Calibratie verslag Samsung LE26R51
Zoals beloofd mensen, post ik hier mijn bevindingen na de ISF calibratie.
Voordat ik begin met in detail treden wil ik benadrukken dat alles wat ik vertel, dus gebaseerd is op een calibratie op MIJN TV (de Samsung LE26R51 dus)....dit om verwarring te voorkomen. Geen enkele TV is hetzelfde, en zo zal ook de ene TV uit de doos beter ingesteld staan dan de andere TV.
Voor de calibratie (ofwel wat was er niet helemaal "in orde" op mijn TV) : Hoewel ik bij aankoop al best tevreden was over het beeld, vielen mij toch met name twee dingen op die ik dus eerst voor lief nam omdat ik dacht dat het "normaal" was. Ten eerste dat er over het algemeen een soort van "waas" te bekennen was over het hele beeld, bij welke film of welk spel dan ook. Die "waas" (vergeef me als ik het niet beter kan omschrijven) is blijkbaar het gevolg geweest van de volgende oorzaak : Mijn TV had namelijk maar liefst 80% (!) teveel blauwtint in het beeld zitten. Iets wat dus blijkbaar absoluut niet hoort
Ten tweede viel het mij op dat er vrijwel geen detail te bekennen was in zwarttinten. Bij donkere films (Resident Evil : Apocalypse om maar een voorbeeld te geven) en donkere spellen (Doom III, Devil May Cry 3 om wederom maar twee voorbeelden te geven) toonde dit zich vooral doordat donkere gedeeltes gewoon "zwart" waren, maar dan ook alleen maar pikzwart....verder geen details dus. En zo nog wat kleine dingetjes die me in eerste instantie niet opvielen, maar na de calibratie dus wel degelijk verbeterd waren Die zal ik hieronder zo nauwkeurig mogelijk beschrijven....
Na de calibratie (ofwel wat is er allemaal verbeterd) : Nou ten eerste dus die overdreven hoog ingestelde blauwtint, met als gevolg die "waas" : die is gewoon helemaal weg. Het beeld oogt daarom al veel natuurlijker, maar er is meer. De kleuren komen beter naar voren, het contrast is veel beter ofwel er zit meer "diepte" in mijn beeld.
Die details in zwarttinten waar ik het over had ? Ook dat is aanzienlijk verbeterd, de openingsscene van Devil May Cry 3 ziet er tenminste weer uit zoals het hoort (ik kan dit zeggen omdat mijn vorige TV dit bijvoorbeeld alweer een stuk beter deed)....Doom III is een stuk fijner om te spelen, en ook bij een donkere film zoals Apocalypse zie je gewoon meer details. Nog een klein voorbeeld waarin ik merkte dat zwart mooier was en er meer in te onderscheiden was, zijn de Xbox Booth Babe-pakjes van de Dead or Alive dames in DOA : Ultimate. Eerst waren deze pakjes bij mij "gewoon zwart", nu zie ik duidelijk dat ze van leer zijn gemaakt (misschien een stom voorbeeld, maar het viel mij gewoon op)
En zo geldt dit voor eigenlijk zo'n beetje alles wel ; huidtinten, andere kleuren en materialen....tis moeilijk om zoiets te omschrijven in woorden (met andere woorden je zou het eigenlijk gewoon moeten zien) maar alles ziet er gewoon veel natuurlijker uit...."zoals de filmmaker en gamemaker het bedoeld heeft" dus
Conclusie (is een calibratie een must ?) : Subjectief. Nogmaals geen enkele TV is hetzelfde, en de "fouten" die er in mijn TV zaten zullen op een andere TV misschien weer niet of veel minder van toepassing zijn....en vice versa. Het is dus moeilijk om, afgaande op mijn bevindingen, te beoordelen of jouw TV ook echt een calibratie nodig heeft. Gezien de reacties op http://www.htforum.nl is eigenlijk iedereen die een calibratie heeft laten doen er wel positief over, ik ook, dus het lijkt mij idd dat er op iedere TV wel een verbetering te behalen valt. Het is echter de vraag wat jij als persoon in kwestie (de klant dus) een "verbetering" vindt.
Kijk ik ben gewoon een mierenneuker als het om dingen als beeldkwaliteit gaat, ik ben ontzettend blij met het resultaat wat er bij mij gehaald is ; namelijk geen onnatuurlijke "waas" meer, meer zwartdetail en gewoon over het algemeen een mooier en natuurlijker beeld. Ofwel IK vind het die 125 euro die ik ervoor betaald heb wel waard. Ben je echter iemand die gauw tevreden is over zijn beeld (met het zelf knutselen in het gewone menu etc.) en niet kijkt op een detail meer of minder....tja dan ist moeilijk te zeggen. Veel mensen vinden 125 euro voor "alleen beter beeld" dan al gauw teveel geld....
En dan wil ik tot slot nog even benadrukken dat de calibratie geen technische mankementen ofzo weghaalt in je TV, hij verbeterd enkel en alleen de beeldkwaliteit van je TV waardoor ie optimaal zal presteren EN (ook niet onbelangrijk) veel langer meegaat Dit omdat je TV niet meer als een soort grote gloeilamp functioneert, en alleen doet wat ie moet doen zegmaar. Ik ben in elk geval zeer te spreken over de calibratie, ik kan het je dan ook echtwel aanraden....maar nogmaals blijft mijn beoordeling subjectief. Als jullie nog vragen hebben (niet al te technisch alsjeblieft, ik heb wel mee zitten kijken toen ie bezig was met calibreren op zijn laptop en op mijn TV maar het was voor mij grotendeels allemaal hocus pocus wat ie deed ) hoor ik ze graag en dan zal ik ze proberen te beantwoorden !
Greetz,
Leroy a.k.a. Z3R0-P4R4DOX
Laatst bewerkt: 27 sep 2005