Dode en vijf gewonden na raketaanval Kamp Holland

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door GomoRra, 6 apr 2009.

1. GomoRra

GomoRra Guest

En weer is er een Nederlandse soldaat om het leven gekomen in Afganistan.

Soldaat der eerste klasse Azdin Chadli (20) is om het leven gekomen door een raketaanval op de basis Kamp Holland in de Afghaanse provincie Uruzgan. Vijf andere militairen raakten gewond. Hun toestand is stabiel.

Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm maakte dat in Den Haag bekend. Het is de eerste keer dat mensen geraakt zijn bij een raketaanval op Kamp Holland.

Andere raket

De aanval had maandag plaats om 18.00 uur Nederlandse tijd. Twee gewonden zijn overgebracht naar Kandahar. Naast de Nederlanders raakten ook twee Afghaanse soldaten gewond door de inslag van een andere raket.

Bron: Spitsnieuws

Azdin is alweer de negentiende Nederlandse militair die is omgekomen in Afghanistan sinds het begin van de missie in 2006

Een chronologisch overzicht.

- 26 juli 2006: Luitenant-kolonel Jan Twist (47) van de luchtmacht en sergeant Bart van Boxtel (29) van de landmacht komen om bij een helikopterongeluk in de provincie Paktia.
    - 31 augustus 2006: De 29-jarige piloot Michael Donkervoort van een F-16 komt om het leven als zijn toestel neerstort. Defensie gaat uit van een ongeluk.
    - 11 oktober 2006: Een Nederlandse sergeant berooft zich van het leven met zijn dienstwapen.
    - 6 april 2007: De 33-jarige sergeant der eerste klasse Robert Donkers overlijdt door een ongeval met een Patria-pantservoertuig.
    - 20 april 2007: Korporaal Cor Strik (21) komt om het leven door een bermbom. Het is de eerste Nederlandse dode in Afghanistan door oorlogsgeweld.
    - 15 juni 2007: De soldaat der eerste klasse Timo Smeehuijzen (20) komt om door een autobom in Tarin Kowt. Vijf Afghaanse kinderen vinden de dood.
    - 18 juni 2007: De 44-jarige sergeant-majoor Jos Leunissen komt om het leven door een ongeluk tijdens gevechtshandelingen in de buurt van Chora in de provincie Uruzgan.
    - 12 juli 2007: De 24-jarige eerste luitenant Tom Krist overlijdt in Utrecht aan de gevolgen van een aanslag in Deh Rawod. Zeventien Afghanen overleefden de aanslag ook niet.
    - 26 augustus 2007: De 30-jarige sergeant M.R. Rosier uit Sint Annaparochie komt om bij de ontploffing van een zelfgemaakte bermbom.
    - 20 september 2007: De 20-jarige soldaat eerste klasse Tim Hoogland sneuvelt ten noorden van de Nederlandse basis in Deh Rawod in een vuurgevecht.
    - 3 november 2007: De 21-jarige korporaal Ronald Groen sneuvelt bij de patrouillepost Poentjak. Hij zat in een gepantserd voertuig dat op een bermbom reed.
    - 13 januari 2008: De 20-jarige soldaat eerste klas Wesley Schol en de 22-jarige korporaal Aldert Poortema komen om door eigen vuur tijdens een gevecht in de buurt van de Nederlandse basis bij Deh Rawod.
    - 18 april 2008: De 23-jarige eerste luitenant Dennis van Uhm, zoon van de commandant der strijdkrachten Peter van Uhm, en de 22-jarige soldaat eerste klasse Mark Schouwink komen om het leven door een bermbom nabij Kamp Holland.
    - 7 september 2008: De 21-jarige soldaat eerste klasse Jos ten Brinke komt om het leven door een bermbom. De aanslag gebeurt niet ver van de patrouillebasis Qudus in de Baluchi-vallei.
    - 19 december 2008: De 24-jarige sergeant Mark Weijdt komt om tijdens een vuurgevecht. Vermoedelijk stapte hij op een bermbom.
    - 6 april 2009: Soldaat der eerste klasse Azdin Chadli (20) komt om het leven door een raketaanval op de basis Kamp Holland.

Bron: GeenStijl.nl

Vinden jullie dat het tijd wordt om de militairen terug naar Nederland te halen?

Laatst bewerkt door een moderator: 6 apr 2009
  2. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Hij was er ook pas een week.

3. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Als je nu de militairen naar huis wilt halen dan is de dood van alle militairen voor niks geweest en dat is gewoon met de staart tussen de benen naar huis rennen.. Wil jij dat?

En dat Taliban weer de macht krijgen in Afghanistan en de bevolking gaan onderdrukken? Wat is dat voor egoïstische gedachte..

4. FFWD

FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Ja, erg tragisch allemaal.

Ben zelf fel tegenstander van deze oorlog. Zijn alleen maar politieke spelletjes die gespeeld worden. Hoop-scheffer heeft er destijds ook een mooi baantje aan over gehouden.

5. Sherman

Sherman Guest

Nee. Nu zit je er al, dat hadden ze in de eerste plaats niet moeten doen. Ik denk dat ze het accent alleen moeten verleggen. Ze moeten meer voor een full-scale war gaan. Die Taliban worden steeds sterker en maken zich op voor een échte oorlog. Dus hup, wat Leopard 2A6's in zandgeel spuiten en verschepen. Die dingen hebben we ook niet voor niks.

6. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    De Hoop Scheffer heeft de baan gekregen omdat Nederland bij de G20 wilde maar er natuurlijk geen plek meer was maar dat is een andere discussie.

En de militairen moeten blijven zoals er al gezegd werd dan is het voor niets geweest. En bij een oorlog horen doden helaas. Alleen zijn we daar nooit echt mee in aanraking gekomen en dat is de reden dat iedereen bij iedere dode zegt dat ze naar huis moeten.

7. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Militairen sterven wel vaker voor niks, bijna altijd eigenlijk. Kan momenteel alleen aan de Amerikaanse soldaten van WOII denken die echt voor iets zijn gestorven.

En wie zijn wij om te bepalen hoe een land geregeerd moet worden? Als het Afgaanse volk liever de Taliban heeft mogen ze dat zelf weten. Ik zie het probleem niet opgelost worden door er extra soldaten naartoe te sturen.

8. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824

Zij waren zeker de enige?

En het is natuurlijk niet alleen dat het land niet goed bestuurd wordt. Het is een de plek waar Al Qaeda zit en opereert en die vinden het Westen niet echt aardig. ;)

Laatst bewerkt: 6 apr 2009
  9. Daniël

Daniël Staatsfeind Nr. 1

Leuk Bevonden:
    18
    Door die extra militairen zullen ze het Westen niet aardiger gaan vinden :+

10. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Dan maakt het dus niet uit. Ze vinden ons toch al niet aardig dus probeer ze dan maar te pakken.

11. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    kan momenteel alleen opkomen bedoel ik he ;)

Vindt je het gek? =(

12. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Heeft niks met een oorlog te maken. Heeft te maken met onze normen en waarden een vrijheid van een mening.

13. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.634
    Zoooo lekker kortzichtig zeg :emo:. Je vergeten miljoenen en miljoenen millitairen.

Anyway, je gaat je afvragen of het allemaal zin heeft.. Zal het ooit nog wat worden in Afghanistan? Vandaag ook weer meerdere bomaanslagen in Bagdad. En waarom? Omdat het anti-Amerikanen zijn? Snappen ze niet hoe minder geweld, hoe eerder de vredestroepen wegkunnen..
    Ik hoop echt dat Afghanistan ooit een autonome regering krijgt en op zichzelf kan bestaan. Ik heb er echter een hard hoofd in...

14. Volkoren

Leuk Bevonden:
    3
    Jij mag mij haarfijn gaan uitleggen waarom de amerikaanse militairen in WOII voor niks zijn gestorven? Zijn wij nu niet een vrij land en kunnen de joden en andere minderheden nu hier niet vrij leven zonder bang te hoeven zijn dat ze in een gaskamer gegooid worden?
    Wij moeten ook niet bepalen hoe een land geregeerd worden, maar ik vind wel dat als wij de macht hebben om mensen te helpen wij het ook moeten gebruiken. Ik vind het heel erg kortzichtig om te zeggen dat wij de bevolking maar moeten laten stikken omdat ze het zelf willen. Mensen weten vaak niet anders hoe het moet en worden ook dom gehouden. Maar de soldaten die zijn gestorven en ik denk ook de families van de gestorven soldaten die zouden het echt een schande vinden als wij nu Afghanistan zouden verlaten..

15. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    Als je je nou eens verplaatst in de Afghanen en dat vergelijkt met toen Nederland bezet was.

Nederland werd bezet door de Duitsers. Die hadden in hun ogen (toen) ook het beste met ons voor, ze zagen ons als soort van gelijken omdat wij ook veel ariërs hadden, ze behandelden ons met de fluwelen handschoen. Een minderheid was het zo boos op de duitsers dat ze in het verzet gingen.
    Later werd het erger en werden de joden gedeporteerd.

Ik denk dat het enigszins te vergelijken is met Afghanistan. Er komt een bezetter: die werpt de regering omver en zegt: we gaan het anders doen. Een minderheid is het er niet mee eens en blijft trouw aan de Taliban en gaat zich verzetten.

Ik denk niet dat de taliban uit te roeien is. Zij weten ook dat de coalitie dit niet oneindig kan volhouden, zij wel. Ik weet niet in hoeverre het Afghaanse leger is opgezet, maar volgens mij nog lang niet sterk genoeg.
    Ik denk dat ze zich moeten focussen op het opleiden van het Afghaanse leger en dat ze daarna moeten beginnen met het bouwen van voorzieningen.

16. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    @Tyrant en Volkoren:
    Lees eens een post een keertje extra, dat kan echt geen kwaad ;)

17. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Dat hadden ze vanaf het begin moeten doen. De Nederlanders deden dat wel vanaf het begin en nu gaat de US en andere landen het overnemen omdat ze zien dat ze niet alleen met geweld alles kunnen oplossen. ( Zie de Russen toen die in Afghanistan waren)

18. Daniël

Daniël Staatsfeind Nr. 1

Leuk Bevonden:
    18
    Ik kan me nog een andere partij herinneren die gestorven zijn voor "onze vrijheid". Zonder de russen in WOII had het er namelijk heel anders uitgezien. De Amerikanen vallen dan eigenlijk in het niet in vergelijking met de russen.

19. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    Of ze moeten de bevolking meer betrekken bij de wederopbouw.
    Als je de bevolking een school laat bouwen, onder begeleiding van soldaten/bouwmeesters ofzo en je betaalt ze ervoor. Als de taliban ze dan sloopt, dan vind de bevolking dat niet leuk denk ik.
    Of je integreert scholen in een moskee, dat zouden ze ook niet zomaar aanvallen denk ik.

20. Volkoren

Leuk Bevonden:
    3
    Fair enough, maar dan nog zijn alleen de Amerikanen voor iets gestorven omdat zij ONS onze vrijheid hebben gegeven? En wat denk je dan aan de Amerikaanse burgeroorlog die de vrijheid van de slaven heeft opgeleverd. Of de oorlog in Tsjetsjenië? Zo zijn er nog wel honderden voorbeelden te noemen. Maar het gaat om nu. Wij hebben de middelen om de Afghanen een beter leven te geven, daarom alleen al vind ik de middelen gerechtvaardigd. En ga nu niet beginnen dat we dan niet alleen Afghanistan moeten aanvallen maar ook andere landen. Dat is natuurlijk niet realistisch. Oh ja en als twee mensen in de war raken van je post kan je het misschien zelf ook wat duidelijk neerzetten. ;)

Deel Deze Pagina