1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV Thread

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Banjy, 24 jul 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Lijkt mij ook een prima idee! Dan kunnen mensen zich eerst informeren in de sticky, en mochten ze dan nog vragen hebben, kunnen ze in dit topic terecht. Anders komt hier tig keer dezelfde vraag voorbij :cool:.

    Maar Z3R0-P4R4DOX heeft ook een goed punt aangehaald, de HD Ready schermen schieten binnenkort als paddestoelen uit de grond! Dus misschien is het een idee dat de sticky maandelijks wordt bijgewerkt met nieuwe modellen e.d?

    Ontopic,

    Ik heb afgelopen zaterdag toch de Samsung LE26R41 gekocht! En ik ben er erg blij mee. Meteen even op dode pixels gecontroleerd, en ik kon er gelukkig géén één bespeuren. Meteen even m`n dvd-speler via de component video aangesloten, en het beeld ziet er prachtig uit!

    Laat de 360 nu maar komen, en de PS3 mag ook op m`n schermpje spelen :cool:.
     
  2. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Yup, lijkt me ook een goed idee :)

    En Arjan84, gefeliciteerd met je nieuwe scherm ! Ik heb de LE26R51, dus hetzelfde type en specs alleen qua uiterlijk issie iets anders. En idd een topscherm :D Ik heb ook geen dode pixels kunnen bespeuren....

    X360 en PS3 zijn zeer zeker welkom :9
     
  3. Volkoren

    Volkoren Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.096
    Leuk Bevonden:
    3
    Lijkt me ook een goed idee. Jij mag het natuurlijk ook doen. :)
     
  4. Waarom een sticky met modellen? Je zou beter een kort en duidelijk overzicht kunnen maken met: waarop moet je letten, wat is de terminologie. Een opsomming van modellen kan je ook in de winkel en op kieskeurig vinden (en je krijgt dan dat je per TV alle informatie moet posten). Gewoon even een stukje waarin precies staat wat HDTV inhoud en waar je op moet letten bij de aanschaf. Beste TV's blijft zeer subjectief. .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2005
  5. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Precies.
    Waarom alles voorkauwen als je ook kunt zorgen dat iemand er iets van leert?
    Vragen doen ze toch wel, al maak je het nog zo makkelijk.
     
  6. Vragen houd je altijd denk ik, zelfs de PU kon geen goed artikeltje er over schrijven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2005
  7. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Zoals ik het heb begrepen, komt er in de sticky alle belangrijke informatie te staan, dus ook waar je op moet letten bij het kopen. Daarnaast komt er een overzicht met een selectie van HD Ready schermen die een interessante prijs/kwaliteit verhouding hebben.

    @Volkoren,

    Ik zou die sticky eventueel wel aan willen maken als niemand nog heeft gereageerd? Maar om niet teveel offtopic te gaan, kunnen mensen mij pm`en voor suggesties e.d.

    Edit:

    Vragen houd je inderdaad altijd, en ik ben het ermee eens dat mensen zelf wat onderzoek verrichten :cool:. Dus een sticky met algemene info, en waar ze op moeten letten etc... Merken en modellen moet een ieder voor zich maar uitzoeken.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2005
  8. beuker(sr)

    beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

    Berichten:
    1.713
    Leuk Bevonden:
    3
    idd.....maak een plakker met alle toeters en bellen rondom high def schermen,verklaar de techniek,de termen,vertel wat je nodig heb zoals bv de aansluitingen,geef aan waar het schem minimaal aan moet voldoen en schroom ook niet te vertellen wat overbodig is ivm prijsbesparingen.


    ik voel weer een mooi klusje voor ome tipex :+
     
  9. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Nou, als tipex het zou willen doen, graag :cool:. Ik zal het hem even vragen *).

    Nu even een vraagje,

    Is de VGA aansluiting achter op de Samsung LCD tv`s nu geschikt voor HD signalen? Of is deze alleen geschikt voor monitor signalen? Ik heb namelijk wat 720p materiaal op m`n notebook staan. Als ik hem aansluit dan heb ik een resolutie van 1280x720 pixels (HD 720 resolutie in principe), maar is dit daadwerkelijk een HD signaal?
     
  10. Arjan, die notebook moet je op 1366*768 zetten, en dan speelt hij HD materiaal upgescaled en wel af :) Via VGA heb je eigenlijk al de betreffende resolutie in interlaced modus :) Ik heb hier nog wel ergens ene leuke HD Ready brochure liggen. Kunnen we zo wat dingen uitjatten voor die sticky.
     
  11. RobbertN

    RobbertN Banned

    Berichten:
    3.722
    Leuk Bevonden:
    0
    Een vraagje, ik heb deze Samsung HDTV op het oog.
    Klik naar TV
    En wil weten of dit een beetje een goede is, wat ik ben een NoOb op dit gebiet :D
     
  12. Berseker

    Berseker Active Member

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    LeZe dat is geeneens een HDTV (de resoltie is 640*480 het moet 1280*720 zijn)
     
  13. RobbertN

    RobbertN Banned

    Berichten:
    3.722
    Leuk Bevonden:
    0

    Staat er SAMSUNG 20 INCH HDTV
     
  14. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Hij is dacht ik alleen geschikt voor Computer signalen. Dus met je notebook moet werken. Als je een resolutie van 1280x720 hebt, spreek je indd van HDTV ik weet niet of het ook progressive is (omdat het van de pc komt) maar ga daar ook maar van uit. Als ik jouw was zou ik voor de grap eens gaan spelen met je resolutie :) Van 800x600 (of zelfs nog lager) naar 1280x720 of nog beter 1366x768 bij jouw natuurlijk. Ik las dat je ook de Sams
    ung LE26R41/51 had?

    Wat betreft die sticky: Is indd wel goed plan. Dat was ook beetje het idee van mij bij het openen van deze thread. Het uitleggen van HDTV, maar het is helaas vooral naar een: is deze tv goed? thread gegaan. Dan zou een Sticky over HDTV + een HDTV Televisies en vragen thread of iets in die richting denk ik beter zijn. Want je zult altijd mensen houden die nog iets willen vragen. Dus of je maakt er een centrale thread voor waar ze terecht kunnen, of er worden zo ontzettend veel threads geopend dat je er gek van wordt.

    Want reken maar dat als mensen straks in de winkel op de Samsung LE23R41B naar Xbox 360 beelden kijken ze ook zo een TV willen...

    Ik ben trouwens best bereid die sticky te schrijven (over algemeen HDTV en waar op te Letten bij aanschaf enz) en dan dus iets mooier aankleden en veel dieper gaan dan deze SP. Maar ik denk dat Tipex er gewoon weg veel meer van weet. Zie dus maar. :)

    Simpel: NEE is geen HDTV. De resolutie is maar 640x480 deze dient minimaal 1280x720 te zijn voor 720p. Maar goed dit is pas de duizendste keer dat het gevraagd wordt... |:-
    Rechtstreeks uit de SP:

    Een aantal dingen waar je op moet letten voordat je tot aanschaf overgaat:

    - Let op de resolutie: Om 720p ‘native’ te bekijken dient de televisie over 1280 x 720 pixels te beschikken. En voor 1080i/p 1920 x 1080 pixels.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2005
  15. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Volgens mij zijn de monitor signalen van een pc interlaced. Maar het werkt wel, en het ziet er prima uit zo te zien. In PowerDVD kan je wel softwarematig deinterlacen, maar ik zie het verschil niet zo snel. :).

    Wat de sticky betreft heb je helemaal gelijk, dit is uiteindelijk het vragen topic voor HD geworden. Dus dit topic blijft gewoon zoals het nu is, en daarnaast komt dan een sticky met algemene informatie rond HD(tv).

    Tipex heeft btw laten weten dat hij aan een opzet voor de sticky gaat werken. Hij zal het t.z.t. in dit topic posten, zodat iedereen er alvast naar kan kijken.

    In ieder geval bedankt voor het aanbod Banjy! Vul het gerust aan als je vindt dat er iets ontbreekt o.i.d.
     
  16. deNeut

    deNeut Narf !

    Berichten:
    719
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik heb besloten dat als de Samsung LE26R51B weer leverbaar is bij multiservers dat ik hem ga bestellen :). Ik heb ook een Logitech Z680 thuis staan, kan je ook tijden het normale tv kijken het geluid uit die boxen krijgen ? En ik hoorde dat ze het wk 2006 misschien in High Definition gingen uitzenden, weet iemand hier meer over ?
     
  17. chizzle

    chizzle Active Member

    Berichten:
    89
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt had ik ook iets over gehoord... nu maar hopen dat het waar is.
     
  18. tipex

    tipex Active Member

    Berichten:
    1.699
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok ik heb alvast een eerste opzet gemaakt, het is nog lang niet compleet / volledig maar dan kan er in elk geval door iedereen op geschoten worden.

    Wat is High Definition TV?
    High Definition Television (HDTV) is zoals de naam al doet vermoeden televisie met een hoge resolutie over dit laatste straks meer. Nu is er op het gebied van televisie uitzendingen in Nederland nog geen aanbod (via de sateliet inmiddels 4 of 5 kanalen) maar de reden waarom je dit aan het lezen bent is omdat de nieuwe console van Microsoft de Xbox 360 games in HD gaat ondersteunen. HDTV-beelden bevatten meer gegevens dan bij de conventionele standaardresolutie. Deze extra gegevens leiden tot een rijker beeld met meer detail en helderheid. Er zijn een aantal uitzendstandaarden, de meest gangbare daarvan zijn 720p en 1080i.


    Resolutie
    Resolutie is voor iedereen die wel eens achter een pc heeft gezeten een bekend begrip, de resolutie bepaald de hoeveelheid beeldpunten / informatie die je kunt tonen op het scherm. Iedereen wil altijd spelen op een zo hoog mogelijke resolutie zodat je alles goed en gedetailleerd kunt zien, zoals zo vaak geldt ook in dit geval 'bigger is better'. Een standaard (Pal) dvd heeft een resolutie van 720x576, HD introduceerd een tweetal nieuwe resoluties namelijk 1280x720 en 1920x1080.

    Een eenvoudig rekensommetje toont dan gelijk aan dat je 5x zoveel beeldinformatie hebt in het geval van de 1080 en ruim 2x zoveel met 720.

    dvd: 414720 (720x576)
    720P: 921600 (1280x720)
    1080i: 2073600 (1920x1080)

    Als je dat in een plaatje zou vertalen zou dat er als volgt uit zien:

    [​IMG]


    Interlaced versus Progressief
    De resolutie 1280x720 wordt vaak aangeduid als 720P, de 720 staat voor het aantal beeldlijnen en de 'P' staat voor een progressief beeld.

    Bij een progressief beeld wordt het beeld in 1x op het scherm getoond. Bij een interlaced beeld worden eerst de oneven regels op het beeld getoond en met de volgende verversing de even regels. Doordat er gewerkt wordt met een hoge verversingssnelheid (refreshrate) zie je hier in de praktijk over het algemeen niets van. Je gaat pas problemen krijgen met interlaced beelden op het moment dat er snelle actie op het scherm te zien is. Het volgende plaatje laat je het combing effect zien dat optreed bij een snelle beweging.

    [​IMG]

    Wat je hier dus ziet gebeuren kun je vertalen naar een shooter als halo. Na het op het scherm tonen van de oneven lijnen draaid de speler een fractie naar rechts. Op het moment dat nu de even lijnen op het beeld worden getoond is de speler dus iets opgeschoven en lijkt het beeld versprongen ten opzicht van het eerste beeld, je ziet nu een soort van kam (comb) effect.

    Hierdoor wordt vaak gekozen om bij sport uitzendingen en games te werken met een 720P signaal en bij een film met de hogere meer gedetailleerde interlaced variant.

    Waarom dan niet altijd een progressief signaal zul je je wellicht afvragen. Het antwoord is simpel, een progressief signaal kost 2x zoveel bandbreedte omdat je nu in 1x het hele beeld moet vullen.


    Codering
    HDTV gebruikt digitale videocodering, MPEG-2 genaamd, die tevens wordt toegepast op DVD en digitale televisie. De technologie is echter verder ontwikkeld. Dit heeft geleid tot nieuwe indelingen zoals MPEG-4, H.264 en Windows Media® 9, waarmee codering en bandbreedtegebruik efficiënter verloopt. Hierdoor komen meer TV-zenders beschikbaar, passen er meer films op een schijf en zijn de beelden van hogere kwaliteit.


    Wat heb ik nodig om van de HD capaciteiten van de Xbox 360 te kunnen genieten?
    Je kunt kiezen voor een televisie of een projector, let er hoe dan ook op dat de (native) resolutie van de televisie / projector minimaal 1280 x 720 is. Er zijn nogal wat televisies die worden aangeboden als hd-ready omdat ze wel een 720P en 1080i signaal accepteren maar vervolgens verlagen (downscalen) naar de eigenlijke resolutie van de tv die veel lager ligt. Op die manier raak je eigenlijk alle voordelen van het hd signaal weer kwijt. De producenten doen dit zelf netjes op hun website maar in folders en electronica zaken wil dit nogal eens vaak misgaan.

    Volgens de EICTA moeten HD-Ready TV's aan de bepaalde eisen voldoen.
    Eisen waaraan HD ready toesten moeten voldoen:
    -Een resolutie met minstens 720 verticale beeldlijnen.
    -Ondersteunt de volgende resoluties: 1280*720 progressief (60hz), 1280*720 progressief (50hz), 1920*1080 interlaced (50hz), 1920*1080 interlaced (60hz).
    -Heeft tenminste een HD ingang (DVI (HDMI) en component).

    Het HD signaal kan middels een aantal ingangen je televisie / projector in. Lange tijd is de component ingang de meest gebruikelijke geweest, maar deze wordt langzamerhand vervangen door vga / dvi / hdmi. De laatste zou in theorie de beste kwaliteit moeten realiseren maar alle genoemde opties zijn uitstekend geschikt.

    De nieuwe Xbox 360 ondersteund out of the box HD. De Xbox 360 zal in elk geval twee soorten hd kabels krijgen te weten:
    -Xbox 360 Component HD AV Cable
    -Xbox 360 VGA HD AV Cable

    Of er DVI / HDMI kabels komen weet ik op dit moment nog niet zeker. Mocht je tv alleen DVI of HDMI ingangen hebben dan is er met behulp van de twee beschikbare kabels en een verloopstekker toch goed te gamen.


    Waar kan ik nog High Definition ontvangen / kijken behalve via 360?

    Satelliet
    Op 1 januari 2004 werd een nieuwe HDTV-service genaamd Euro 1080 geïntroduceerd op het Astra-satellietnetwerk.
    Deze service bestaat uit twee zenders, Main en Event, die momenteel concerten en kinderprogramma's uitzenden.
    Euro 1080 heeft bepaalde voetbalwedstrijden van de Europese voetbalkampioenschappen in 2004 uitgezonden.
    Hiervoor is wel een speciale HDTV-decoder en satellietschotel nodig.

    Op DVD
    Er zijn diverse films op DVD uitgebracht in Windows Media® 9-indeling (HD-WMV), een hele verbetering ten opzichte van de bestaande DVD-indelingen.
    Het afspelen van HD-WMV kan enkelt via de pc of een speciale losse speler die je hiervoor dient aan te schaffen.

    Digitale televisie
    In de toekomst wordt HDTV mogelijk tevens onderdeel van het digitale televisienetwerk, maar de zenders moeten nog beslissen over de precieze planning
    en inhoud.

    Blu-ray Disc™ en HDV
    De volgende generatie DVD's zal gebruikmaken van een blauwe laser (die op een kleiner punt kan worden gericht) zodat zij meer gegevens kunnen bevatten dan een conventionele DVD. Met deze DVD's, die ook wel HD-DVD of Blu-ray Disc™ worden genoemd, kunt je beelden van HDTV-kwaliteit opnemen en weergeven, zolang de bron van voldoende kwaliteit is. Deze DVD's kunnen echter alleen worden afgespeeld op een nieuwe blauwe laser-speler.
    De uitzendingen in en inhoud van HDTV zijn momenteel alleen beschikbaar in Japan. De introductie van Blu-ray Disc™ in Europa hangt af van Europese zenders en de introductie van HDTV in Europa. Sony is van plan om een nieuwe camcorder te introduceren op basis van de fonkelnieuwe HDV-indeling.
    Als de technologie breder beschikbaar wordt, ontstaat de mogelijkheid om High Definition-videobeelden op te nemen en te bewerken met alle voordelen van deze nieuwe indeling, met name de zeer hoge beeldkwaliteit.


    Demo's HD
    Goed je hebt inmiddels al een heel verhaal achter de kiezen, het wordt nu ook tijd dat je wat kunt bekijken. Er zijn verschillende mogelijkheden op op je pc op dit moment al te genieten van HD. Op de volgende websites kun je filmpjes in hoge resolutie bekijken. Hou er echter wel rekening mee dat je een dikke pc nodig hebt om de filmpjes te kunnen bekijken.

    -http://www.wmvhd.com/ (Showcase van Microsoft)
    -http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/ (Apple trailers in HD, gecodeerd middels de H.264 codec)
    -http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=abde1e02-b529-469e-ae6a-7417fcde9e12&displaylang=en (xbox 360 HD filmpjes)



    Lijst van geschikte televisies
    -Philips 26PF5320
    -Philips 26PF9956
    -Philips 32PF9986
    -Philips 32PF9966
    -Samsung LE26A41B
    -Samsung LE26R51B
    -Samsung LE32R51B
    -Panasonic TX-32LX500


    Lijst van ongeschikte televisies
    -LG 42 inch Plasma Televisie RZ-42PX12
    -Panasonic TH-37PA50


    Lijst van geschikte projectoren
    -Nader in te vullen

    Disclaimer: Uitbovenstaande kunnen geen rechten ontleend worden.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2005
  19. Dea Petrus

    Dea Petrus Active Member

    Berichten:
    201
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn complimentjes.. Duidelijke heldere informatie die voor iedereen begrijpelijk zal zijn.

    _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
     
  20. chizzle

    chizzle Active Member

    Berichten:
    89
    Leuk Bevonden:
    0
    Telenet met WK Voetbal 2006 in HD.
    In 2006 wil Telenet Televisie groots uitpakken met HD televisie. Het wereldkampioenschap voetbal wordt dan in HD uitgezonden. Kijkers moeten wel een speciale HD kabeltuner en een geschikt beeldscherm bezitten. Het analoge signaal wil Telenet tot 2011 of uiterlijk 2013 ondersteunen.

    Wat is een HD Kabeltuner?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina