De "Third Place" in games

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Zeroine 83, 5 nov 2005.

1. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zow, ben vanmiddag weer eens de hele middag rond wezen hangen bij mijn lokale gamesshop waar ik het personeel goed van ken. Op een gegeven moment hadden we het over het begrip "Third Place" in games....was best een interessant en leuk gesprek want het bleek dat we er alletwee (ik en die gozer dus) bestwel vaak last van hebben :9

Goed, de "Third Place" in games betekent in principe "alle tijd die je besteed aan games, buiten het gamen om". Voor degenen die dit niet snappen zal ik het ff uitleggen d.m.v. een voorbeeld uit mijn ervaring ;)

Als ik zit te gamen, zit ik er ook echt helemaal in zegmaar. De rest van de wereld bestaat ff niet, ik zie alleen wat er op het scherm gebeurt en ik hoor alleen het geluid wat uit de speakers van de TV komt. Als mijn moeder mij roept, moet ze bij wijze van spreke tig keer roepen voordat ik me besef dat er iemand uit "the real world" zit te roepen :9 Als ik met vrienden zit te gamen is het wel een ander verhaal natuurlijk....

Na dit intensieve gamen komt het bij mij regelmatig voor (en al van jongs af aan) dat ik fysiek ophou met gamen, ofwel ik haal de game uit mijn console en zet um uit. Echter, in mijn hoofd zit ik nog in de game. En hoe meer de game zijn greep op mij heeft gehad, hoe langer dit in principe kan duren. Dit kan zijn omdat de game mij helemaal meesleept qua spanning, of frustraties opwekt omdat ie moeilijk is....om maar wat te noemen.

Een meer concreet voorbeeld : Na een periode gamen ga ik even naar beneden om een half uurtje pauze te nemen, omdat ik dan ff een shaggie kan roken en een bak koffie kan pakken. Terwijl ik dit doe zit ik op de bank, en kijk ik naar de TV. Echter wat er op TV gebeurt en wat de mensen zeggen, gaat helemaal aan mij voorbij. Ik zit namelijk nog in mijn hoofd, in mijn eigen wereld zegmaar, in de game om te bedenken wat ik zojuist behaald heb....of hoe ik verder moet (een route uitstippelen) of op een anderzijdse manier over de game te fantaseren. Het is heel moeilijk om het precies uit te leggen, maar het komt er in principe op neer dat ik naast de uren die ik daadwerkelijk game (dus fysiek zegmaar) op een dag, ook nog flink wat uren aan het denken over games besteedt :9
    Dit is vaak periodiek met bepaalde games....zo heb ik bijvoorbeeld een keer een Zelda "periode", of een Resident Evil "periode" etc.

Verder vallen natuurlijk ook de meer "daadwerkelijke handelingen" (dus niet alleen het denken) over games onder die zogenaamde "Third Place".
    Denk aan het schrijven van een review, het maken van een eigen kaart voor een gebied uit een RPG (of op een andere creatieve manier bezig zijn, bijvoorbeeld het natekeken van je favoriete character uit een game), het samen discussieren over een bepaalde game en het delen van ervaringen....en zo zou je kunnen stellen dat dit hele forum eigenlijk ook onder die "Third Place" valt ! :)

Nu zou ik van jullie willen weten wie het "denk" gedeelte van mijn verhaal herkent en in hoeverre ? Verder is het natuurlijk ook wel geinig om te bedenken/schatten hoeveel uur per dag je nou eigenlijk met games bezig bent, dus niet alleen het gamen zelf maar ook alle vormen van de "Third Place" hierbij opgeteld ! Deel je ervaringen hier in deze thread, ik ben benieuwd :)

Eens even kijken....ikzelf game momenteel zo'n 4/5 uur per dag, zit daarnaast ook wel gemiddeld een uurtje of anderhalf per dag op internet mezelf op de hoogte te houden over games en op dit forum. En denken over games, hmm laat ik als ik alle vleugen per dag bij elkaar optel een schatting maken van ongeveer een uurtje....hoewel dit zeer verschillend is. Bij elkaar opgeteld kom ik dan op ongeveer 6,5/7,5 uur per dag bezig zijn met games 8) 8) Ja sorry jongens, maar ik ben echt verslaafd....dat zul je mij ook niet horen ontkennen :9

Laatst bewerkt: 5 nov 2005
  2. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Het bovenstaande verhaal kon ik me helemaal in vinden.
    Totdat ik bewust ging minderen met gamen.

Goede beginpost. :)

3. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Haha, oke mag ik dan vragen hoeveel uren per dag je bezig was met games ? En hoeveel is dat nu ? :)

4. The Stig

The Stig www.snyggast.se

Leuk Bevonden:
    0
    Ik kon me nu eigenlijk ook best wel goed vinden in je verhaal Z3R0-P4R4DOX. Maar zoals ik zeg kon, want ik speelde zeg maar 3/4 uur games en nog 1/2 uur op internet over mijn favoriete games te zoeken die ik wilde kopen.

Maar met het oog op de komst van de 360 ben ik gestopt met het kopen van spellen voor xbox games, zoek wel nog 1/1,5 uur per dag op i-net, maar ik speel mede door Halo (wat ik tot 2 dec. zou gaan spelen..) en zijn cheaters speel ik dat nu nog gemiddelt 1's in 2 dagen en in het weekeinde 2 uurtjes.

Ik ben dus benieuwt hoe mijn verslaving weer gaat toenemen vanaf 2 december.... :D

5. Jerreby

Jerreby Active Member

Leuk Bevonden:
    32
    Ik kan me er ook wel een beetje in vinden, als ik stop met gamen, dan zit ik ook nog een beetje te denken van: ,Wat had ik beter kunnen doen' en dat soort dingen :9

Laatste tijd niet zo veel tijd meer gehad om te gamen door school, maar ik internet ong. 2 uur per dag.

6. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Deze term kwam me zo bekend voor, en wikipedia herrinnerde me waar ik het ook alweer van kende:

Zelf game ik nooit zo veel. Al moet ik wel zeggen dat ik wel van die "periodes" ken. Voor Halo, Metal Gear Solid of GTA. Zeker bij MGS2 zat ik een weekend aan de buis gekluisterd. O-) En ja, je hebt gelijk als je zegt dat het daarna nog in je hoofd blijft hangen. Maar bij (goede) films heb ik hetzelfde.

7. king-steven

king-steven Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    kan mezelf hier ook goed herkennen, vaak blijf ik "na het gamen" er ook nog wel een tijdje in m'n hoofd over doorgaan, of de dag daarn, Maar heb dit vooral bij on-line gedeeltes, weet niet waarom maar blijf maar doorgaan met denken hoe moet ik lopen, waar moet ik heenn, rij ik zo niet sneller, vanaf dat plekje heb ik beter zicht op m'n kills...

En ben denk ik per dag ongeveer 1,5 uur aan het gamen, 0,5 uur internet en third place? zou ik niet zo weten maar denk al snel zo'n 2 uur (tijdens weer zo'n saaie les op school) dus dat maakt toch alweer dat ik per dag zo'n vier uur met games bezig ben....
    Zal het maar niet tegen m'n ouders vertellen, dan ben ik mijn xbox weer een paar weken kwijt...

8. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook vaak dat als me moeder zegt dat ze ergens naar toe gaat, terwijl ik aan het gamen ben. Dan komt m'n broertje thuis en hij vraagt waar m'n moeder is, dan kan ik me niet meer herinneren waar ze naartoe is.

9. The Stig

The Stig www.snyggast.se

Leuk Bevonden:
    0
    Toen ik laatst ziek was, zo een 3 maanden eleden, gingik toch maar Halo 2 spelen, had ik beter niet kunnen doen, heel de nacht heb ik in mijn droom de MAsterchief liggen te spelen, het leek een soort nachtmerie, ik werd wakker, was de game even over en zodra ik weer in slaap was moest ik weer multiplayer games spelen, maar nu echt in 1st person. Ik lag blijkbaar te ijlen, maar als je ziek bent, gamed je hoofd dus nog langer door.

10. --<)Sandro(>--

--<)Sandro(>-- The Green Maker

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb dit ook een zeer lange tijd gehad met morrowind, egt een top spel. Als ik niet aan het games was zat ik er wel over te fantaseren. S'avonds voor het slapen gaan altijd weer ff de kaart erbij pakken en dan lekker wegdromen.
    Hoelang ik toen per dag speelde weet ik niet precies meer, maar ik weet bijna cker dat ik toen minimaal 2.5 uur per dag voor mijn xbox zat en in het weekend nog veel langer.

Maar dit heb ik lang niet bij alle games, het spel moet wel diepgang hebben en genoeg vrije speel ruimte. Iets waar morrowind vol mee zat. En ik wacht dus ook met smart op oblivion. Met shooters daarin tegen heb ik dat dus absoluut niet, ik speel ze wel graag maar als ik stop met spelen topt het ook egt als het ware.

11. Suka

Suka not a B*tch

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb niet zo vaak last van dit verschijnsel. Kan me wel een keer herinneren toen ik net met mario op de 64 had en deze game bleef maar in mijn kop spoken.

12. Jorrit

Jorrit Server admin XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    9
    Soms als ik in een bos de lichtval zie door alle bladeren denk ik "wow, nice graphics", maar dan pas besef ik dat dat nergens op slaat

13. Darth Nielz

Darth Nielz Lekker hoor

Leuk Bevonden:
    0
    Ik had het met de eerste halo, zat ik in de les hoorde ik de hele tijd het halo-deuntje door mn kop en dwaalde mn gedachten af naar het begin van the silent cartographer

14. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Was : Toch zeker 6 a 7, naast een fulltime baan / vriendin.
    Nu : Het begint weer iets op te bouwen, 1 a 2 uur per dag.

15. SILVER_bullit

SILVER_bullit Nieuwe gadget: K750i

Leuk Bevonden:
    6
    Two words: 'Find Help'

16. Timmeh

Timmeh \0/

Leuk Bevonden:
    0
    En dan komt de 360 er nog eens aan....:+ Dan ben je er al helemaal niet van af te slaan.

17. X Heer

X Heer SNK Playmore

Leuk Bevonden:
    0

Daarom heb je dus geen vriendin:+

Ik kan me er wel in vinden hoor.

18. dDirk

dDirk Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Was d'r ook niet es een thread van jou hierover? of een maat van je.
    En ja hij moet hulp zoeken ja.

19. Victor

Victor Guest

Hij heeft wel een vriendin, léés die teksten in het 'Hoe kun je het beste een meisje versieren topic Deel 3'.

Als ik na een film nog even erover ga nadenken is dat dus slecht?

Ikzelf heb hier wel wat ervaring mee, maar ik zet meestal mijn gedachtes ergens anders op. Ik game ook minder, waardoor ik er minder aan denk.

20. dDirk

dDirk Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Daar had ik et niet over. Dat je zolang gamed elke dag daar sloeg et op.

Deel Deze Pagina