Ik koop een televisie om ongeveer vijf jaar vooruit te gaan (mits ik geen miljonair wordt natuurlijk, dan behang ik mijn muur met TV's en stuur ik mijn oude TV's naar oeganda (stuur ik gelijk mijn studentikoze buurman mee!)). Voordat HDTV's van 1080p geleverd worden voor een prijs onder de 4000 euro en de fabrikanten daarbij kunnen zorgen voor een minimum aan dode pixels zijn we ongeveer vijf tot acht jaar verder.
Het artikel in de PU vergeet overigens één belangrijke zaak te vermelden. De belangrijkste overgang van HD is die van interlaced naar progressive scan. Het verschil tussen 25 frames, (oftwel vijftig half weergegeven frames) en een volle 60 frames per seconde, maakt het geheel veel scherper en vloeiender.
Nintendo krijgt veel commentaar maar hun besluit om geen HDTV te ondersteunen is volkomen logisch. Straks maken ze een console voor HDTV maar heeft maar een klein aantal mensen een HDTV en is alle tijd en energie, die in de extra details gestoken is, voor niks geweest. Interessant punt in de PU is in mijn ogen de door hen aangevoerde motivatie van Sony en Microsoft. Zij zouden overgaan op HDTV omdat de verschillen met de oude en nieuwe consoles niet duidelijk genoeg zouden zijn zonder deze resolutie verbetering.
Met Sega's Dreamcast werd eigenlijk wel het maximale uit de gewone televisie gehaald. Je had een 640 bij 480 resolutie, met daarbij het maximale aantal plaatjes per seconde. De PS2, Camecube en Xbox brachten alleen meer polygonen en details (met hetzelfde aantal frames, in het spel "bloemencorso 2005" had je ineens twee keer zoveel bloemen.
Ik denk dat de nieuwe generatie consoles op een gewone TV zal zorgen voor, minder framedrops, meer details, binnen hetzelfde kader (resolutie en maximale framerate). Mensen zullen in de winkel echter een Xbox 360 zien, die is aangesloten op een Samsung HDTV, en zien alles in de volle glorie. Daardoor lijkt de huidige generatie consoles ineens behoorlijk verouderd.
HDTV borrelt al tijden maar heeft nog nooit een voet aan de grond gekregen in europa. Pas als de kabelmaatschappijen overgaan zal HDTV echt de mainstream markt overnemen. Overigens zullen alle HDVD's en Blueray discspelers en HDVD's en Bleuraydiscs sowieso 720p materiaal afspelen, dus als het zover is dat ze voet aan de grond krijgen is alles gewoon af te spelen op de huidige HD Ready TV's.
Bovendien is er nog een probleem met de 1080p standaard. Deze geeft maar 24 frames per seconde weer. Dus, 720p is vele malen vloeiender (minstens twee maal zo vloeiend). Om die reden is 720p ook de beste manier om spellen te spelen. Vooral de grootte van jouw TV zal bepalen welke stand je zal gebruiken. De standaard is als volgt:
720p 60 frames per seconde
1080p 24 frames per seconde
De Power Unlimited doet wel zijn best maar schiet als blad over techniek vaka te kort, ze vergeten altijd de helft te vermelden.
Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2005