Er valt eigenlijk niet veel te verklappen omdat het zo straight forward allemaal is.
EDIT: Nou ja, niet veel. Ik tik weer een half boek vol!
Statwise gooi ik elk level één punt in dexterity en één punt in cunning. Daarnaast heb ik een paar keer (in het begin) strength opgehoogd, om in ieder geval de zwaarste leren harnassen te kunnen dragen. Wist ik veel dat de Fade vol zat met upgrades voor alle attributen, dus mijn strength staat nu op 22. Eigenlijk veel te hoog, maar goed. Ik zou zeggen, hoog strength op tot 14 of 16 en ga alleen verder als het noodzakelijk is voor een harnas. Magic: afblijven. Wisdom: een paar punten, tot ongeveer 16 tot 18 (meer wisdom is meer stamina voor skills). Ook hiervoor vind je in de fade upgrades. Bij mij staat wisdom nu op 20 en dat is precies goed. Constitution: verrassend, maar staat bij mij nu ook op 20. En dat is prima zo. Een rogue hoeft niet stevig gebouwd te zijn, hij ontwijkt de klappen wel of laat ze companions opvangen. Maar mijn rogue vecht wel vaak frontline mee. Het is dus niet prettig dat hij al omvalt als een tegenstander al naar hem niest... een paar punten in constitution dus. Alleen punten in dumpen als je echt het gevoel krijgt te snel dood te gaan (hangt ook van je rogue tactieken af in de gevechten!).
Vaardigheden: coercion volle balk. Je krijgt extra skillpunten bij de rogue (elke twee levels ipv elke drie levels bij de fighter & mage), dus genoeg om te verdelen onder je skills. Ik hou er wel van om alle dialoogopties te kunnen benutten, dus coercion (persuade/intimidate) is bij mij daarom een verplichte skill. Stealing: een rogue die niet steelt? Ongekend! Je kunt van elke NPC één keer de zakken rollen en dat is dus ook wat ik bij elke NPC doe. Because somebody's gotta do it. Saai werk misschien, maar je vindt hierdoor zoveel potions (handig in gevechten) en junk (verkopen die zooi) dat je binnen de korste keren behoorlijk rijk bent. En daar koop je natuurlijk weer betere equipment van. Trap-making: Meh, heb ik niks mee gedaan. Heb ik het geduld niet voor, maar misschien is het een nuttige skill? Survival: Ik had skillpunten over, dus heb ik dit als Daelish maar opgehoogd. Leuk voor de kleine nature en physical resistance boost, maar verder niet super nuttig (tegenstanders worden met pijlen aangegeven op het radar, maar meestal zie je ze dan toch). Herbalism: daar heb ik Wynn, de healer voor. Poison-making: leuk, als je voluit assassin wilt spelen. Ik speel meer een "good" karakter, dus die punten zijn in survival gegaan, maar met poison-making kun je de DPS van je karakter nog een stukje verhogen (of anders verkoop je de poisons). Combat-training: belangrijk als je zoals ik voor dual-wield style gaat. Punten in dumpen dus, al ben ik aan dit rijtje redelijk laat in het spel begonnen. In tegenstelling tot andere (AD&D) RPGs slaat mijn rogue ook al goed raak zonder allerlei dual-wield talenten, dus hoe verrassend ook niet meteen mijn hoogste prioriteit. Combat Tactics: afblijven als je net zoals ik je main character het meeste bestuurt. Wel handig voor AI companions om de tactische mogelijkheden te vergroten.
Talenten: Een vol balkje voor de assassin talenten. Zo uit het hoofd: meer damage algemeen en meer damage bij backstabs. De laatste assassin talent heb ik nog niet. Durf even niet te zeggen of deze heel nuttig is. Een vol balkje voor de ranger talenten. Betere summons (laatste talent). Gaat je spin dood (geen tank, maar wel poison en web), dan heb je nog een beer (tank, krachtige aanvallen). Gaat je beer dood, dan heb je nog een wolf (minder sterk en zwakker, maar snelle aanvallen en kan tegenstander verlammen?). Gaat je wolf dood, dan staat waarschijnlijk je spin alweer klaar. De summon kost stamina, maar is handig als extra companion. Deze vangt klappen op en ze zijn verbazingwekkend goed in het afleiden van mages. Molt je beer zo'n mage, dan is dat alleen maar meegenomen.
Rogue talenten: Zo uit het hoofd hoogste prioriteit op de talent waarmee je kunt inbreken (skulduggery?), simpelweg omdat ik alles gestolen en gekraakt wil hebben. Schatkisten en deuren kraken levert extra experience op en de waarde daarvan ligt soms best hoog (50 tot 60 exp voor een lastige deur/kist, wat soms meer is dan wat je voor het verslaan van een monster krijgt). Ik durf te wedden dat ik nu zeker twee levels hoger lig door al dat gekraak.
Stealth is ook belangrijk, maar of ik deze tot het hoogste niveau verhoog weet ik nog niet. Niveau drie werkt ook al heel goed. De rest van de rogue talanten ligt helemaal aan je smaak, maar het talent om de flanking cirkel te vergroten (hogere kans op backstab) is essentieel voor elke rogue. Fake death lijkt me ook handig als mijn rogue teveel heat te verduren krijgt. Heb ik nog niet, maar ik moet ook zeggen dat ik nu nog maar weinig in de problemen kom met hem, omdat hij desnoods met stealth aan een dodelijk aanval kan ontstappen.
Omdat mijn rogue twee dolken hanteert (misschien twee longswords in de toekomst) maak ik ook gebruik van de dual-wield talenten groep. Maar alleen de kolom om beter met twee wapens om te kunnen gaan. Meer damage, meer kans om te raken. Helaas geen specifieke talenten om tijdens een gevecht te activeren, maar daar gebruik ik al de rogue talenten groep voor.
Al een heel verhaal volgens mij. Een rogue is een apart geval als het om gevechten gaat (je moet erg tactisch spelen), dus daar wil ik ook nog wel wat over uitleggen. Ook kan ik nog wat over mijn equipment selectie vertellen. Maar niet vanavond.
Laatst bewerkt: 25 nov 2009