Of misschien juist niet ambitieus genoeg en daardoor altijd achter de feiten aanlopend.
Ik gok zo dat als bijv Crytek bezig gaat met een nieuw spel dat ze niet gaan kijken naar wat op dat moment state of the art is maar dat ze kijken naar wat zij denken dat er binnen de 3/4 jaar development mogelijk zou kunnen zijn en daar op mikt.
Het is een keuze om de engine van iemand anders te gebruiken. Daarnaast zijn er genoeg studios die de engine waar ze een licentie voor hebben alleen als basis gebruiken en daar hun eigen dingen mee doen. (Infinity Ward voor COD4 bijvoorbeeld, die engine is gebaseerd op IDtech maar wel zover zelf aangepast en ontwikkeld dat je het een proprietary engine kunt noemen)
Of crysis een goede game was is een kwestie van smaak, waarom ik Crysis als voorbeeld noem is omdat deze technisch zijn tijd ver vooruit was. Midden in de periode dat de techniek met sprongen vooruit ging.
Half-life 2 draaide ook op een eigen engine inderdaad maar dat geeft maar weer aan wat ik bedoel. Valve kan een engine maken en spellen daarvoor uitbrengen en 3D realms slaagt er niet in alleen een spel uit te brengen?
En ja er zijn IDtech 5 en Cryengine 3 games in ontwikkeling voor 360 en PS3 (o.a Rage en Crysis 2 maar ook games van andere developers)
Maar goed, ik hoop natuurlijk dat DNF een vet spel word maar ik kan er gewoon met mn verstand niet helemaal bij dat iemand anders even instapt om het management over te nemen en de moeilijke beslissingen te nemen en het dan ineens wel mogelijk is om binnen een normaal tijdsbestek met een releasewindow te komen.
edit://
bedenk me trouwens net dat dit natuurlijk niet de enige titel is waar 3Drealms bij betrokken is als producer die zo'n rommelige lange ontwikkeling gekent heeft
http://en.wikipedia.org/wiki/Prey_(video_game)
Laatst bewerkt: 4 sep 2010