Heb zojuist bovenstaande filmpjes gekeken, inclusief deze:
Two words: seriously impressed! Ik hou wel van games die de speler een gevoel van gevaar meegeven. Dat het spel meer dan verwacht veel gemeenschappelijk heeft met Dark Souls en Monster Hunter is daarom een erg positieve verrassing voor mij. De nachten zijn donker... erg donker. Wanneer een NPC tegen je zegt dat die grot gevaarlijk is, dan is die grot ook *echt* gevaarlijk. Oh, en line of sight telt ook mee. Tegenstanders kunnen zich verstoppen en je ambushen. Survival is belangrijk in deze game. Je moet je route naar een ver weg gelegen quest target dus ook goed plannen om het binnen één dag te halen, anders wordt het terugstrompelen midden in de nacht met alle gevolgen van dien. Ik ben benieuwd hoe groot de wereld daadwerkelijk is. Geld en loot lijken ook schaars (die pawns moet je ook betalen), dus je moet verstandige keuzes maken m.b.t. je equipment.
Het pawn systeem ziet er interessant uit. Er zijn sowieso altijd een aantal pawns beschikbaar die Capcom zelf heeft gemaakt, mocht je DD alleen offline kunnen spelen of Gakkie's rogue "Fumbles" niet vertrouwen (je hebt het hier niet gehoord, maar hij is niet zo goed in het kraken van chests ). Pawns duiken ook op als adventurers in de wereld. Over deze pawns heb je geen controle op skill & equipment niveau. Het was mij nog niet duidelijk in hoeverre je de party wel orders kunt geven. Pawns hebben wel allerlei tips over gebieden, monsters en quests en helpen je ook actief als ze bekend zijn met de quest.
Verder zie ik kick ass graphics en met name de stijl bevalt mij erg. Ik ben eerder een fan van de donkere en klassieke stijl binnen het fantasy genre. Tegenstanders zien er gevaarlijk en verwilderd uit (zoals in LOTR o.a.). Equipment ziet er lekker "sjabby" uit (gescheurde cloaks etc), wat ook wel logisch is met al dat getrek door de wildernis. Spell effects zien er ook imposant uit en dat geldt ook voor de wereld. Voor mij telt niet het aantal polygonen, maar vooral hoe consistent en natuurlijk de wereld op mij overkomt en dat lijkt DD in overvloed te hebben. De wereld ziet er absoluut niet "gamey" uit.
Ik heb goede hoop dat dit een topper gaat worden. Stel je bent nog met The Witcher 2 bezig, dan zou ik die titel zeker eerst uitspelen want dat is de *andere* fantastische RPG van dit jaar. Maar daarna... seriously check Dragon's Dogma out. Bij DD gaat het wat minder om het verhaal en het questen en veel meer over het survivalen en het bouwen van een goed functionerende en samenwerkende party. En vond je Dark Souls een vette game, dan zou ik DD ook eens checken. Ondanks onderlinge verschillen hebben beide games wel dezelfde vibe over zich heen. Aards, duister, gevaar... you want it & you need it danger junkies.
Laatst bewerkt: 24 apr 2012