Ik zal verder niet gaan zeuren over mijn deelname aan deze challenge, dat maakt me echt geen zak uit. Ik heb geglitched, ja. Maar het was onbewust omdat ik er gewoon niet aan dacht.
Wel vind ik dit een goede discussie. Stefan noemt het valsspelen. Ik niet. Ik ben het Margammon (spelling) eens: shiftglitchen is geen valsspelen. Valsspelen vind ik dingen doen in het spel die anderen niet kunnen. Dus bijvoorbeeld standbyen of modden zoals dat bij Halo 2 veel gebeurt. Maar shiftglitchen, iedereen kan het doen door ipv alleen op x nu tegelijk ook op b te drukken. Wallbashen geldt hetzelfde voor. Iedereen kan het doen. SVS maakte die vergeljking met echt racen, maar die gaat gewoon niet op. Je benadeelt niemand als je shiftglitcht of wallbasht, want alle toppers (Al die TTR gastjes die overal de leaderboards leiden) gebruiken het ook. Als iedereen het zou doen is er dus niks aan de hand. Als sommigen het wel en anderen niet gaan doen benadeel je inderdaad degene die het niet doen. Bij echt racen tegen elkaar is het inderdaad asociaal om je auto er "gewoon ff voor te gooien", de ander kan dan immers bijna niks doen en zal moeten remmen. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan online career omdat het alleen om beuken gaat.
Dus het is zeker geen cheatten. Onsportief vind ik het ook niet echt. Bij RATC gaat het nu eenmaal niet om sportiviteit, terwijl ik vind dat het bij online career wel zo is. Want als je shiftglitchen gaat verbannen omdat sommigen het niet kunnen, moet je wallbashen verbannen, moet je afsnijden in de laatste bocht van de Nurburgring verbannen, en moet je eigenlijk ook Manual schakelen verbannen want daar ben je ook sneller door. Kortom: dan zie je door de bomen het bos niet meer. Het zit nu eenmaal in PGR3. En het is onzin om te zeggen dat het er eigenlijk niet in hoort, want in PGR2 zat het ook al en als Bizarre het had gewild hadden ze het er zo uit kunnen halen.
Stefan heeft i.m.o. wel een punt door te zeggen dat het niet mag in onze competitie. Deze is opgezet volgens bepaalde regels en daar moet je je gewoon aan houden. Anders doe je niet mee. Mee eens. Maar je zegt dat deze competitie is gemaakt om spannende gevechten te krijgen. Dat kan toch ook mét SG? Als iedereen het doet is er geen enkel probleem, je cheat niet, je bent niet onsportief, maar iedereen komt wel hoger in de rankings. En aangezien er bij elke challenge zo'n beetje 6 á 7 Nederlanders in de top 10 komen kan dit dus alleen maar meer worden.
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken:
Ik vind dat shiftglitchen, wallbashen, afsnijden en alle andere "truukjes om sneller te gaan" mag, mits iedereen het kan. Dus echt cheatten mag niet maar deze dingen wel. In onze competitie is gezegd dat het niet kan, ok. Als ik bijvoorbeeld in de PGR3 Competitie 4e sta op zondagmiddag ga ik hem daarna ff rijden mét SG en pak ik misschien alsnog het WR. What's the point???
Prettig Weekend allemaal
Klik om te vergroten...