Oorzaak.. gevolg. uiteraard, dat snap ik. Maar dan volgt de vraag of alles dan ook wel een bepaalde oorzaak heeft. Het toeval ontstaat juist wanneer twee zaken die helemaal niets met elkaar te maken lijken te hebben op een bepaald moment hun pad kruisen en samenkomen. Een soortvan butterfly effect. Een gedachte hoeft geen oorzaak te hebben, en stel twee mensen hebben dezelfde gedachten en brengen dat tot uiting in hun handelen en komen elkaar tegen. Is dat toeval. Toeval valt op wanneer iets buitengewoons gebeurt, wat je niet verwacht had. Anyway, waarom zou volgens jou een voorbestemd lot niet bestaan dan? Een toevalligheid kan immers ook voorbestemd zijn voor jou.
Bovendien, als toeval niet bestaat kun je ook zeggen dat geluk niet bestaat. Geluk is eigenlijk een soort toevalligheid in jouw voordeel. En kun je dit afdwingen?
Dat is inderdaad de conclusie die ik boven ook al keer noemde. Op moment dat werkelijk alles vast zou liggen, zou vrije wil niet meer van toepassing zijn omdat het toch wel gebeurt. Daar geloof ik in principe niet in omdat het indruist tegen hoe wij zijn als mens en ook een hele rare en nare gedachte zou zijn, maar je kunt je wel afvragen: Kun je bewijzen dat je een vrije wil hebt?
Wie was Libet overigens ? Nooit van gehoord..
Ben benieuwd
Laatst bewerkt: 26 nov 2010