Moderne gamers mij ass. In een RPG moeten de reflexen niet de overhand nemen, maar het verstand. Anders speel ik wel (graag) een FPS!
Je hebt het niet over de Elder Scrolls serie, maar simpelweg over Oblivion (zeg dat dan). Dat is namelijk de enige Elder Scrolls waar je zelf kunt blocken. In alle andere titels gebeurd het automatisch. Ook Oblivion is helemaal aangepast aan de "moderne" gamer en hoewel het er grafisch prachtig uit ziet (en dat is ook belangrijk) vind ik het de zwakste RPG uit de hele reeks.
Games worden tegenwoordig afgestemd op de grootste doelgroep, waarvan ook nog eens de lowest common denominator (zeg maar de grootste kneus uit die groep). En die gamer wil simpelweg niet meer zijn verstand aan het werk zetten, maar gewoon zijn primaire driften uiten... rammen op die knoppen dus! En het liefst aan het handje begeleid worden ook (er zijn zelfs in sommige games tutorials hoe je een save game moet opslaan!).
PC gamers noemen dit heel cynisch de verconsolisering van games... net of gamers op de consoles dom zijn. Natuurlijk is dit onzin, wat zouden Gakkie of ik dan op de 360 te zoeken hebben? Maar eff serieus, gaming in zijn huidige vorm is een spiegel van onze maatschappij. Het moet sneller, harder en vooral niet te lastig. Lezen ho maar ("Teveel tekst, ik lees wel een boek!"). De diepgang is vaak ver te zoeken en we slobberen over mooie graphics (ook belangrijk, maar draagt beperkt bij aan de kwaliteit van een goede game). Verder wordt elke vorm van creativiteit uitgeholt. Instant satisfaction baby! Liefst met junkfood in de bek.
Zo dat was mijn rant... jullie mogen weer opgelucht ademhalen.
Laatst bewerkt: 1 dec 2009