Nou vandaag was het dus zover, ikke mijn DBZ Budokai Tenkaichi schijfje opgehaald....en hoewel ik het nog maar een kleine 3 a 4 uur heb gespeeld ben ik nu al helemaal weg van deze game
Nu moet ik er wel bijzeggen dat dit waarschijnlijk voor een deel komt omdat ik een razend enthousiaste DBZ fan ben en alle Budokai's tot nu toe ook heb en heb uitgespeeld (ofwel alles gehaald wat er te halen viel en daarna nog heel lang gespeeld, vooral deel 3 )....en dat ben ik met deze game ook van plan te gaan doen
Los van het feit dat ik DBZ gewoon meesterlijk vind, vind ik deze game ook gewoon goed. Hij is zoals al eerder gezegd totaal niet te vergelijken met de eerdere delen, de hele nieuwe manier van spelen met de cameraview en daardoor ook de besturing maken het gewoon een totaal ander spel lijkt het wel. En dat heb ik gemerkt ook, kheb in de uurtjes dat ik heb zitten spelen al behoorlijk wat klappen mogen vangen Kortom, de besturing is voor mij gewoon ff wennen en dat zullen denk ik wel meerdere mensen hebben die de eerdere delen gewend zijn....
Het blijft natuurlijk gewoon een echte DBZ fightinggame, al je favoriete characters uit de serie en uit de movies zitten er in. Je hebt in totaal zo'n 50 echt verschillende personages, en als je die personages ook nog eens gaat onderscheiden door de verschillende "vormen" die ze kunnen aannemen (zoals Goku zijn normale vorm heeft, en dan Super Saiyan, Super Saiyan 2 etc.) kom je op zo'n 90 "verschillende" speelbare characters Ieder met hun eigen, karakteristieke moves en finishing moves natuurlijk Deze characters zijn allemaal te unlocken in de Story Mode (genaamd Z Battle Gate in deze game), hierin speel je dus in principe alle belangrijke gevechten uit het DBZ Universum na, en niet alleen die uit de DBZ serie maar dus ook stukken uit GT en verschillende movies. Daarnaast zijn Duel Mode (ofwel potjes tegen een vriend of computer) en World Tournament en de mogelijkheid je characters zelf naar wens aan te passen natuurlijk ook weer van de partij In het optiescherm kies je of je de originele Engelse of Japanse stemmen uit de serie wilt hebben tijdens het spelen.
De levels zijn groot en lekker interactief, stuur iemand richting een berg of gebouw na een flink pak slaag en het desbetreffende object stort lekker in mekaar. Als je geluk hebt komt er dan soms nog een power-up uit in de vorm van een item die je helpt tijdens het gevecht (zoals extra levensenergie bijvoorbeeld). Deze keer heb je echt een gevoel van vrijheid in de levels. Om je tegenstander niet uit het oog te verliezen lock je hem en de positie van je tegenstander wordt ook op de radar aangegeven mits hij zich binnen redelijke afstand van je bevindt. Dat vinden en locken van je tegenstander doet iedere "groep" characters op zijn eigen manier, zo doen de meeste dat naar gelang het Ki level van je tegenstander....en bij de personages met een scouter gaat dit weer anders. De Androids zijn bijvoorbeeld ook niet te detecteren naar gelang hun Ki level, net als in de serie dus. Zo heeft iedere "groep" zijn eigen voor en nadelen
Moet je in het heetst van de strijd je Ki opladen ? Zorg er dan voor dat je tegenstander je uit het oog verliest en hide jezelf snel achter een berg of gebouw en doe je ding. Wees wel snel, want voor je het weet zit je tegenstander je weer op de hielen of krijg je ineens een combo of net wat vanuit onverwachte hoek op je dak Heel vet gedaan
Wat mij ook gelijk opviel tijdens het spelen van de game is dat, hoewel de levels een stuk groter zijn geworden, de laadtijden aanzienlijk korter zijn als in de eerdere delen....alleen maar positief dus
Wat ook leuk is, is dat als een character veel klappen heeft gekregen, dat ook echt aan hem te zien is door middel van kleerscheuren en schrammen enzo....net als in de serie dus.
Het vechtsysteem helemaal uitleggen tot in de details van welke manieren er allemaal zijn om goed aan te vallen (combo's, tegenstanders een "rondleiding" door het level geven ) en om te verdedigen (hoe je aanvallen kunt blokken of effectief gewoon kunt ontwijken) is echt teveel werk....daarvoor zou ik aanraden de game gewoon ff zelf uitgebreid te testen. En geef niet op als het niet gelijk lukt want de besturing is ECHT ff wennen, vooral als je de eerdere delen gewend bent dus Als je het allemaal een beetje door begint te krijgen (begint bij mij nu ook te komen) is het echt een heel vet spel om te spelen....het geeft me een beetje een kick zegmaar
Wat ik tot slot nog kan zeggen over het vechtsysteem is dat alles wat er op het scherm gebeurd in real-time plaats vindt....dus bijvoorbeeld niet meer dat "rock, paper, scissors" minigame-pje wat je in Budokai 3 had tijdens de Dragon Rush moves, wat door sommige mensen als een soort van onderbreking van het gevecht werd gezien en wat ook een beetje op geluk aankwam. Deze keer komt het echt aan op je eigen skills, en moet je alles wat je doet qua aanval en verdediging gewoon goed aan elkaar linken om succesvol snel en veel schade toe te brengen aan je tegenstander, terwijl je zelf zoveel mogelijk klappen, Ki Blasts en Ka-Me-Ha-Me-Ha's ontwijkt of in ieder geval de schade zoveel mogelijk beperkt
En verder voor diegenen die gameplay movies van dit spel hebben gezien en daaruit lichtelijk het idee kregen dat dit spel langzamer is dan de eerdere delen (ik geef toe, dit gevoel had ik bij het zien van de eerste gameplay movies ook een beetje) : dit valt REUZE mee
Ik zou haast willen zeggen dat op dat gebied de gameplay movies een beetje tekort doen aan de werkelijke snelheid van het spel, want die ligt echt hoog zat. Het zal je int begin echt ff wat moeite kosten om te wennen aan de nieuwe besturing en vechtsysteem, en de snelheid van het spel draagt hier ook aan bij
In mijn ogen een aanrader, zo niet een must-have voor de DBZ fightinggame liefhebber ! Deze titel kan in mijn ogen weleens de beste DBZ fightinggame ooit gemaakt worden....
Laatst bewerkt: 20 okt 2005