Gisteren met Dirt4 begonnen (nou ja, intro, rally gedaan, academy) en wat een afgang vergeleken met Dirt Rally.... Niet dat Dirt Rally perfect of zo'n enorme simulatie was, want dat valt op zich wel mee, maar het was imo een stap de goede richting op na de andere Dirt titels. Dirt4 is weer 5 stappen terug.
Daar is ook de game niet voor. Het is meer een casual game voor een meer casual groep ten opzichte van Rally. Reden dat ze een splits hebben.
Ik had ook geen simulatie als Dirt Rally verwacht. Maar zelfs vergeleken met andere rally games in dat gedeelte van het genre voelt dit gewoon niet goed.
Wat is in jouw mening dan het aspect wat minder is ten opzichte van DiRT Rally. Interessant idd om die verschillen in mening te zien.
WRC titels wellicht niet. Hoewel die niet slecht zijn. Loeb Rally is wel beter, met de kleine kanttekening momenteel dat ik Dirt4 nog wat meer moet spelen. Vooral het gevoel van de auto's. Bij Dirt4 heb ik veel meer het idee dat de auto over zijn middenas draait en niet over de voorwielen. Een gemis van gewicht ook. Het is niet altijd makkelijk om het in woorden uit te leggen, het voelt gewoon niet goed. Kijk de graphics vind ik niet echt bijzonder (één van de eerste races in career kopieert meteen al meerdere malen dezelfde assets tijdens de rally), geluid is ook een beetje mat, maar dat zijn dingen waar ik doorheen kan kijken als het rijden goed voelt. En dat doet het voor mij niet.
Bizar dat die meningsverschillen er zijn dan inderdaad. Ik vind het gewicht juist een stuk beter aanwezig, je moet het echt gebruiken om overstuur te creëren.
Rijdt stukken fijner (op simulatie) dan Dirt Rally naar mijn mening. De carriere hebben ze godzijdank ook aantrekkelijker/gevarieerder gemaakt en uitbreidingsmogelijkheden (R&D etc.)
Ik heb eigenlijk alles op sim staan (zeg ik uit mijn hoofd), ik ga ook nog wel een beetje met de settings spelen om te zien of dat nog wat veranderd. Maar ik heb juist weer het gevoeld dat er te weinig gewicht is. Apart. Carriere heeft inderdaad meer om het lijf als die in Dirt Rally, maar ja die was ook wel zo bare-bones/nauwelijks aanwezig dat elke kleine toevoeging daarop al een enorme verbetering was
Van alle gameplay filmpjes die ik gezien heb van Dirt 4 vind ik het er ook uitzien alsof de auto stuurt om z'n middelpunt ipv de voorwielen waardoor het lijkt alsof de auto over de weg heeft zweeft. Het lijkt alsof de banden nooit grip hebben.
Wat FlavourFlav hier zegt, geld precies het zelfde voor mij. Als toch wel redelijk die-hard racer op de Xbox (en vroeger PC), kan Dirt 4 mij veel meer bekoren dan Dirt Rally. Er is een nadruk op rijtechniek en voertuigbeheersing die een stuk minder frustrerend is als Dirt Rally. Dirt rally was leuk, maar ik heb hem nooit meer als 2 uur achter elkaar gespeeld. De auto's in hadden qua physics veel te veel grip, waardoor gecontroleerd sliden bijna onmogelijk op te wekken was met een stuurbeweging. Een echte rallyrijder gebruikt namelijk enkel z'n handrem in een 90 graden bocht of scherper bij relatief lage snelheden, of om een bocht te verlengen als hij in een slide zit. Voor de rest gooit hij z'n auto glijdend de bochten door z'n stuurbewegingen voor de bocht. Dit was in Dirt Rally bijna onmogelijk om keer op keer goed te doen. In Dirt Rally gebruikte ik veel te vaak de handrem om de auto weer in een slide te krijgen nadat een auto weer grip greeg op de voorwielen. Nu link ik meerdere bochten aan elkaar door de auto in de bocht te gooien zonder de handrem te hoeven te gebruiken. Zelfs achterwiel aangedreven auto's, zoals de kadett konden in Dirt Rally mid-drift grip krijgen op de voorwielen waardoor de neus weer naar buiten kwam. Toch vreemd? Gezien de voorkant van een achterwielaangedreven auto nooit meer snelheid kan generen terwijl je in een drift zit. Dat soort dingen waren vooral mis met Dirt Rally. Het punt dat @Peter OtH aankaart over het draaien rond de middenas. Rallycross en Rally auto's worden zo gebouwd en uitgemeten dat ze een 50/50 verdeling hebben. Ze wegen achterin dus net zo veel als voorin. Hierdoor krijg je juist een draaipunt, in het midden wat ook logisch is. Ik speel ook op de maximale moeilijkheidsgraad, (maar wel met de hoodcam) en het is voor mij beduidend eenvoudiger om in Dirt 4 hard te rijden, dan in Dirt Rally. Mooi voorbeeld is het verschil in Rallycross. In Dirt Rally had je overal grip en ging alles gepaard met een stevige dosis force feedback en onderstuur. In Dirt 4 is dat een stuk gebalanceerder en voelen FWD auto's ook qua onderstuur en grip verlies anders als in Dirt Rally. Daar leek het allemaal veel te veel op elkaar.
Ff door de sneeuw trappen http://xboxclips.com/HRT WietHok NL/2ae96a3e-adfb-4d96-a210-85014fcaeb69/embed En online met mooie spin in laatste sector http://xboxclips.com/HRT WietHok NL/781b82e5-143d-489a-af4e-c20b25df613d/embed