1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV Thread

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Banjy, 24 jul 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zojuist een mail teruggekregen van Budgetwinkel.nl :

Geachte heer/mevrouw,

Bedankt voor uw reactie.
    Wanneer u een 'dode' pixel ziet op het scherm, moet u het scherm niet accepteren. En gaat het terug
    naar ons.
    Wij sturen u dan een nieuw scherm.

Hiermee bevestigen ze dus in principe wat Samsung mij ook vertelde, vrij nette service dus :)

@ SyKeS1 : Ik heb dat artikel ook gelezen, maar als je goed hebt gekeken dan heb je ook opgevangen dat er aan spelen in 1080p ook weer een aantal haken en ogen zouden moeten zitten....720p draait namelijk wel volledig op 60Hz, bij 1080p zou (wat ik eruit begrepen heb dan) de framerate veel lager liggen ; iets waar je ook niet op zit te wachten natuurlijk. Bovendien moeten de eerste fatsoenlijke TV's die 1080p ondersteunen nog uitkomen, en jah je raadt het al....voor een behoorlijk hoge prijs.

Tis idd maar net waar je op wilt wachten en waar je wel of geen genoegen mee neemt.....ik neem in elk geval genoegen met gamen op 720p @ 60 Hz, maar bij mij telt de factor ook mee dat ik straks met de release van de X360 gelijk aan de slag wil in HD....en niet eerst weer wil wachten op de nieuwe generatie TV's :9;)

Laatst bewerkt: 31 aug 2005
  2. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    hier hetzelfde. ;)

3. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    O ja ik googelde ff naar dode pixel om dat te testen op de tv...maar niets gevonden dan alleen voor de psp hahah.
    Nu zie ik dat het gewoon gekleurde jpeg`s zijn dus een zwart vlak geel, wit, blauw enzz enzz..
    Dus je kunt het zelf maken zon gekleurde foto`s en dan op dvd zetten en je tv nakijken.
    Dus dit is een zeer goede optie.

4. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik koop een televisie om ongeveer vijf jaar vooruit te gaan (mits ik geen miljonair wordt natuurlijk, dan behang ik mijn muur met TV's en stuur ik mijn oude TV's naar oeganda (stuur ik gelijk mijn studentikoze buurman mee!)). Voordat HDTV's van 1080p geleverd worden voor een prijs onder de 4000 euro en de fabrikanten daarbij kunnen zorgen voor een minimum aan dode pixels zijn we ongeveer vijf tot acht jaar verder.

Het artikel in de PU vergeet overigens één belangrijke zaak te vermelden. De belangrijkste overgang van HD is die van interlaced naar progressive scan. Het verschil tussen 25 frames, (oftwel vijftig half weergegeven frames) en een volle 60 frames per seconde, maakt het geheel veel scherper en vloeiender.

Nintendo krijgt veel commentaar maar hun besluit om geen HDTV te ondersteunen is volkomen logisch. Straks maken ze een console voor HDTV maar heeft maar een klein aantal mensen een HDTV en is alle tijd en energie, die in de extra details gestoken is, voor niks geweest. Interessant punt in de PU is in mijn ogen de door hen aangevoerde motivatie van Sony en Microsoft. Zij zouden overgaan op HDTV omdat de verschillen met de oude en nieuwe consoles niet duidelijk genoeg zouden zijn zonder deze resolutie verbetering.

Met Sega's Dreamcast werd eigenlijk wel het maximale uit de gewone televisie gehaald. Je had een 640 bij 480 resolutie, met daarbij het maximale aantal plaatjes per seconde. De PS2, Camecube en Xbox brachten alleen meer polygonen en details (met hetzelfde aantal frames, in het spel "bloemencorso 2005" had je ineens twee keer zoveel bloemen.

Ik denk dat de nieuwe generatie consoles op een gewone TV zal zorgen voor, minder framedrops, meer details, binnen hetzelfde kader (resolutie en maximale framerate). Mensen zullen in de winkel echter een Xbox 360 zien, die is aangesloten op een Samsung HDTV, en zien alles in de volle glorie. Daardoor lijkt de huidige generatie consoles ineens behoorlijk verouderd.

HDTV borrelt al tijden maar heeft nog nooit een voet aan de grond gekregen in europa. Pas als de kabelmaatschappijen overgaan zal HDTV echt de mainstream markt overnemen. Overigens zullen alle HDVD's en Blueray discspelers en HDVD's en Bleuraydiscs sowieso 720p materiaal afspelen, dus als het zover is dat ze voet aan de grond krijgen is alles gewoon af te spelen op de huidige HD Ready TV's.

Bovendien is er nog een probleem met de 1080p standaard. Deze geeft maar 24 frames per seconde weer. Dus, 720p is vele malen vloeiender (minstens twee maal zo vloeiend). Om die reden is 720p ook de beste manier om spellen te spelen. Vooral de grootte van jouw TV zal bepalen welke stand je zal gebruiken. De standaard is als volgt:

720p 60 frames per seconde
    1080p 24 frames per seconde

De Power Unlimited doet wel zijn best maar schiet als blad over techniek vaka te kort, ze vergeten altijd de helft te vermelden.

Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2005
  5. axess

axess time wasted

Leuk Bevonden:
    0
    Niet dat ik er veel vanaf weet maar moet dit niet 1080i zijn ?
    waarom zou een 720p veel meer frames hebben dan een 1080p ?
    Als iemand zo'n heeft want die waren reteduur dacht ik :)

6. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    720p kan op 60fps worden weergegeven, omdat de beschikbare bandbreedte dat nog toelaat. 1080p kan binnen die bandbreedte enkel op 24fps worden afgespeeld.

7. TheWalrus

TheWalrus Guest

Vanwege geheugengebruik (voorlopig is 1080p eigenlijk niet haalbaar met 60 frames). Kans bestaat overigens dat films in 720p ook maar 30 frames per seconde worden. Ik ben zelf erg benieuwd naar Sony'sBlueray plannen. Ik zou daarom bijna een PS3 kopen, maar het wordt waarschijnlijk (Net als de Xbox en PS2) een slap excuus voor een DVD speler. Kortom, dan moet ertoch weer een dure stand alone komen :mad:

Arjan was me voor.....

8. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    waarom is dat arjan?? Jij had geloof ik altijd zo reteveel verstand van dit soort dingen _O_ . Die presentatie bij PS3 op E3 was ook op 1080p ... dat zag er prima uit...is dat dan wel 24fps?? Ik geloof gewoon dat het mogelijk moet zijn/worden 1080p af te spelen met heel veel fps, we hebben echt niet met 720p het matje berijkt of wel? Waar zit de bottleneck? En bandbreedte van wat is te laag, de kabeltjes?? :9

9. Pimmy

Pimmy Take it easy

Leuk Bevonden:
    2
    Bij 1080p moeten er meer pixels berekend worden dan bij 1080i of 720p. Nu is het dus zo dat hoe meer pixels je moet berekenen, hoe meer reken kracht er nodig is. Maar de kracht die je gebruikt om die extra pixels te berekenen gaan dus ten koste van je framerate.

10. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    De bandbreedte van de kabels zijn ok. Single Link HDMI en/of Dual Link DVI kan prima 1080p/60 doorvoeren. Het probleem zit hem in de bron/weergave apparatuur. De signaal processors kunnen veelal de bandbreedte van 165MHz niet verwerken die nodig is voor 1080p/60.

Op bijvoorbeeld een Apple G5 i.c.m een 30" Cinema scherm, kan je vlekkeloos 1080p/60 afspelen. Dus wellicht werd de presentatie op de E3 met soortgelijke apparatuur afgespeeld.

11. High 5

High 5 _/_/_/

Leuk Bevonden:
    1
    Voor alle Samsung fans, hier een plaatje van de officiele Xbox display zoals die in de shops komt te staan.

http://www.xbox365.com/news.cgi?id=GGuNNduNPN08310835

Overigens werd ik een beetje nieuwsgierig naar die Samsung bakken vanwege de posts in deze draad en omdat ik toch een paar dagen niets had te doen ik heb mezelf zo'n 32 inch Samsung aangeschaft.
    Ik ben aangenaam verrast door de kwaliteit van het apparaat maar ik heb wel lang moeten 'fiddelen' om de kleurinstellingen van "standaard" en "aangepast" aan mijn smaak aan te passen.
    Sommige van mijn -vooral oudere- dvd's vallen nu plotseling erg op door de matige kwaliteit.
    Leuk apparaat.

12. Captian_Nemo

Captian_Nemo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe is het tv kijken op een lcd-tv die hdtv ondersteunt, en met tv kijken bedoel via de kabel.

13. TheWalrus

TheWalrus Guest

Kabel is goed, maar niet geweldig, digitale TV is beter, maar heeft teveel compressie. Goed genoeg, best mooi beeld, maar veel tweaken en bijstellen. Bij de meeste TV's wordt het er niet beter op, omdat de HDTV's te geavanceerd zijn voor de oude technologie.

Ik heb net de Batman trailer gekeken, surround aan, subliem beeld (1080p gescaled naar 1366 bij 766) en dat is al een gewledige vooruitgang. Nu zoek ik het internet af naar de volledige versies van de HDTV WMV DVD"s.

Sony's 1080p is pure publiciteit. Het is net zoiets als de huidige Xbox en 720p, eigenlijk allemaal net wel, maar toch net niet. Sony liet een paar mooie filmpjes maken en noemde dat ongeveer voorbeelden van de in game ervaring zoals die misschien wel zou kunnen zijn. Natuurlijk gaan we uiteindelijk over dat dak heen, 1080p en nog verder, maar dan zijn we een generatie consoles verder.

Ik wil eigenlijk wel een PS3 Bleuray speler, maar ik ben bang dat ik dan wederom ee slechte DVD speler in huis haal (HTPC is vele malen beter dan consoles).n

Laatst bewerkt door een moderator: 1 sep 2005
  14. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik las bij de philips dat er DVI-I opzat.
    Betekend dat dat hij zowel analoge en digitale kanalen kan omzetten voor component en hdmi, want hij was compatible met hdmi, component en htpc... alleen moest er een adapter bij die erbij werd geleverd of je laat het gewoon op dvi-i ?
    Zit ik in de buurt met mijn reactie ?

15. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Wat je zegt klopt :cool:.

DVI-I kan zowel digitale als analoge signalen verwerken. Je kan kiezen wat het bron signaal is. Je kan dus analoog een apparaat via component aansluiten met een tweetal adapters (beide meegeleverd).

Van component naar VGA:
    [plaatje]http://www.mcsnet.nl/media/SVGAYUV.jpg[/plaatje]

En dan van VGA naar DVI:
    [plaatje]http://www.descom.be/images/kabels/belkin_dvi_vga.jpg[/plaatje].

Verder kan je natuurlijk digitaal DVI aansluiten, en digitaal HDMI met een HDMI naar DVI kabel/adapter.

Laatst bewerkt: 1 sep 2005
  16. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dank je

17. TheWalrus

TheWalrus Guest

En toen moest er ene gigatisch gat in de muur komen, om plaats te maken voor die adapters ;)

(Volgens mij zitten de ingangen zo dat ze plat tegen de TV gedukt zitten).

Laatst bewerkt door een moderator: 1 sep 2005
  18. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ff off-topic (tenminste voor een deel :9) : Kheb vandaag eindelijk mijn PSP opgehaald ! :D

Pracht-apparaatje, de graphics zijn subliem....leuke functies :)
    Een nadeeltje : 1 dode (sub)pixel ontdekt, kleintje hoor en vrijwel niet te zien dus hinderlijk issie eigenlijk niet eens. Wat ik wel jammer vind is dat Sony hier pas garantie op geeft vanaf 6 dode pixels....dat hebben ze dan bij Nintendo weer beter geregeld ;)

Laatst bewerkt: 2 sep 2005
  19. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Er is een filmpje dat in sommige gevallen helpt, effies op google zoeken en je hebt het zo te pakken. Hielp om mijn eigen tft scherm, me psp heeft gelukkigen geen dooie puntjes.

20. chizzle

chizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hihihi dat is me voordeel dat ik de tv niet ophang...
    Ik heb de tv (20 september) en dan staat die gewoon op de tv kastje.
    En als ik later op mijn eigen woon wil ik hem ook het liefst niet ophangen.
    Misschien klink ik ouderwets hahah.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina