[discussie] Downloaden is toch illegaal

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Fardo, 29 jun 2008.

1. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224

Het was even een vaag gebied, maar eindelijk is er een uitspraak. Wat vinden jullie?

2. Roerbakmie

Roerbakmie .....

Leuk Bevonden:
    0
    Tsja, kan wel zo zijn, maar laten we eerlijk zijn.

Wie doet het niet?!

Ze kunnen wel allemaal regels etc. op gaan stellen, maar als ze er niks tegen gaan doen heeft het allemaal weinig zin imo.

3. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Wel raar, een rechter hoort dit toch niet te mogen beslissen? Iets met wetten en regering enzo, scheiding van machten 8)

4. Chrizzle

Chrizzle Active Member

Leuk Bevonden:
    756
    Moet er niet aan denken dat straks echt ALLES wordt gecontroleerd. Kutregel :emo:

5. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    De rechter heeft dit getoetst met de wetgeving en dit is dus zijn uitspraak. Tot de politiek een andere uitspraak doet.

6. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Het vonnis

7. Hezzel

Hezzel Peace in my Panties

Leuk Bevonden:
    1
    al zou ik nu moeten betalen voor alles wat ik illegaal heb gedownload dan zou ik moeten verhuizen naar een kartonnen doos8)

8. Sognare

Sognare Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zelfs de titel is iLLegaal 8)

9. Freezing Aaron

Freezing Aaron Registered member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik dacht altijd dat downloaden niet illegaal was, uploaden daarin tegen wel.

10. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Dat was ook zo ... maar nu niet meer .. de rechter heeft gesproken dus nu is het wet :)

11. Hezzel

Hezzel Peace in my Panties

Leuk Bevonden:
    1
    en doen ze er nog wat aan? ik bedoel ze zeggen wel dat het verboden is maar iedereen doet het gewoon zonder enige zorgen.

12. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Dat is aan de handhaver .. ik denk dat het geen storm gaat lopen.. maar sites die het promoten krijgen problemen

13. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    dit strookt niet met eerdere uitspraken van zowel ministerie van justitie als wel andere rechterlijke uitspraken : http://pro.tweakers.net/reviews/924/downloaden-toch-illegaal-in-nederland.html .

edit , wat trouwens ook hilarisch is , is dat sont nog wel gewoon kopieer heffing mag vragen , over een handeling die door de zelfde rechter schijnbaar als illigaal is bestempeld. Hoe krom je wil het hebben ?

Laatst bewerkt: 30 jun 2008
  14. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    tja de uitspraak van 25 juni is nu geldig volgens mij .. tot een hogere rechtbank anders oordeeld

15. WinterBase

WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    654
    Laat ik bij voorbaat even zeggen dat ik een enorme downloader ben. Torrents, Warez, Nieuwsgroepen, alles wordt hier thuis zo'n beetje gebruikt. De reden dat ik dit doe is omdat ik gewoon weg het geld niet heb om alles te kopen. Downloaden is handig en het is gratis (afgezien van abonnementen bij je (usenet)(internet)provider).

Mocht deze 'nieuwe' wet echt gaan werken, wat ik betwijfel, dan zal er vast en zeker weer een andere manier van downloaden ontstaan. De meeste dingen die ik download, en goed vind koop ik toch wel. Vaak wil ik gewoon voor de zekerheid eerst weten of de nieuwe cd van bijvoorbeeld; Disturbed wel mijn geld waard is.

Hieronder nog even een prachtige quote van Tweakers:
    Amen! :)

16. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
  17. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Had het al een tijdje aan zien komen, EU richtlijnen gaan nou eenmaal boven de nationale wetgeving.

en @ Ebithril, de rechter is ook geen regerende macht, maar een wetgevende macht, dus snap je punt niet?

18. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Rechters mogen naar mijn weten toch geen nieuwe wetten doorvoeren?

19. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Dat doet hij ook niet :) Hij heeft in een rechtzaak beslist dat de bestaande nationale wet niet strookt met de EU richtlijn. In dat geval wordt dus de nationale wet overruled door de EU richtlijn (EU richtlijn > nationale wetgeving).

In dit geval dus: De nationale wetgeving zegt dat downloaden niet illegaal is omdat je van de downloader niet kan verwachten dat hij weet of de verspreider legaal verspreidt. De EU-richtlijn zegt echter dat er alleen verspreidt mag worden als 'daarbij geen afbreuk wordt gedaan aan de normale exploitatie van werken'. De rechter heeft in dit geval dus nadere invulling gegeven aan de EU richtlijn.

Laatst bewerkt: 30 jun 2008
  20. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    artikel Geenstijl

Brein gaat mensen afsluiten

Deel Deze Pagina