Ik heb genoten van de aankondigingen op de E3 dit jaar. Onderstaand mijn voorlopige conclusie (soms voor de hand liggend).
Sony heeft zich deze E3 sterk gemaakt op het gebied van (no)Drm, used games policy, indie developers, prijs en (op papier) betere specificaties. De focus van de PS4 zijn games.
Microsoft heeft, voorafgaand aan de E3, de Xbox One neergezet als een all in one machine. Op de E3 lag de focus op games.
Sony PS4
+ Goede exclusieve games
+ Multifunctionele console
+ Betere specificaties (praktijk moet nog blijken)
+ Betere prijs
+ Geen DRM
+ Geen beperking op tweedehands games (vanuit Sony zelf)
+ Betere ondersteuning Indie developers (momenteel)
+ PS+ heeft zichzelf bewezen
-PS+ is verplicht om online te kunnen spelen (mag je als Xbox bezitter niet als argument aanhalen)
Xbox One
+ Goede exclusieve games
+ Multifuctionele console (althans in de Verenigde Staten, maar bied Sony niet nagenoeg hetzelfde?)
- Mindere sterke specificaties
- Prijs ligt hoger
- Altijd online moeten zijn (1x per 24 uur)
- DRM te sterk aanwezig
- Tweedehands games handel aan banden gelegd
- Slechte ondersteuning Indie developers
De echte strijd om de huiskamer vind echter pas plaats zodra beide consoles verkrijgbaar zijn. Pas dan zullen we zien in hoeverre tot nu toe aangekondigde exclusieve games, mogelijkheden, maatregelen en specificaties op beide consoles zullen bijdragen aan de verkoop van beide machines.
Wat belangrijk is in mijn ogen, is hoe multiplatform titels zich tot elkaar verhouden. Dat is een eerste echte graadmeter qua kracht en ondersteuning (en waar ik mogelijk mijn keuze op baseer).
Hoe de console war zich verder ontwikkelt en wie er als winnaar uit de strijd komt is echter niet direct te voorspellen. De tijd zal het leren (Captain Obvious).
Laatst bewerkt: 11 jun 2013