Volgens Sony was de PS1 een briljant stukje techniek, dat net zo krachtig was als d etoenmalige arcadekasten van Sega. maar ik heb nooit iets gezien dat leek op Daytona USA zoals dat er uit zag in de arcade. Want Sony gaf cijfertjes waarbij de polygonen gene textures hadden. Ze hadden het over realtime games en lieten vervolgens introfilmpjes zien.
De Sega dreamcast was overigens de eerste console met een hoge resolutie (hoger dan de PS2) en met 60fps games. Toen de Playstation 2 uitkwam zagen de games er beduidend minder uit dan de toenmalige Dreamcast games, omdat de dreamcast makkelijk te programmeren was en dat de makers dat apparaat al goed onder de knie hadden. Natuurlijk was de PS2 iets beter, maar zeker niet revolutionair, de Dreamcast had de console al een niveau verder getild. Wie ene dreamcats heeft/had weet dat de Dreamcast twee jaar voor de PS2 al briljante dingen liet zien.
Toen de PS2 specs bekend werden leek de PS2 duizend maal krachtiger dan de Dreamcast, maar alleen op papier. De fimpjes die ze lieten zien van de emotion engine leken niet veel op de games, vol met jaggies, die bij de launch uitkwamen. Zelfs de huidge PS2 games lijken niet op de filmpjes van toen. Sony gaf een polygon count aan waarbij alle vormen van shading en dergelijke uitstonden en kwam zo op gigantische cijfers uit.
Sony weet dingen gewoon slim te brengen. Dat is niet erg, maar schept wel hogere verwachtingen. gelukkig is Microsoft nu zo slim om Sony op dezelfde manier terug te pakken. Uiteindelijk hebben wij straks twee gelijkwaardige systemen met vette games.
Laatst bewerkt door een moderator: 21 mei 2005