Ik heb geprobeerd technische hokus-pokus zoveel mogelijk te vermijden.
Je hoort zovaak, de PS2 is oud , en kan niet mee met de Xbox en de Cube.
Ten dele waar, maar ten dele ook weer niet.
De Emotion Engine (E.E.) , de CPU, (Centrale Processor Unit, zeg maar de regelneef) die in de PS2 zit was wel revolutionair.....
Kijk, een console draait heel eenvoudig gezegd op 3 dingen: de CPU de GPU (Graphische Processor Unit) en een geluidschip.
De E.E. heeft 32 mb geheugen. De GPU heeft er 4. En daar zit hem nu de kneep.
De devvies waren gewend hun graphics weg te schrijven naar de GPU.
Zoniet met de PS2. Je moet bij de PS2 gebruik maken van de E.E. en van streaming.
Wat is streaming?
Heel eenvoudig gezegd is, dat je de graphics, zeg een deel van een level, van te voren al wegschrijft naar de E.E.,Hierdoor heb je de GPU vrij en kun je die 4mb ten volle benutten. Dus niet alles op die 4 mb van de GPU proberen te proppen, nee streamen en gebruik maken van de E.E., thats the ticket!
Een uitstekend voorbeeld van een devvie die dat snel onder de knie had was Naughty Dog, van Jak and Daxter. Prachtige graphics, geen laadtijden. Perfect gebruik gemaakt van de E.E. en de steaming techniek.. NIet iedere devvie beheerst deze techniek, dus ja, de PS2 is niet makkelijk , maar als je echt goed "to the metal" (naar de hardware toe) kunt programeren, kan het dus wel...
Maar ik wijk af.........
De xbox en de cube kwamen een jaar later uit , en hadden een veel krachtigere GPU. Dus betere graphics.
De E.E. is echter een krachtig beestje, want als over een paar weken b.v GT4 uitkomt, zullen veel mensen zeggen : "Is dit de PS2? Die heeft toch maar een GPU van 4 mb, dat kan die nooit trekken!!"
GT4 is een voorbeeld van deze rekenkracht van de E.E.
En de kennis van de hardware van de PS2 van Polyphony.
De PS2 is bijna 5 jaar oud en de graphics van GT4 komen wel erg dicht bij het niveau van de xbox. Sommige effecten zijn zelfs beter, terwijl de GPU van de Xbox van een hoger niveau is, en meer kan.
Polyphony is niet uitgegaan van de game-engine van GT3.
Nee ze hebben voor GT4 een compleet nieuwe engine gebouwd, aan de hand van de kennis die ze met GT3 tijdens en bij het evalueren van GT3 hadden opgedaan.
Dit slaat op de kennis met betrekking tot de hardware.
Met GT4 hebben ze bijna alles uit de PS2 gehaald wat er in zit.
En voor een bijna 5 jaar oude console, met een beduidend mindere GPU als de rest, is dit toch wel een voorbeeld van de rekenkracht van de E.E.
Klik om te vergroten...