Kabouter Plop
Ik beantwoord je vragen niet in volgorde (maar wel allemaal, en dit zonder ook maar in mijn neus te peuteren). Alereerst het greyscalen. Dat kan wat uitmaken. Het kan ook weinig verschil maken. De Samsung was behoorlijk goed afgesteld en ik heb in het service menu niks veranderd. Ook via Displaymate (software om je TV te testen, te kaliberen en bij te stellen) was er weinig te doen. Ik raad je aan niet zelf in service menu's te kloten als je niet weet wat je doet.
Beeldkwaliteit:
- Met de PC via D-sub: Super, strakker beeld dan menig VGA monitor, gene ghosting, geweldige kleuren. Op dit vlak is de TV echt briljant. Kijk DVD's via een HTPC en je wordt weggeblazen.
- Upscaling DVD speler via Component: Zeer goed beeld, eigenlijk net zoals met de PC. Deze TV schijnt met materiaal in HD resoluties.
- Met Digitale TV: Redelijk, doordat de resolutie van het scherm veel hoger is dan het eigenlijke signaal, zie je ineens allerlei compressiefouten (blokjes) die je op een gewone TV niet zag. Nederland 1 t/m 3 zijn goed, de rest van de zenders hebben soms vreselijke compressie (misschien komt dit omdat er geen op pal aangepaste verbeteringsmechanismen in de TV zitten). (Na intensief vergelijk met vergelijkbare modellen van JVC, Philips, LG en Sharp, viel het me wel op dat de Samsung en Sharp geen ghosting hadden bij voetbalwedstijden).
- Met de Xbox via RGB Scart. Tegenvallend, maar niet slecht. De kleuren zijn goed, maar je ziet onmiddelijk dat de Xbox verouderd is. De resolutie is gewoon laag en in vergelijking met games via de PC is het niet mooi. Daar waar de oude TV de Xbox redt, laat deze TV zien dat er een hoop te wensen over is.
Deze TV is qua responstijd, helderheid en contrast een topper. Wat betreft beeldverbeteringstechnologie minder. Het is geen toverdoos die slechte bronnen goed maakt. Een goede bron betekent echter wel een geweldig beeld. Je moet het zo zien, qua scherm is het een geweldig apparaat, maar zorg dat je hem goed voert. (Puttend uit een review waarin deze TV als beste koop wordt gezien: Deze TV vernieuwd de verwachtingen waar een LCD TV aan moet voldoen. Hij wordt in vrijwel elk opzicht als geweldige TV gezien, alleen met slechte signalen kan hij minder goed overweg).
Je moet het eigenlijk zo zien: Via de PC ingang of HDMI heb je de revolutionaire TV die je verwachtingen waarmaakt of zelfs overtreft. Via gewone signalen heb je een TV die niets meer doet dan je vorige TV en soms zelfs laat zien hoe slecht bepaalde signalen zijn.
Wat gebeurt er bij de huidige generatie games? Tja, eigenlijk is het niet eens vreselijk. Via de HDTV wordt heel snel duidelijk dat de Xbox een lage resolutie heeft. Dingetjes die een gewone TV gladstrijkt doordat alles in elkaar overloopt worden nu ineens in al hun blokkerigheid in beeld gebracht. Sommige dingen zien er geweldig uit, andere dingen blijken gewoon minder mooi dan je ooit dacht. Iemand beweerde op dit forum ooit dat hij meer details zag via deze TV, maar dat is met de huidige Xbox niet altijd positief. Na een potje gamen via de PC ingang gevolgd door een avondje Halo weet je wat ik bedoel.
DVD's zijn wel te kijken via de Xbox of PS2. Maar als je eenmaal een DVD in progrsseive scan hebt gezien, of, beter nog, via een upscalende DVD speler ben je de PS2 en Xbox al snel vergeten. Ik raad je aan, jouw PC aan te sluiten op de TV tot de Xbox komt. Er staan ineens vaak mensen voor mijn deur met een DVD in de hand
(Nee, niet om me er mee te slaan!).
Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2005