Nou jongens, wat mij betreft is het echt overduidelijk: een hands on overwinning van Microsoft over Sony qua persconferentie. Let wel: qua persconferentie, dat zegt niks over line up of over de hele E3, maar Sony heeft zijn PC aardig slecht gedaan. (Overal bedoel ik Pers Conferentie voor PC< is wel nodig om dat even te melden als Microsofter zijnde)
Als je puur objectief kijkt wat er getoond is dan is dat het volgende:
Sony 2009:
Uncharted 2 (erg mooi, maar geen nieuws)
MAG (ik denk dat dit niet gaat werken, praat maar eens met Blizzard over meer dan 25 man in een instance, maar a la, zeker geen nieuws)
Assassins Creed 2 (erg mooi, maar geen nieuws en multiplatform)
en dat was het voor 2009 qua games in de PC.
Xbox360 2009:
Beatles Rockband (geen nieuws, multiplatform, maar wel 1 exclusieve DL track)
CoD MW 2 (geen nieuws, multiplatform, maar wel 2 mappacks tijdelijk exclusief)
Halo 3 ODST (Geen nieuws, wel erg leuk voor de HAlo fans)
Forza 3 (geen nieuws, maar wel errug mooi EN in 2009!)
Daarnaast nog Joyride en Shadow Complex voor Xbox Live Arcade, terwijl er geen aankondigingen waren voor PSN games.
Ofwel qua PC line up 2009 gelijkspel met wellicht een kleine voorsprong voor Microsoft qua nieuwswaarde. Ik ging er altijd vanuit dat we in 2007 en 2008 veruit de beste line up zouden hebben, maar in 2009 dacht ik dat Sony dat zou hebben. Nu hebben ze een betere line up dan de vorige 2 jaren in 2009, maar ons wegblazen is zeker niet het geval.
Sony 2010:
Agent (nieuws, hoewel enkel een logo)
FFXIV (nieuws, hoewel MMORPG)
ModNation (nieuws en leuk)
The Last Guardian (geen nieuws, wel erg mooi)
GT5 (geen nieuws wel erg mooi)
GoW3 (geen nieuws, wel erg mooi)
Xbox360:
FFXIII (geen nieuws en multiplatform)
CrackDown 2 (nieuws, hoewel enkel trailer)
Left4Dead 2 (nieuws, hoewel enkel trailer)
Halo Reach (nieuws, hoewel enkel teaser)
Alan Wake (geen nieuws, maar wel erg mooi)
Metal Gear Rising (nieuws, maar wel multiplatform)
Eens te meer gelijkspel qua line up met eens te meer een lichte voorsprong voor Microsoft qua nieuwswaarde.
Kortom overall qua games denk ik dat er een lichte voorsprong was voor Microsoft vanwege meer nieuws.
So far so good, echter daar waar Sony verder enkel PSP nieuws had, had MS: Zune HD in 2009 (ook NL), 1080P movies instant on, geen weerwoord vanuit Sony. Daarnaast Facebook, Twitter, LastFM met wederom geen weerwoord vanuit Sony, geen enkele aankondiging rondom PSN, enkel wat cijfertjes (24 miljoen gebruikers op 19 miljoen verkochte PS3's is best knap inderdaad) Een beetje trieste trailer rondom de status van Home, maar dat kwam op mij echter pijnlijk duidelijk over hoe dood het daar is.
Daarnaast beiden motion sensing. Maar dat is geen vergelijking. Dat is Barcelona (microsoft) vergelijken met Fortuna Sittard (Sony), ofwel de huidige champions league kampieon tov een club die zijn licentie kwijt is. Son'y oplossing is niet meer dan 2 Wiimotes in je handen drukken, daar waar Microsoft de technologie uit Minority's Report naar je huiskamer brengt.
Kijk je kunt het niet leuk vinden motion sensing, maar vanuit een technologisch standpunt is dat wat Sony liet zien dramatisch en wat Microsoft van plan is revolutionair. En als je denkt dat Microsoft het niet werkend krijgt, dan moet je ook eens bingen naar "surface" een technologie waar we al 5 jaar mee bezig zijn en die nu operationeel is en die laat zien wat er mogelijk is met natual movement interfaces. Met Project Natal gaan we niet enkel het gaming aanpakken, maar de totale interface tussen computer en mens.
Conclusie: voor Microsoft echt een historische conferentie waar Sony heel duidelijk geen antwoord op had. De next generation zou starten met de PS3 maar ondertussen haalt Microsoft de toekomst naar het heden.
Laatst bewerkt: 3 jun 2009