Tussenstop op Schiphol wordt vijf Kameroeners noodlottig Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi AMSTERDAM - Achteraf was vrijdag de 13de misschien niet de geschiktste datum om op reis te gaan. Maar Simon Vihangski en zijn vier Kameroense collega's hadden een mooie reis voor zichzelf geregeld. De vijf leden van de Kameroense non-gouvernementele organisatie Sint Vincent Ve Paul Foundation mochten voor zaken naar Oekraine. Met een tussenstop in Amsterdam. Volgens Vihangski was hun verblijf in Kiev een absoluut succes. Tevreden keerden de 52-jarige delegatieleider en zijn jongere reisgenoten dinsdag 17 augustus terug naar Amsterdam voor hun vlucht naar Kameroen. Vijftig minuten hadden zij op Schiphol voor hun overstap. Aanzienlijk minder dan op de heenreis, toen ze zes uur verveeld en slaperig in een koffiehoek van de luchthaven hadden gezeten. Dus snelden de vijf, gewapend met visa en paspoorten, via de transit naar de gate. Daar kregen ze van de Koninklijke Marechaussee te horen dat hun de toegang tot Nederland was geweigerd. Of ze even mee wilden komen. 'Maar we willen Nederland niet in', sputterde Vihangski tegen. 'We gaan juist weg', riepen ze in koor. Volgens Vihangski waren de marechaussees omvermurwbaar. Procedure, regels. Ze moesten in een aparte ruimte op de luchthaven de uitkomst van het onderzoek afwachten. Paspoorten werden meegenomen. Het verlossende antwoord kwam de volgende ochtend. De drie mannen en twee vrouwen zouden worden uitgezet naar Kameroen. Maar de vlucht van 18 augustus bleek vol te zitten. De Kameroeners protesteerden. Hoezo uitgezet? Ze waren geen criminelen. Ze hadden geldige tickets en paspoorten en waren op doorreis naar Kameroen. Vihangski: ' Een uur later zaten we in vreemdelingenbewaring in het Grenshospitium.' Bijna een maand later zitten ze daar nog. Een Amsterdamse advocaat heeft een klacht ingediend. Volgens de IND heeft onderzoek uitgewezen dat de vijf al aan de Oekraïense grens zijn geweigerd. Ook zijn er vermoedens van mensensmokkel. Vishangski ontkent stellig. De IND overweegt nu een gedwongen uitzetting . Volgens de regels. Ik vond het echt hilarisch. Een voorbeeld van een doorgeschoten vreemdelingenbeleid van de overheid. Netals toen met Gumus "de witte illegaal" die nadat ie jaren keurig netjes zijn belastingen had betaald moest vertrekken, omdat hij voor een paar dagen niet kon aan tonen, dat hij in Nederland legaal werk had of gisteren zag ik bij Prem een Surinaamse moeder, die de Nederlandse nationaliteit heeft en haar eigen zoon niet bij haar mag laten intrekken, waardoor de jongen nu illegaal in Nederland verblijft. Ik beweer niet dat het vroeger beter was, want Nederland kent namelijk veel problemen, die opgelost moeten worden, maar dat de overheid met Verdonk voorop doorschiet, is mij wel duidelijk.
Ach, je weet in dit geval niet bepaald hoe de vork in de steel zit. Wat hier allemaal van klopt is namelijk nog de vraag. Stel ze kunnen schuldig bevonden worden aan mensensmokkel dan is het terecht. Al is de straf gelijk aan dat gene wat ze in eerste instantie al van plan waren wel weer krom. Maar ach, je kan niet alles hebben..
Ik vind ook dat het beleid zwaar doorgeschoten is.Verdonk houd er een zwaar rechts beleid op na dat ik totaal niet kan warderen.het uitzetten van mensen die hier al 25 jaar wonen en omdat ze 1 formulier niet hebben gekregen of een regel dat ze hun andere nationaliteit moeten opgeven over heet hoofd hebben gezien vind ik ronduit triest.En dan hoor je ook nog steeds de geruchten dat de uitgezetten mensen hun land niet eens in kunnen komen en daar bij de grens vast staan en nergens meer naar toe kunnen.Of een russiche vrouw vaar van de papieren zijn verbrand en de regering daar zweert bij hoog en laag dat ze niet russiche is dus komt ze hier met haar man en kids en word ze weer uitgezet omdat ze geen papieren heeft(haar man en kinderen mogen hier gewoon blijven)Laat verdonk dit soort dingen is zelf meemaken dan krijgt ze miss ook wat respect voor de mensen die dit mee moeten maken
Uhm, je kan deze individuele gevallen die slachtoffer zijn geworden van de bureaucratie niet wijten aan het beleid van Verdonk. Bij iedere minister hadden die gevallen er kunnen zijn. Vergeet niet; het grootste deel van Nederland heeft voor een strenger asiel beleid gekozen.. Dit neemt natuurlijk een paar nare dingen met zich mee, maar dat zijn de offers die je moet maken om het beleid te kunnen uitvoeren. We kunnen natuurlijk ook iedereen binnen halen, en niks doen, dan heb je het gezeik niet, maar dat wilt niemand.
Tja je ziet hier natuurlijk maar 1 kant van het verhaal. Als dit een waar gebeurt verhaal is, is het echt te triest voor woorden. Maar ik vind het niet meer dan normaal dat het zekere voor het onzekere word genomen. Ook is het probleem dat het nooit goed gedaan kan worden. Stel hier was wel iets illegaals aan de hand, dan werd er gezegd dat de marechaussees hun werk niet goed zouden doen. Tis altijd een beetje dubbel vind ik.
Leuke erg rechtse en conservatieve overheid. Ik wacht tot iemand een verhaal ophangt over de broekriem aantrekken, terrechte bezuinigingen waarbij de minima eraan gaan en daarbij horende uitzetting van, zogezegd, profiterende mensen. Daarna ga ik lachen om de extreem rechtse opmerkingen van de domme, niks wetende, idioten op dit forum die liever even roepen dat alle buitenlanders uitzuigers zijnen op moeten rotten. Vergeet alle feiten maar weer. Tenslotte denk ik aan de zo vaak aangehaalde CBS cijfers en lig ik dubbel omdat Adolf hitler gelijk had met zijn uitspraak: "Wat is het mooi voor plolitici dat mensen niet denken" Voor degenen die toch vervallen in kabouter plop onwaardige uistspraken.... Santé....
TheWalrus ik denk dat jij niet vaak buiten komt en totaal beinvloed bent door de media leer zelf denken in plaats je groenlinks villa vriendjes napraten en ik heb genoeg over jouw gelezen om te weten dat jij een zielig ventje bent met bijna straat vrees
En tot die tijd kunnen we lekker even discussiëren over het geval wat in de 1e post wordt besproken, en het hier en daar relativeren door andere gevallen die als argument naar voren worden gebracht weer terug naar achter te trappen met de daarvoor benodigde argumenten.
Gelukkig staat in de [FAQ]FAQ[/FAQ] van dit forum dan ook dat je respect met hebben voor je mede member. Kan je dit soort reacties aub achterwege laten en gewoon een discussie aangaan? Dank u.
Ik ben voor een open grenzen, maar ik ben ook tegen uitkeringen (wat mij betreft word de hele verzorgingstaat afgeschaft, laten we ipv Keynesiaanse systeem maar eens Hayek invoeren.) dus in mijn gedachtegang gaat het een beetje van, je mag best hier komen, je mag best werken maar als het mislukt dan hoef je niet te verwachten dat de staat iets voor je doet.
Ik geef dat artikeltje natuurlijk alleen als voorbeeld. Ik had het net zo goed kunnen hebben over, de deportatie van duizenden mensen die soms meer dan 10 jaar in Nederland hebben gewoond of over de integratie vignetten van "Ali" en "Hassan" om aan te duiden hoe goed iemand geintegreerd is in Nederland. Het hele politieke klimaat in Nederland geeft me de laatste jaren een vreemd gevoel. Een land dat in Europa bekend staat als tolerant en open begint een van de meest strenge wetgeving in te voeren voor vreemdlingen. De VVD die in principe tegen een referendum is, wil in het geval van uitbreiding van de EU met Turkije opeens wel een referendum. En dat gebeurt heel toevallig in dezelfde week dat Wilders de partij verlaat. Dit bewijst dat de VVD nog steeds die onderbuikgevoelens van mensen wil aanspreken. In Italie zei men tegen alle illegalen: er komt eenmalig een algeheel pardon, maar moet je wel kunnen aantonen dat je een inkomen hebt, als je dat niet hebt ga je het land uit. En dat heeft een kabinet goedgekeurd met een extreem rechtse partij erin, namelijk Liga Nord. Waarom konden wij dat in Nederland niet doen?
Ik ben het niet eens met het concept van Verdonk en met de uitvoering. Nederland hoort voorop te lopen en niet omdraaien en ergens anders achteraan lopen.
Omdat Nederland bestaat uit een stel enorme zeikerds. Zowel aan de rechtste als de links kant. Zo simpel is het. Was dit in Nederland gebeurt, dan had je altijd die paar incidentjes gehad, zoals hier ook gepost worden, en dan struikelt daar half Nederland weer over.
Zal ook tot een zekere hoogte gebeuren. Nederland is een migrantenland, alleen de meeste Nederlanders hebbben het nog niet geaccepteerd. Dat geld ook voor Europa in het geheel. In de toekomst zullen er nog meer migranten in Europa landen, alleen dit keer komen ze niet via illegale wegen, maar zullen ze worden uitgenodigd. Europa heeft namelijk geen gezonde demografie. Binnen een paar decenia zullen er meer mensen dood gaan dan dat er geboren worden. Hoe moet je dan je economie laten groeien? Door mensen binnen te halen. In Duitsland was er al een wet ingediend om per jaar 100.000en mensen binnen te halen , om de economie gezond te houden, maar er is natuurlijk niets overgebleven van die wetsvoorstel, omdat de mensen er nog niet rijp voor zijn om het te accepteren.
Da's zeer zeker waar. Nederlandse politici lijken allemaal verschrikkelijk op elkaar en zijn veel te populistisch, ze hangen niet echt een ideologie aan nee meer wat hun doelgroep wil dat doen ze. Of met belastingen, ze zullen nooit belastingen verlagen, maar de ballen om ze te verhogen hebben ze ook niet. Ze verhogen ze allleen maar als daar een publiek draagvlak (de woorden die ik wel niet in discussie gebruik, jezus) ofzoiets voor is.
Oh jawel, in zekere mate. Het blijft een democratie dus je hebt geen alleen recht. En Minister Verdonk heeft wel degelijk lef, want het is een redelijk omstreden asielzoekers beleid op het moment. Vandaar deze kritiek thread I assume.
Inderdaad, de demografie in Europa is niet echt goed. Met vergrijzing enzo. Dit zal overigens ook zijn impact op de economie hebben.