Digitale Camera

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door SjonKanon, 14 jun 2004.

1. SjonKanon

SjonKanon Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik ga over precies 2 weken op vakantie en wil eigenlijk een nieuwe digitale camera hebben. Ik heb nu een hp photosmart 435 (3,1 MP), maar deze maakt niet altijd mooie foto's. Overdag met veel zonlicht zijn de foto's vaak overbelicht en snachts met een flits is er soms niks te zien op foto's. Ook vind ik de kleuren een beetje te flets. Een vriend van mij heeft een Fuji (weet type niet uit mijn hoofd) met 2,1 megapixel. Die is zeker een jaar ouder dan mijn camera, maar maakt veel mooiere foto's. Eigenlijk zoek ik zo'n camera, maar dan met 3,1 MP. Ik ben zelf best een redelijke fotograaf, dus het is heel frustrerend als je een leuk moment te pakken hebt met je camera, maar de foto niet mooi is voornamelijk door het licht. Daarnaast vreet de camera batterijen. Ik heb GP 2100 batterijen en zelfs die zijn binnen no-time leeg. Dus wat voor camera ik zoek:
    - (min) 3,1 MP
    - ten alle tijde mooie foto's
    - optische zoom is leuk maar geen pre (gezien de prijsklasse)
    - liefst een beetje zuinig qua batterijverbruik
    - een zo laag mogelijke reactietijd (nieuwe toestellen doen er vaak meer dan een seconde over om de foto te maken, dit is echter veels te lang om een leuk moment te kunnen vastleggen)
    - zo rond de 200 euro (liefst minder uiteraard :))

Wie weet een goede camera?

2. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    voor iets meer heb je een sony cybershot, dat zijn de beste camera's vind ik

edit: voor de batterijproblemen: koop een camera met lion accu of zoiets, niet met batterijen ;)

Laatst bewerkt: 14 jun 2004
  3. haantje

haantje Valentino Rossi!!#46

Leuk Bevonden:
    1
    wij hebben een kodak dx4530, 5,1 megapixel 229 euro of zo was ie echt hele mooie fotos en filmpjes met geluid:) echt een aanrader ook standaard al 32mb:) scheelt toch weer ff:9

4. Genassix

Genassix Endless Challenge

Leuk Bevonden:
    3
    Ik ben zelf helemaal gek op canon. Zelf heb ik de canon a70. Zowiezo al beter dan de hp 435. (zelfs beter dan de 735) Hij is echter ook 3,1 megapixels. Dan zou ik voor de a80 kunnen gaan. Is 5,1 megapixels. Waar je echter ook nog rekening mee moet houden is dat het aantal megapixels niet alles zegt, zo zijn bv. de processor en lens erg belangrijk.

Mijn advies: Kijk uit naar een Canon of Kodak. Kijk op site's als www.kieskeurig.nl en www.tweakers.net en ga je inlichten bij een goede pc shop. Bv. www.dynabyte.nl

5. Revan NL

Revan NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    sony cybershot p72: redelijke prijs en echt volop goede foto's zelfs als de kwaliteit van de fotootjes wat lager zet.

6. SjonKanon

SjonKanon Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Klopt daarom hoef ik ook niet per se 4 of 5 MP. Een camera met 3 MP die haarscherpe mooie foto's maakt vind ik meer waard dan een mindere 4 MP camera. Daarnaast vind ik echt een van de belangrijkste dingen hoelang de camera erover doet om de foto te maken nadat jij op het knopje hebt gedrukt (ik noem het hier even reactietijd). Twee van mijn ooms hebben allebei een camera van rond de 400 euro (een kodak en een canon). Een foto van een bergtop oid met zo'n camera is inderdaad prachtig. Maar een foto van mijn broertje (3 jaar oud) die raar kijkt is bijna niet te maken omdat zo'n camera er 2-3 seconden over doet om de foto te maken, bij normaal daglicht! Mijn ervaring is, dat de leukste, spontaanste foto's gemaakt worden in een heel kort moment. Dat is dan ook hetgeen wat mijn camera weer wel goed doet :) Hoe is de reactietijd bij bijv een canon powershot of sony cybershot?

7. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Goede kwaliteit camera's, niet per definitie de beste. Wel behoorlijk prijzig, vooral in geheugen.

Onzin. Je kunt beter goede oplaadbare (Nikkel-Metaalhydride oftewel Ni-Mh, minimaal 2000 mAh) gebruiken, met een daarvoor geschikte lader (totaal voor ongeveer 35 euro), dat is én goedkoper dan li-ion accu's en gaat minstens even lang mee.

Kodak gebruikt imo behoorlijk goedkope CCD-sensors, en dat is te zien aan de foto's (kwalitatief minder dan een high-end CCD). Daarnaast heeft Kodak ook enorm trage camera's met een lange opstart- en reactietijd. Zeker niet mijn eerste keus.

De A80 is zeker een geweldige camera's, alleen is ie 4 megapixels en niet 5,1 ;) De nieuwe Canon Powershot A75 is een stuk goedkoper (280 euro), bijna gelijk in het aantal mogelijkheden alleen 3,1 megapixels ipv 4 en het LCD-scherm is niet kantelbaar. Ik heb hem ook en hij is echt top. Vooral als je meer met fotografie wil doen is die perfect, omdat ie ontzettend veel instelmogelijkheden heeft (sluitertijd, diafragma, witbalans, ISO-waardes, enz.).

Helemaal waar. Men staart zich heel vaak helemaal blind op het aantal megapixels terwijl dat lang niet het belangrijkste is.

Test de camera altijd even uit in de winkel, en vraag of je een aantal foto's mag maken. Zo kun je gelijk de reactietijd en vertraging uittesten.

Mijn advies: kijk uit naar een Canon of een Sony :)
    De Pricewatch op Tweakers.net is heel handig om te checken waar je je camera goedkoop kunt kopen.

8. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    De Canon A75 die ik heb heeft een zogenaamde burst-mode: daarmee kun je direct achter elkaar foto's maken (tot 2,2 foto's per seconde met flitser en LCD-scherm uit). Daarnaast heeft ie variabele sluitertijden tot 1/2000ste seconde en een speciale sportstand om haarscherpe foto's te maken van snel bewegende objecten. Heb laatst foto's gemaakt van mijn kleine neefje en die waren perfect :cool:
    Groot voordeel van Canon vind ik ook dat ze werken met CompactFlash geheugen: goedkoop, betrouwbaar en tot een aantal gigabyte verkrijgbaar.

9. SjonKanon

SjonKanon Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Dat zijn wel goede dingen! Maar wat is jouw ervaring als de camera aanzet en je maakt een foto, dus met de automatische (standaard) instellingen. Heb je dan een mooie foto bij veel zonlicht, snachts met flits en hoe lang is de reactietijd? Dus zonder maar iets met de instellingen te kutten (waar je meestal geen tijd voor hebt bij een leuke foto)

10. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Ligt aan de omstandigheden. Bij normaal daglicht krijg je prima foto's met de automaat, 's avonds en binnenshuis wat minder, maar dat is met elke digitale camera. Als je gaat flitsen duurt het wel wat langer voordat de flitser is opgeladen, daar moet je dus wel rekening mee houden.

Naast de volledige automaat heeft de A75 ook nog een voorprogrammeerbare stand. Daarmee kun je met wat kleine instellingen (Isowaarde, witbalans, helderheid) al snel mooiere foto's produceren. Ook heeft de A75 een speciale stand voor scèneselectie, speciaal voor moeilijke omstandigheden: binnenshuis, op het strand, in de sneeuw, enz.).
    Dus meestal is er van elke situatie wel een goede foto te maken.

11. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    he darkwing, ik heb ni-mh 4 * 2300 mAh en die zijn slechter dan een lion accu die een maat van me heeft :cool:

12. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    De ene camera is nu eenmaal energiezuiniger dan de andere. Het merk accu en het merk batterijen is ook doorslaggevend: echte Powerbanks of Duracells bijvoorbeeld doen het beduidend beter dan cheap-ass batterijen ;)

1 persoon vindt dit leuk.
  13. gerjan

gerjan Guest

in mijn draadloze muis zitten +/-5000mh batterijen? :confused: tenminste dat staat er op geloof ik, straks ff kijken.

14. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Ik kan je (uit eigen ervaring) de Kodak DX6340 aanraden.. Maakt overdag prima foto's en 's nachts met belichting ook..

15. SjonKanon

SjonKanon Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Na veel lezen en surfen (en dat terwijl ik tentamens heb :eek:) heb ik besloten de Canon Powershot A75 te gaan kopen. Ik heb lang getwijfeld tussen deze en de Kodak DX 6440 en twijfel eigenlijk nog steeds een beetje. De Kodak heeft wel 4 MP en 4x optische zoom, maar als groot nadeel dat de handmatige instellingen niet opgeslagen worden als je de camera uitzet. De Canon lijkt mij de beste keus, mits ik er goede foto's uit kan krijgen, want ik heb veel gelezen dat dit niet zomaar gaat bij de Canon. Je zult zelf wat moeten kloten met de ISO en de witbalans en de Autofocus uitzetten om foto's naar tevredenheid te kunnen maken. Ik hoop en denk dat als ik de camera eenmaal door heb, dat ik er mooie foto's mee kan maken. Klopt dit een beetje wat ik hier zeg Darkwing en zou je misschien nog nadelen kunnen noemen van de A75? Denken jullie dat ik hier de goede keuze maak of kan ik toch beter voor de DX 6440 gaan?

Canon Powershot A75

Kodak DX 6440

16. Bazzie

Bazzie Street Triple RRRR

Leuk Bevonden:
    3
    Ik vind dat je nogal wat vraagt voor 200 euro, ik ken wel flink wat camera's die aan je eisen voldoen maar niet voor 200 euro....

17. SjonKanon

SjonKanon Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    :) Vergeten te vermelden dat het budget geen 200 euro meer is. Zoek nu een camera rond de 250-280 euro.

18. Bazzie

Bazzie Street Triple RRRR

Leuk Bevonden:
    3
    De Minolta Dimage Z1, is volgens pricewatch 280 euro.
    Of de FujiFilm S5000 voor 300 euro ik heb hem zelf ook en vind hem die 20 euro boven op de Z1 meer dan waard. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer toestellen, maar deze springen er wel uit door hun goede zoombereik en vele instelmogelijkheden. Vooral op de S5000 is alles in te stellen.

19. Pascal

Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

Leuk Bevonden:
    57
    Zelf zou ik dan toch echt gaan voor die A80. Dan kom je incl verzending op 318 euro volgens tweakers. Dan ben je dus wel 38 euro meer kwijt als je richtprijs, maar dan heb je ook echt wat. Persoonlijk vind ik de kwaliteit van Canon wel een stuk beter als een zoals hier boven vernoemde Fujifilm. Wij hebben thuis geen A80 maar een EOS van canon en daar zijn we wel erg over te spreken. Dat is dan wel weer een hele andere prijsklasse, maar met canon haal je gewoon echt kwaliteit in huis.

20. Rickx

Rickx ★★★★★★★★

Leuk Bevonden:
    1
    A80 is twee weken in mijn collectie en heeft 4.0 megapixels.

Een echte aanrader, maar als je 200 euro te besteden heb, zou ik gaan sparen. :cool: 8)

editted: Je krijgt er 32 mb Compact Flash bij (normaal is dat 16 mb :confused:), maar je moet er eigenlijk 50 euro extra bij optellen, aangezien je er met 1 dag niet genoeg aan hebt. 256 MB compact flash is voor de A80 op de autofunctie genoeg voor 112 foto's, als je de sluiterstijd, diafragma, etc. zelf in stelt kun je er maarliefst 430 schieten op het formaat van 2272x1704 (2100 foto's op 640x480).

De Canon PowerShot A80 heeft ook heel wat instelmogelijkheden, als je liever alleen op een knopje wil drukken voor een foto, is de camera ook goed geschikt, omdat hij in een tiende van een seconde alles goed instelt voor een mooie foto.

Succes met je keuze !

Ik wil hier wel wat foto's neerzetten maandag, dan ben ik bij DTM NorisRing geweest samen met Jeroen Bleekemolen, heb je een goede indruk van de camera (hoop ik :+).

Laatst bewerkt: 25 jun 2004

Deel Deze Pagina