks in HD in de toekomst....volgens jou dus zeker geen miskoop ?

15. Banjy

Banjy It's getting closer

Leuk Bevonden:
    0
    @ The Walrus

Ik heb er lange tijd over nagedacht om mijn (gewone) pc aan te sluiten op mijn tv met behulp van een extra kaartje (gebruik vga en dvi al voor me TFT monitoren) bijvoorbeeld. Maar het probleem is dat ik dan een dvi kabel van rond de 5 meter nodig heb en waar ik vooral mee zit hoe krijg ik het geluid digitaal op mijn versterker? Daarom hoop ik dat ik straks alles wat ik wil zien naar de Xbox 360 kan streamen en dat deze dan upscaled (al denk ik niet dat dat gebeurd) Ook vind ik het niet fijn dat ik dan me pc aan moet hebben om te kijken want deze maakt vrij veel herrie (maar daar gaat over een tijdje wel verandering in komen) Ik wacht dus denk ik nog even op of een hd-dvd/bluray speler of eentje voor in je pc (dan zou ik hem wel aan sluiten) ook al hoop ik dat microsoft uiteindelijk ook gewoon (tegen een kleine meerprijs hd-dvd) spelers aanbied voor de kopers van het eerste uur.

Maar tot die tijd, voldoet mijn progressive dvd spelertje nog wel. :)

@ Z3R0-P4R4DOX

Het is heel simpel: Je ziet ALLES. En dat heeft voordelen en nadelen. Ik vind het beeld van mijn xbox wel wat korreliger geworden maar ik speel op 480p opzich heb je hier met Pal iets minder last van omdat je iets meer lijntjes hebt. Digitale tv ziet er goed uit maar als je echt dicht op het scherm gaat staan dan ziet het er toch wel iets minder uit, maar op een klein afstandje ziet het er gewoon weer goed en strak uit.

DVD ziet er inmiddels een stuk beter uit (gebruik nu een losse dvd speler) maar op de xbox was het echt Matig, doordat deze films in 480i uitgeeft (pal xbox dus waarschijnlijk wat hoger) maar nu ik 576p als uitvoer heb is het stukken mooier, en verbazen mij de aftitels elke keer weer (met interlaced is dit altijd nogal vaag) maar nu is het echt Mega strak.

Trouwens heb je al een reactie op je Tour topic op het HTforum? Dat zijn ook vragen waar ik mee rondloop namelijk, maar ik begrijp dat ze ook de factory settings induiken, dus verder gaan dan user settings...Maar hoe ze daar komen...

Edit\ Te laat gepost, had hem helemaal af getypt maar was toen aan het lezen op HTfoum en op versturen te drukken :eek:
    Edit2\ Heb je topic gevonden, zou je kunnen vragen wat hij voor de overige settings aanraad? Want heb contrast op 70% gezet en (moest ff wennen) het ziet er toch wel een stuk aardiger uit. Want als hij nog meer tips heeft voor de samsung dan zou ik die graag even horen :D En zij gaan dus het service menu in waar je ontzettend veel settings hebt, die mij allemaal niks zeggen :+

16. TheWalrus

TheWalrus Guest

Zeker geen miskoop. Ik heb uren zitten kijken in winkels en DVD's meegenomen en spelers de winkel doorgesleurd en deze kwam er in de 26 inch categorie in mijn ogen als beste uit. Ik heb me sugelezen in bladen die ik normaal nooit kocht en daaruit bleek ook steeds dat je deze TV zeker niet hoeft te mijden.

Als de 360 er straks is dan zit je zeker goed (het is niet voor niks dat MS deze TV's uit deze serie gebruikt voor promotie). Om de firmware hoef jij je zeker geen zorgen te maken, mijn TV bevat de nieuwste firmware, zonder problemen (zoals waarschijnlijk alle TV's in Nederland). Na wat fine tunen van de settings heb ik nu ook wel een goed beeld met Halo.

17. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Aha oke.....nja ik zal het wel zien tegen de tijd dat ik mijn TV hier zelf heb staan :)
    Ik heb hem immers besteld met het oog op de toekomst, dat de huidige generatie games er op kwaliteit misschien iets op achteruit gaan neem ik dan wel voor lief (bovendien komt er van bijna elke Xbox titel die mij aanspreekt wel een vervolg op de X360 dus jah :9)....

Uhm jah ik heb me ingeschreven maar nog geen reacties teruggehad....hoe ze het precies gaan doen is mij ook nog niet helemaal duidelijk hoor, ik ben niet zo technisch ingesteld als ik heel eerlijk ben :mad:

18. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Maar dat ik ga genieten met die X360 en PS3 in HD straks lijkt me duidelijk :D:D
    Nogmaals bedankt mensen ! :)

19. TheWalrus

TheWalrus Guest

Je hebt straks ook de backwards compatibility op je Xbox 360 en dan speel je alles in progressive scan, hetgeen de beeldkwaliteit zeker ten goede komt (lagere resoluties in progressive scan zijn een stuk mooier dan interlaced).

20. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik heb zlef een Audigy kaart met zo'n externe module en die heb ik aangesloten op de ingang van mijn versterker. Er zit ongeveer twee meter tussen die twee. Je hebt wel kastjes om VGA te splitten (15 euro geloof ik) dus dan kun je een VGA out voor je PC op twee monitoren gebruiken. Ik vond VGA beeld vreemd genoeg beter dan DVI.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina