1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV Thread

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Banjy, 24 jul 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Xbox360boy

    Xbox360boy Active Member

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    0
    Jep klopt de samsung tv ondersteunt het wel maar kan het niet weergeven.Maar ik kan je verzekeren dat 720p beter is voor games dan 1080iO-) .1080i is meer voor stilstaande beelden en 720p voor games.Ik ben ook erg benieuwd hoe mijn LE26R41 gaat doen met de Xbox360.
     
  2. Tallon 4 NL

    Tallon 4 NL PS3 * Wii * 360

    Berichten:
    645
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou, ik weet bijna zeker dat 1080i wel mogelijk is...Ik speel GT4 (USA versie) op 1080i op mijn Sony LCD ( met Samsung paneel :D )....dus het zou wel moeten kunnen.

    grtz
    GS
     
  3. Judge

    Judge The Judge

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    0
    maar 1080i is niet native, hij word dan toch gerescaled naar 720 reso omdat de tv simpelweg niet 1920*1080 kan weergeven. dus eigenlijk heeft het dan toch geen zin om 1080i te nemen terwijl je 720p hebt (wat dus eigenlijk beter is).
     
  4. The Watcher

    The Watcher I'll Be Watching You

    Berichten:
    960
    Leuk Bevonden:
    0
    stukje van insidegamer.

    Dinsdag 15 november 2005 | Eén van de voordelen van het spelen op een PC is de resolutie van het beeld. Op de PC zien de spellen er een stuk scherper uit dan op de TV. Met de komst van de Xbox 360 en de PlayStation 3 kunnen ook de mensen die liever op een spelcomputer spelen van hoge resoluties genieten. Deze spelcomputers ondersteunen namelijk ‘High Definition Television’ (‘HDTV’). Als je een beetje het nieuws over de nieuwe spelcomputers volgt zul je ongetwijfeld de termen ‘HDTV’, ‘720p’ en ‘1080i’ tegen gekomen zijn. Maar wat houden deze termen in? En is zo’n (nu nog) dure HDTV zijn geld waard? In dit artikel lees je wat ‘HDTV’ is, wat de voordelen van ‘HDTV’ zijn en welke spelcomputer welke (HD) formaten ondersteunen.

    Om te begrijpen wat de voordelen van ‘HDTV’ zijn moet je eerst weten wat het verschil is tussen ‘HDTV’ en de traditionele formaten. Momenteel zijn de meest voorkomende formaten ‘PAL’ en ‘NTSC’. In grote delen van Europa, waaronder Nederland, is het ‘PAL’ formaat standaard. Hieronder wordt het ‘PAL’ formaat en daarna kort het ‘NTSC’ formaat besproken.

    Het ‘PAL’ formaat
    Schokkend maar waar, bewegend beeld op een televisie is geen bewegend beeld. In feite zijn het stilstaande beelden die snel achter elkaar worden gezet. Het menselijk oog kan gemiddeld 16 beelden per seconde van elkaar onderscheiden. Zijn er meer beelden per seconde dan ziet de mens dat als bewegend beeld. De televisies in Europa kunnen 25 beelden per seconde weergeven. De 25 beelden worden niet in 1 keer weergegeven maar in twee delen (velden) weergegeven. Eerst worden de oneven velden en vervolges de even velden weergegeven. In feite knippert het beeld 50 keer per seconde (25 beelden, elk beeld boven en onder). Één keer knipperen staat gelijk aan 1 Hertz (Hz). De standaard televisie is dus een 50 Hz televisie.



    De oude televisies en monitoren (met beeldbuis) werken met een analoog signaal. Het beeld wat deze apparaten tonen worden opgebouwd uit honderden verticale en horizontale beeldlijnen. De analoge ‘PAL’ televisie heeft 576 zichtbare verticale en 720 zichtbare horizontale beeldlijnen. Het punt waar een verticale en horizontale beeldlijn elkaar kruizen kan je in principe vergelijken met een pixel. Moderne LCD en Plasma schermen zijn digitaal. Deze toestellen maken geen gebruik van beeldlijnen maar van pixels. Je kan dus stellen dat het ‘PAL’ beeldformaat een resolutie van 720 bij 576 pixels heeft. In vergelijking met de resolutie van een standaard LCD monitor voor de PC is dit erg weinig. De standaard LCD monitor voor de PC heeft namelijk een resolutie van 1024 bij 768 pixels (XVGA). Probeer maar eens een PC op een normale TV aan te sluiten. Je zult zien dat het beeld een stuk minder scherp is.

    Het ‘NTSC’ formaat
    Het NTSC formaat wordt vooral in Amerika en Japan gebruikt. Het formaat heeft als voordeel dat het 30 beelden per seconde (30x 2 beelden, dus 60 Hertz) kan weergeven maar als nadeel dat er maar 480 (in plaats van 576) verticale beeldlijnen zijn.

    ‘High Definition Television’
    Zoals eerder gezegd ondersteunen de PlayStation 3 en de Xbox 360 ‘HDTV’ maar ook de traditionele formaten ‘PAL’ en ‘NTSC’. ‘HDTV’ is in tegenstelling tot ‘PAL’ en ‘NTSC’ wel universeel. Er zijn echter wel verschillende resoluties ‘HDTV’, maar je HD televisie bepaald de resolutie en niet het werelddeel waar je woont. De twee meest voorkomende ‘HDTV’ resoluties zijn 720 en 1080. Deze getallen staan voor het aantal verticale pixels. De resolutie van 720 is 1280 bij 720 pixels. De resolutie van 1080 is het 1920 bij 1080 pixels.

    Ook het ‘HDTV’ formaat kent een ‘interlaced’ weergave. Duurdere HD televisies ondersteunen echter ook een ‘progressive’ weergave. Als beelden ‘progressive’ worden weergegeven worden de beelden in één keer getoond en niet meer in twee delen. Beelden die ‘progressive’ worden weer gegeven zijn rustiger voor je ogen omdat je niet meer het ‘flikker-effect’ hebt.

    Vaak wordt het aantal Hertz bij ‘HD televisies’ weggelaten maar de snelheid waarmee de beeldjes per seconde worden weergegeven kan wel verschillen. Voorbeeld: de term ‘720p60’ staat voor een ‘HDTV’ die een resolutie van 1280 bij 720 pixles heeft, beelden ‘progressive’ weergeeft en 60 frames per seconde toont.



    Welke spelcomputer ondersteunt welke resolutie?
    De Xbox 360 ondersteunt de volgende formaten:
    - PAL of NTSC (werelddeel afhankelijk);
    - 480 progressive; (gelijk aan ‘NTSC’ maar dan met ‘progressive’ weergave)
    - 720 progressive;
    - 1080 interlaced.

    De PlayStation 3 ondersteunt de volgende formaten:
    - PAL of NTSC (werelddeel afhankelijk);
    - 480 progressive; (gelijk aan ‘NTSC’ maar dan met ‘progressive’ weergave)
    - 720 progressive;
    - 1080 interlaced;
    - 1080 progressive.

    Tot zover wijst het er op de Nintendo Revolution geen ‘HDTV’ zal ondersteunen. Nintendo heeft wel bekend gemaakt dat de Nintendo Revolution 480 ‘progressive’ gaat ondersteunen.

    Is het verstandig om een nu een ‘HDTV’ te kopen?
    Persoonlijk vind ik het op dit moment niet verstandig. ‘HDTV’ is, vooral in Europa, een nieuwe techniek. De prijzen van ‘HD televisies’ zijn hierdoor erg hoog. Voor de wat grotere ‘HDTV’ die minimaal ‘720p’ ondersteunt ben je al gauw 2000 euro kwijt. Over een aantal jaar zullen HD televisies meer en meer standaard zijn en daarmee stukken goedkoper worden.

    Hopelijk zijn jullie na het lezen van dit artikel een stukje wijzer zijn geworden. Er is niet te diep op de technische stof ingegaan omdat voor de meeste mensen niet interessant is. Voor de mensen die zich hier wel voor interesseren zal dit waarschijnlijk artikel gesneden koek zijn. Mocht je echter meer over dit onderwerp willen weten, zijn hier een aantal handige links:
     
  5. tipex

    tipex Active Member

    Berichten:
    1.699
    Leuk Bevonden:
    0
    Leuk stukkie maar beetje lame om te gaan zeuren over de hoge prijs van de schermen. Alles wat nieuw is kost initieel nu eenmaal wat meer, dat weet je als je het koopt.
     
  6. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Psja idd, als je het geld hebt en enorm scherp beeld wilt dan neem je een HDTV. Heb je dat niet dan is de keuze duidelijk, beetje zinloos om dan te gaan wachten zodat je minder betaald...
     
  7. Smok3y

    Smok3y Dark Souls!

    Berichten:
    3.670
    Leuk Bevonden:
    277
    Maar hoe zit dat nou met dat firmware?
    Ik bedoel hoe word dat opgelost dan.
    Komen ze langs ofzo??
    Hoe gaat dat precies in z,n werk.
     
  8. Wallace

    Wallace Active Member

    Berichten:
    406
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo das idd goedkoop maar zeker via een internetwinkel. Ik heb de mijne gekocht in de winkel voor 1499, maar hij was 1699.
     
  9. Wallace

    Wallace Active Member

    Berichten:
    406
    Leuk Bevonden:
    0
    Persoonlijk denk ik dat je dat niet gaat lukken voor die prijs. Dat je er geld vanaf kan halen dat is zeker maar je kan geen prijs via een internetwinkel gaan vergelijken met een prijs in de winkel. Internetwinkels hebben bijna nooit vooraad en personeel waar ze dus geld aan overhouden. En als je via internet koopt let dan goed op dat het niet om een zogenaamde grijze import model gaat, als je dan garantie wilt claimen zal dat erg moeilijk gaan.
     
  10. Tallon 4 NL

    Tallon 4 NL PS3 * Wii * 360

    Berichten:
    645
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat dacht ik aanvankelijk ook:'-(
    Maar toch heb ik hem gekregen voor 1099:9
    Moet er wel ff bij vermelden dat de verkoper een gast was die ik aardig kendeO-)
     
  11. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Zonder voorraad kan je ze niet voor een lage prijs aanbieden hoor :) Hoe meer je inkoopt hoe goedkoper. Het is erg duur voor een winkel om telkens 1 TV aan te schaffen, ook voor online shops.
     
  12. Lexiuz

    Lexiuz ...---...

    Berichten:
    160
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar scheeld het beeld dan zoveel voor de 360 met een "gewone"tv en een HD?
     
  13. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    HDTV's geven scherper beeld weer (hogere resolutie).
     
  14. Bidle

    Bidle Bidle

    Berichten:
    3.686
    Leuk Bevonden:
    355

    Het scheelt echt erg veel, vind ik. Kijk gewoon even rond op internet en dan heb je wel van die vergelijk pagina's. Beter nog ga naar een goede elektronica zaak en ervaar het verschil. Uiteindelijk gaat het om wat jij vindt.
     
  15. Samsung onderseudn 1080i, maar via je PC creër wordt niks gedwonscaled maar gewoonweg de resolutie weergegeven. :)
     
  16. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmm oke, nja ik vroeg het me gewoon af :)
    Ik denk toch niet dat ik er gebruik van ga maken, geef mij maar progressive scan ;)
     
  17. Aphrodite

    Aphrodite MacBook en iPod

    Berichten:
    1.868
    Leuk Bevonden:
    0
    Praat die verkoper is om _O_ O-)

    _0/
     
  18. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Is al zo vaak gezegd, maar goed speciaal voor jou zal ik het nogmaals herhalen :9

    Als in je Samsung TV oudere firmware zit waardoor je MOGELIJK (is dus niet zeker, want ik weet dus ook niet vanaf welke firmware versie het opgelost is) problemen krijgt met gamen op 720p @ 60 Hz straks op 2 december (het zogenaamde tearing fenomeen dus)....dan moet je ff met Samsung bellen. Het nummer staat op de website bij klantenservice :)

    Doe je dit voor 15.00 uur, dan staat er de volgende dag nog een monteur bij je op de stoep die de firmware komt upgraden....en dan ist probleem opgelost :) Geen kosten, valt gewoon onder je garantie.
     
  19. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vraag me iets af.

    720p output is 1280x720 pixels.
    Een aantal tv's hebben deze resolutie, maar een groter aantal hebben resoluties als 1366x768, of 1366x720 of 1280x768. Maar bij het weergeven in 720p worden wel gewoon het hele beeld benut, en dus 768 verticale pixels aangestuurd, en niet 720. Ik neem aan dat dit door de tv wordt bijgestuurd.

    Is het beeld dan niet natuurlijker (in de zin van: hoe-het-moet-zijn) als de hdtv een native resolutie heeft van 1280x720. En dan je bijvoorbeeld die horizontale streepproblemen krijgt omdat er 768 verticale pixels hebt, ipv 720?
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2005
  20. Xbox360boy

    Xbox360boy Active Member

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik durf hierop geen antwoordt te geven,maar ik denk dat je daarover geen zorgen moet maken omdat heel veel HD tv's de resolutie 1366X768 hebben/
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina