1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Eerste Xbox 360 met Jasper-chipset verschenen

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Mr Xen0, 28 nov 2008.

  1. Mr Xen0

    Mr Xen0 Active Member

    Berichten:
    1.250
    Leuk Bevonden:
    0
    Eerste Xbox 360 met Jasper-chipset verschenen

    Door Paul Hulsebosch, vrijdag 28 november 2008 14:59

    De eerste Xbox 360-consoles met 65nm-cpu en -gpu zijn in Amerikaanse winkels gesignaleerd. De consoles met de zogeheten Jasper-chipset hebben bovendien een intern geheugen van 256MB waarop de nieuwe NXE geïnstalleerd kan worden.

    De nieuwe Jasper-chipset vervangt de Falcon-chips, die ruim een jaar geleden in de Xbox 360 opdoken. De chips in de Jasper-consoles zijn op 65nm gebakken, waar de Falcon-consoles nog een 90nm-gpu bevatten. Door de overgang naar de Jasper-chipset verstookt de Xbox 360 minder energie. De verminderde warmteproductie zou de kans op de beruchte red ring of death-problemen moeten verkleinen. Ook zorgt de update ervoor dat de productiekosten van Microsoft dalen: omdat de nieuwe versie minder energie verbruikt, kan de console met een minder zware voeding worden geleverd. Bij de nieuwe versie wordt een voeding geleverd die goed is voor 150W, waar de oude 25W meer moest kunnen leveren. De Jasper-consoles zijn van een nieuwe voedingsaansluiting voorzien, zodat de oude voeding er niet op aangesloten kan worden. De nieuwe modellen zijn te herkennen aan de datum waarop ze geproduceerd zijn: die ligt na 23 oktober 2008.

    Dat de modellen met de Falcon-chipset vervangen zouden worden door exemplaren met de Jasper-chipset, was al bekend. Niet duidelijk was echter dat de nieuwe modellen ook met een grotere flash-chip zijn uitgerust. Tot nu toe was de Xbox 360 van 16MB intern geheugen voorzien, maar de nieuwe modellen hebben 256MB intern geheugen aan boord. De Xbox 360 Arcade, het goedkoopste model van de console, werd al zonder harde schijf geleverd, maar voortaan blijft op dit model ook de externe memory unit achterwege. Savegames kunnen nu op het interne geheugen opgeslagen worden. Bovendien kan de nieuwe interface van de 360, de NXE, op de chip opgeslagen worden, zodat bezitters van de Arcade niet langer gedwongen zijn om een externe memory unit te gebruiken of alsnog een harde schijf bij hun console te kopen. Dat geldt uiteraard alleen voor de nieuwe modellen. Wie al een Arcade heeft, zal de NXE wel extern op moeten slaan.

    Afbeeldingen te vinden op ; Klikje! Want ik weet niet hoe ik dat hier in kan plaatsen. Dus als iemand me het wilt vertellen, graag.


    Mijn "opmerking":
    Zijn mensen te vroeg begonnen met het kopen van Elites en verkopen van oude(re) consoles?
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2008
  2. Steel Dogg

    Steel Dogg Registered User

    Berichten:
    2.482
    Leuk Bevonden:
    0
    Holy! Meer Flash Geheugen? En daarop kun je opslaan? Niks over gehoord... :/
     
  3. Rick

    Rick Extreme gamer

    Berichten:
    1.981
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben benieuwd wanneer die bij ons in winkels staan.
     
  4. Michel V

    Michel V Xbox 360:)

    Berichten:
    333
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat er op dat flash geheugen automatisch die NXE update opstaat, en dat je geheugen wat je erbij krijgt (mermory card of harddisk) gewoon voor eigen gebruik saves enzo
     
  5. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Op dat flash geheugen kan je zeker wel game saves opslaan!
    Helaas, net 5 dagen geleden een nieuwe 360 gekocht :+
     
  6. Sherman

    Sherman Guest

    Ik heet Jasper. :) :+
     
  7. japie06

    japie06 Kaasfabriek

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ook

    edit: ik zie dat je ook op 6 november jarig bent!!! IK OOK.
    en onze GS scheelt maar 39 gc!!!! dit wordt te freaky....
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2008
  8. Bavihoane

    Bavihoane Active Member

    Berichten:
    173
    Leuk Bevonden:
    9
    als ik alleen naar de stekker kijk. dan lijkt hij heel erg veel als die van een vriend van mij.
    had een lan bij mij thuis en een vriend van me, die had een andere stekker dan ik had. heb er zelf 1, die eindigd met een metalen stukje op het einde (die je dus in de xdoos steekt) die van mn vriend was helemaal van plastic, net als op de fotò.

    hij heeft de xbox 3 maanden teurg gekocht bij dixons

    over een interne hd weet ik verder niets, werd ook niets aangegeven bij het opslaan van games of je een keuze on maken tusse HDD of intern
     
  9. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Both are Arcade SKUs made 10-23-2008 Lot #0843X by Team FDOU.



    The new power supply is now 150W (25W less than those used with Falcon boards) and the plug has of course been changed so u can't plugin this PSU into an older motherboard.



    Other unannounced change ... the onboard flash chip has grown from 16MB to 256MB. Microsoft included internal memory storage, so the Arcade SKU now ships without (external) Memory Unit and the new NXE dash will install fully on the flashchip (rather than requiring a HDD or external MU). But the internal memory can also be used to store gamesave data, XBLA games, videos or whatever ... u can use it asif it was an external MU. As the flash chip is also used for the kernel/keyvault/dash etc there seems to be about 214MB left according to scoldingice on our forums to store your own stuff (this is prior NXE install, if you install NXE it will take most of the space).
    I'm guessing the Jasper PRO and Elite SKUs will also come with this internal memory. It's just cheaper for Microsoft to make 1 type of motherboard for all SKUs rather than making a different version for each SKU. Also seems logic in a way ... get the full NXE dash on the internal flash is much 'cleaner' than using HDD/MU for it.



    The motherboard design didn't change much ... besides the bigger flash and what's probably the new 65nm GPU, we also see a new south bridge model ... the rest (videochip, CPU, heatsinks, general board layout, ...) seems pretty much similar to falcon boards.





    It also appears there are RAM chips on the bottom of the board again (without thermal pads even) ... Microsoft recently switched to RAM chips with double capacity so they could drop the 4 chips on bottom (and only place 4 on the top) ... but apparently they are back (old stock maybe?). However the type of RAM chips they use is not bound to the motherboard revision ... there are falcon boards with RAM chips only on the top and falcon boards with RAM chips on both top and bottom. Same can happen for the jasper boards.
     
  10. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Mooi! Binnenkort maar eens in de gaten houden of ik er eentje te pakken kan krijgen. Al denk ik wel dat het nog even zal duren alvorens ze hier in omloop zijn. :eek:
     
  11. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Valt meestal wel mee hoor.. Ze hebben niet voor niets die cashback aktie gehouden. ;)
     
  12. dirk630

    dirk630 Pr0 G4m3R!!

    Berichten:
    22
    Leuk Bevonden:
    0
    Verkoopt de winkel "Dixons" ook deze Jasper Xbox360 (de arcade?)

    Laat maar.. Ik heb vandaag de xbox360 arcade gekocht bij dixons en het is wel een Jasper versie!! YES
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2009
  13. pgrferrari

    pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

    Berichten:
    1.006
    Leuk Bevonden:
    0
    heeft ie ook weer een bepaald serienummer?
     
  14. dirk630

    dirk630 Pr0 G4m3R!!

    Berichten:
    22
    Leuk Bevonden:
    0
    nou, ik let niet zo op serie nummers..maar ik zal even kijken voor je wat het serie nummer is van de Jasper Xbox360
     
  15. pgrferrari

    pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

    Berichten:
    1.006
    Leuk Bevonden:
    0
    ja, is miss wel handig :)
     
  16. dirk630

    dirk630 Pr0 G4m3R!!

    Berichten:
    22
    Leuk Bevonden:
    0
    mijn serienr is. 20584025505 (zoiets..er zal wel een foutje inzitten maar hier lijkt hij op)

    Ojah sorry voor de late reactie maar ik was ff vergeten te kijken net..
     
  17. Liquid Cobra

    Liquid Cobra Call it Luck

    Berichten:
    103
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij als je xbox opstuurt naar microsoft, krijg je er ook zo 1 terug.
     
  18. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    Dat zal op het moment wel meevallen. De oude xboxen krijgen nog niet eens Opus moederborden terug.
     
  19. Mitch0Neil

    Mitch0Neil World Domination

    Berichten:
    116
    Leuk Bevonden:
    0
    Helaas, ik heb geen Jasper versie. Zit er ook een verschil in het voedingsblok qua grote of vorm?
     
  20. PatersNL

    PatersNL GET A LIFE :P

    Berichten:
    184
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb op internet de xbox 360 arcade gezien en er stond: Introductie januari 2009. Zit er in dit model een jasper-chipset?
     

Deel Deze Pagina