1. Als je ergens in een winkel naar verschillende opstellingen (versterkers, speakers, whatever) aan het luisteren bent,vertrouw dan op je eigen oren. Alleen jij bepaald wat je mooi vind of niet.wat iemand anders mooi vind klinken kan jij wel vreselijk vinden en andersom.
2. Speakers beluisteren vraagt als je het echt nauwkeurig wilt doen
zelfs meerder dagen. Als je 12 speakers heb gehoort in een uur haal je alles door elkaar heen en word de keuze alleen maar moeilijker. Vergeet ook niet dat als je speakers gaat luisteren dat je in een luisterruimte zit,fluisterstil zijn die meestal met de juiste acoustics kom je thuis met de spullen door jou net aangeschaft...klinkt alles inene heel anders. in die luisteruimte stonden geen bankstellen, planten, kasten, andere vloerbedekking,tafels,etc,etc.
somige hifi dealers(zoals de raf) hebben wel luister ruimtes die als een woonkamer zijn aangekleed met alles erop en eraan. Hier kan je op afspraak je spullen laten installeren en beluisteren.
3. Vraag of je de receiver (tegen aanbetaling / borg uiteraard) thuis mag beluisteren om hem te testen.
4. Je kabels zowel speaker als verbindingskabels zijn net zo belangrijk als de rest van je set. Bezuinig hier ook niet op en laat je adviseren door de audioboer daar waar je je spullen koopt
5. Met speakers van het zelfde merk ben je verzekerd van een gelijkmatig klankbeeld
Vraag & Antwoord
1. Hoe moet ik mijn speakers plaatsen?
Wat het plaatsen van speakers betreft.......vaak worden er in manuals hele tekeningen vertoond hoe je op de juiste manier je speakers op moet stellen.
heel leuk en aardig allemaal maar niemand heeft de zelfde woonkamer als staat getekend in het boekie. Je komt altijd wel een rare hoek tegen of een deuropening,planten die in de weg staan,kasten,etc. Probeer alvorens een opstelling te maken eerst eens los alles te plaatsen en enigzins te beluisteren voordat je meteen alles aan je muren knalt. Wat ook erg helpt is het kopen van goeie speaker steunen,dragers. Het merk vogel heeft in hun assortiment een heleboel te bieden.
met veel van hun steuntjes kan je alles draaien en kantelen zodat je het geluid wat kan richten. In de plaatsing van je sub ben je wat vrijer omdat lage tonen niet richtings gevoelig zijn,maar zet em uiteraard niet in je plee neer ofzo.
2. Op welke hoogte ik de surround speakertjes ik moet plaatsen?
De surroundspeakers moeten op oor-hoogte zitten. Wanneer je dus op de bank zit, moeten ze dan ongeveer op oor hoogte zitten, en dat zal ongeveer 1,5 meter zijn?
De overige speakers zouden ook op ongeveer die hoogte moeten zitten, behalve de subwoofer natuurlijk.
Ik heb zelf de surroundspeakertjes op speciale speakerstands staan, links en rechts schuin naast/achter de bank. Dan zitten ze op precies de goede hoogte.
De theorie achter de hoogte van de speakers is dat hoge tonen erg richtinggevoelig zijn, vandaar dat het geluid via een rechte lijn ongehinderd je oren moet kunnen bereiken. Een setje surroundspeakers hoeft niet erg duur te zijn, een subwoofer is meestal wel wat duurder.
3. Wat heb ik nodig voor dolby digital 5.1?
Check de specs van het setje dat je wilt kopen en zorg dat deze een dolby digital 5.1 decoder aan boord heeft. Daarnaast heeft je set ook een optische ingang nodig, gebruik een optische kabel om je set te verbinden met de advanced scartkabel. Zet alle opties in je xbox goed en je kunt genieten van dolby digital 5.1
4. Wat is een optische kabel?
Een optische kabel is een kabel die een glasvezelkern heeft.
Door middel van lichtsignaaltjes(optisch) stuurt hij de info door naar je receiver.
Als je de advanced scart van mickeysoft ook heb kan je daar ook een optische kabel in prikken, de ene kant in de scart de andere kant in je receiver.
4. Is setje XXX goed?
Bekijk eerst eens de review links die hier genoemd worden om te kijken of je set daar genoemd / besproken wordt.
5. Zijn satelietspeakers net zo goed als zuilen?
Size does not matter,,,lijkt wel weer of een nog een deel van godzilla uitkomt lol.
ja en nee...............heel veel home cinema sets maken gebruik van satalietspeakers.
iedereen kent ze wel want het zijn namelijk die kleintjes, 5 ukkies en een sub.
Er zitten sets bij die heel netjes klinken maar net zoveel die het geluid van een natte scheet er nog niet eens normaal uit krijgen. Eigenlijk is bose een van de eerste die met die malle kleine speakertjes op de markt kwam. Waneer precies weet ik niet meer maar het zal wel een dikke 15 jaar geleden al zijn geweest. Wat die kleine dingen tegenwoordig allemaal kunnen is best knap,vaak zijn ze al van alluminium gemaakt om zoveel mogenlijk trillingen te isoleren. Als een speaker trilt raakt of verliest hij een deel van zijn rendament omdat zijn behuizing mee wilt gaan trillen.
De conus (het speakertje zelf) is soms van de meest excotische materialen gemaakt, Vroeger hadden ze alleen maar papier maar nu gebruiken ze shit uit de ruimtevaart zelfs. Het gebruik van titanium en kevlar vind je dus al in een hoop speakers terug.
de ene set klinkt gewoon anders dan de andere set,en dat geld ook voor ieder zijn oor. Dit vind je mooi,,,,en dat klinkt zwaar uien. De echte reden achter de kleine speaker is niet alleen dat tegenwoordig de techniek het toelaat om behoorlijke prestaties te verichten met een melkpakkie,maar ook gewoon de ruimte besparing en de looks. De echte beukers van home cinema versterkers maken dus geen gebruik van sataliet boxen. Wil je echt extreem,de kalk van het plafond,scheuren in je muur, dakpannen eraf, dubbel glas aan puin, bas opkrullende vloerbedekking acties in je woonkamer zul je toch aan wat flinkere speakers en versterkers moeten denken met bakken, emmers en teilen aan vermogen (helaas ook in de portomonaie).
Gek he dat de meeste vrouwen hun hele woonkamer niet willen omturnen tot audio theater pur sang. Ik moet met regelmaat hier thuis lullen als brugman als ik weer iets nieuws in me kop heb wat uiteraard geweldig gaat klinken (iets minder op de bankrekening) en een klein deel van de leefruimte op eist hahaha.
De micro sets met sataliet boxies zijn dus erg vrouw vriendelijk en lopen dus ook als een trein tegenwoordig. Elk merk tegenwoordig jat wel het concept van iemand anders maar who cares??? Het belangrijkste is gewoon weer.......heb je iets moois gezien...kan je het betalen...klinkt het naar jou oren prima..........fuck dan iedereen en wees er blij mee. Er zijn genoeg mensen (zoals ik lol) die oeverloos lang ergens over door kunnen lullen maar het gaat gewoon om jouw beslissing.
6. Hoe kan je zien of het satelietspeakers zijn of gewoone speakers en zijn satelietspeakers draadloos?
Er zijn bijzonder weinig systemen die gebruik maken van speakers zonder bekabeling. Gebruik je geen kabels dan zou dit betekenen dat alle speakers hun eigen voeding en vermogens versterker zouden hebben en dan ook nog de technologie aan boord om de signalen te onvangen die dan worden verstuurd door de receiver..decoder..whatever. Satalietspeakers zijn gewoon die kleine boxies van welk merk dan ook die je meestal gebruikt voor je surround kanalen.
er zitten wel degelijk merken tussen die je van draadloze speakers kunnen voorzien,maar het is eigenlijk een van de slechtste oplossingen die ik me maar kan voorstellen........al was het alleen maar om de prijs
7. Is het normaal dat mijn versterker in de standby stand gewoon goed warm blijft?
wat is warm?????????????? Is ie een beetje warm...of kan je er een ei op bakken???.
de meeste versterkers maken intern gebruik van een relais.
dat is dat ding wat je hoort klikken als je hem aanzet en ook meestal als je hem weer uitzet. Dat relais zorgt er ook voor dat in de stand by stand niet alle onderdelen onder spanning blijven staan. De spoelen die in je versterker zitten blijven op deze manier stroomloos.blijft hij toch er warm ook al staat hij al een uur standby zou ik er toch effies naar laten kijken.
8. Hoe kun je overlast van je sub voorkomen?
Je kunt je sub op spikes te zetten om dit weer op een dikke tegel te zetten om het geheel te koppelen. Dit alles dan weer op stuk dik tapijt / rubber om het te ontkoppelen van de vloer. Dit schijnt het beste effect te hebben, zowel voor het geluid als voor het beperken van overlast.demping is dus niet alleen belangrijk voor overlast maar zal ten alle tijden ook je sub beter laten klinken.
Shop Adresjes:
http://www.mediacheckpoint.de/
http://www.kieskeurig.nl/
http://www.tweakers.net/pricewatch
Review Adresjes:
http://www.homecinemachoice.com/testbench/index.html
http://www.ecoustics.com
http://www.rel.netKlik om te vergroten...