1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elder scrolls III Morrowind Vs. Elder Scrolls IV Oblivion

Discussie in 'Algemeen' gestart door Beyond The Grave, 4 apr 2006.

1. ormagon

ormagon l!ve gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Het gebied is velen malen groter, en dat je nu denkt dat het kleiner
    is doordat je alles kunt zien vind ik een beetje een vreemde reactie.
    Jij had dus liever gehad dat je maar 5 huisjes voor je kon kijken?
    Dat je gewoon maar vooruit rusht zonder dat je ook maar weet
    waar je naartoe gaat tenzij je op de map kijkt?

Dit is gewoon een luxe probleem.

2. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Maar dan besef je dat je overal waar je in de provincie maar gaat, dat gras, die heuvels en bomen krijgt te zien. Er is geen variatie zeg maar.

Mij lijken de gesprekken gewoon erg kort en cheesy. NPC's hebben een paar topics en vele NPC's hebben een overkoepelende 'rassenstem'. Ik heb liever stille NPC's dan NPC's die op de achtergrond 16x hetzelfde debiele gesprek houden. 'Good day' 'Hello' 'How goes it' 'Fine' 'hmmph' 'bye'
    Of nog beter, een captain van de watch aan het praten met een soldaat. 'watch out, a watch captain might be eavesdropping on us'.
    Op dat moment heb je dan door dat de NPC's even dom zijn als in Morrowind.
    In Morrowind vond ik het sobere interactiesysteem en de grote lappen tekst iets meer hebben dan 2 gesproken topics per persoon.

Ja, ok, dat van die thieves guild vind ik nogal logisch omdat dat met de engine van Morrowind bijna niet mogelijk was om te bouwen (tenminste, ik heb nooit zo'n mod gezien). Overigens zijn dat details die je aanhaalt dat niemand als minpunt beschouwde in the first place.

Daar heb ik weinig aan toe te voegen, behalve dat het enorme minpunten zijn en de voldoening volledig uit de game halen. In Morrowind had maar 1 persoon full deadric armor. In Oblivion kom je ze overal tegen als je boven lvl 18 zit. Sommige mensen pleiten voor een patch, maar dat zie ik niet gebeuren. Het hangt vast met de engine, ze kunnen toch niet level scaling eruithalen en specifiek armor/weapons toekennen aan 1500 NPC's.

Zo, ik heb even gereageerd op je post, dat is natuurlijk geen persoonlijke aanval. Meer het uitbreiden van mijn mening om dit topic in leven te houden.:)

Laatst bewerkt: 5 apr 2006
  3. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @ormagon

In principe zeg je waar iedereen het eigenlijk wel over eens is. De graphics vind iedereen gewoon heel mooi en iedereen is het er dan ook wel mee eens dat alles meer tot leven komt, zeker de mensen. Maar het is dan buitengewoon jammer dat ze er niet meer mee hebben gedaan.

Want echt veel variatie is er niet. De bossen zijn ontzettend mooi echt waar, niks mis daarmee, maar ik mis ook wel een beetje echte moerassen en andere soorten landschappen. Zeg zelf, dat is toch stiekem ook wel een beetje jammer?

En stiekem is het ook wel een beetje jammer dat eigenlijk iedere NPC hetzelfde heeft te zeggen. Min of meer. Kijk, de halve DVD zit vol met alleen maar speech, dus ja, veel kan je ze ook niet verwijten, maar ERGENS is het gewoon jammer dat niet iedereen net iets anders heeft te zeggen en dat de gesprekken inhoudelijk 99% van de tijd gewoon kortaf, cheesy en ja... niet echt heel boeiend zijn.

En ook de grote vind ik stiekem net iets te klein. Het feit dat ik binnen 3 uur game tijd, dus... 10 - 15 minuten real life tijd (of zo iets) van onder de Imperial City naar Bruma kan rennen (wat dus de helft van de kaart is), vind ik ergens gewoon jammer. Natuurlijk had het onmogelijk geweest om hier nog meer aan toe te voegen, want dan hadden ze of de dungeons heel ver uit elkaar moeten gooien (= saai) of meer dungeons moeten maken (duurt lang). Maar toch, het feit dat je bij (was het arena of daggerfall?) een eerder deel TWEE weken REAL LIFE tijd erover om van de ene kant naar de andere kant te raken, vind ik deze 30 minuten toch stiekem wat schraal afsteken.

Het punt is, dat deze dingen min of meer wel in Morrowind aanwezig zijn geweest (grootte daar gelaten). Waarom hebben ze dat nu dan niet kunnen doen? Dat is dan een vrij logische en kritische vraag die "fans" stellen. Daar is in principe niet eens zoveel verwends aan.

En hou me dit te goed, ik vind het een super game. Maar er zijn gewoon veel kleine dingen die ze hadden KUNNEN doen en niet gedaan hebben, met een reden die ik niet echt zie.

4. b.mo

b.mo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik ben het helemaal eens met ormagon..

wat ik persoonlijk jammer vind zijn de low res textures op bergen die 100 meter van je vandaan zijn.

5. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Daggerfall. De kaart was de grootte van Groot-Brittaniƫ.

6. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Juist, dank je!

Even buiten het feit dat het nu nog onmogelijk is om iets van die grootte na te maken, zou het gewoon... ja geil zijn als je met de grafische pracht van Oblivion zoiets weet neer te zetten. Want bij Daggerfall was ieder dorpje ongeveer identiek, dat hoeft dan ook weer niet.

In de toekomst mensen!

7. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb vele malen gelezen dat Bethesda een random environment generator heeft gemaakt zodat de processor overal natuurlijk bodemerosie toevoegt en een realistisch aantal bomen, stenen, planten in het landschap plaatst. Ze hadden toch gewoon een grotere omgeving kunnen generaten en willekeurige dungeons kunnen erin stoppen zoals in Daggerfall. Maargoed, als het hun meer geld opbrengt, laat ze maar doen.

8. ormagon

ormagon l!ve gamer

Leuk Bevonden:
    0
    C H i L
    Die minpunten zijn redelijk makkelijk weg te werken, zoals ik al zei.
    Ik heb ze niet meer, want ik gebruik er al mods voor. Verder denk
    ik echt dat er zoveel meer emotie in dit spel zit! En de NPC's uit
    Morrowind hadden voor 90% zo'n beetje hetzelfde te vertellen over
    alle dingen. Het blijft een mening, maar mijn mening is dat Oblivion
    je veel meer in het spel betrekt dat Morrowind dat deed! (en vergis
    je neit, Morrowind bezet nog steeds de 2de plaats op mijn game lijstje)

Tsux
    Ik zeg ook niet dat die punten perfect zijn. Dit topic gaat erover dat jullie
    zeggen dat Morrowind beter is. En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.

9. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Tja, maar dat helpt degene met de xbox versie niet he.

...omdat je met mods alle grote minpunten hebt weggewerkt. Bekijk het vanuit ons standpunt.

10. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    ik vind het echt een heerlijke game, echter het wordt pas een supergame als dat meelevel gedonder eruit gaat en ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren.

11. Zifnap

Zifnap Koehl en gecollecteerd

Leuk Bevonden:
    3.444
    Leuk dat een groot deel van de discussie over de Radiant AI gaat. Persoonlijk vind ik dit echt een "glas is half vol / half leeg" discussie. Een aantal mensen vinden het echt een stap achteruit. De NPC's hebben niet zoveel boeiends te zeggen, veel gesprekken worden herhaald ("Kerel, ik ben gisteren een MUDCRAB tegengekomen!""Ja, akelige beestjes zijn dat he!") en zijn vaak totaal onsamenhangend. Dan heb je weer de andere partij die zegt dat de Radiant AI, ondanks zijn tekort komingen, toch wel meer leven in de brouwerij brengt; het geeft een bepaalde "gezelligheid" aan het spel, NPC's die elkaar aanspreken (hoe onzinnig het gesprek ook is), in tegenstelling tot die zombies van Morrowind die dag en nacht, door regen en zonneschijn wat willekeurig rondwaggelden of aan de grond genageld stonden.

Ik sluit mij aan bij de laatste groep. Inderdaad, de interacties zijn in Oblivion minder gedetailleerd. Dat komt volgens mij ook een beetje door die full speech, waarbij de opslag capaciteit een beperkende factor is (het is natuurlijk ook veel capitaal intensiever). Maar de NPC's zijn oh zo meer levendig. Niet alleen heb ik het over hun gelaat, zoals ormagon hierboven al vermeldde, maar ook over hun interacties in de wereld.

Start voor de goede orde nog maar eens Morrowind op en observeer een willekeurige NPC. Grote kans dat je vanaf je observatiepunt wortel schiet. "Wandering" NPC's lopen gewoon maar wat willekeurig rond (boeit ook helemaal niks he, midden in de nacht) en NPC's als shopkeepers staan daar eeuwig achter hun toonbank vastverstrengeld. Ik vraag me af wanneer die mensen allemaal gaan eten en wanneer ze dat bed achter hun gebruiken. De AI routines bij Oblivion zijn nog redelijk basaal, maar daar zie ik de NPC's tenminste hun winkel sluiten, naar de kroeg gaan om te eten (en vooral veel drinken) en daarna naar bed gaan. En onderweg maken ze een praatje met andere lieden in hun omgeving. Ja, het is allemaal nog niet heel spannend, maar er wordt tenminste een ilusie van een levende wereld hooggehouden. Maar de Radiant AI is nog lang niet perfect. Deze techniek staat nog in zijn kinderschoenen. Daardoor produceert de Radiant AI een ilusie die voor velen niets meer dan flinterdun is (gezien de vele teleurgestelde reacties). Het kan dus zeker nog veel beter. Maar flinterdun is bij mij nog altijd meer dan non-existent. En het belooft veel voor de toekomst denk ik.

Zifnap

12. ormagon

ormagon l!ve gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Zifnap
    Helemaal met je eenes, tuurlijk heeft het tekortkomingen,
    maar het is gewoon zo'n stap vooruit op Morrowind, en dat
    is juist waar het hele gedoe over gaat, of oblivion nou slechter
    is dan Morrowind. En dat is zeker niet zo. Tuurlijk is het niet
    perfect, maar om nou te gaan klagen dat doordat je nu
    zoveel ziet alles zo klein lijkt vind ik wel erg vreemd! En voor
    de mensen die liever maar 5 huisejs ver kijken, je kunt altijd
    de draw distance omlaag zetten, dan kun je weer de weg
    zoeken over de map in plaats van zoals nu dat je in het rond
    kijkt en denkt, hey! Daar wil ik naartoe. Ja je loopt snel van de
    ene naar de andere kant, maar dat hoeft niet! Je hoeft niet met
    het paard te gaan, als je gewoon gaat lopen duurt het al veel langer.

13. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.444
    De oudere delen waren inderdaad groter qua oppervlakte, maar onderweg was er vaak mijlen niks te doen. Volgens mij vergeten mensen dat vaak (is natuurlijk ook wel weer een tijd geleden dat je Daggerfall hebt gespeeld). Geef mij maar liever compact en avontuurlijk dan groot en levenloos. Gaan we pre-Morrowind, dan was de boel sowieso veel kaler en was het geheel weinig uniek opgebouwd.

Maar aan die draw distance kunnen wij Xbox'ers weinig doen ormagon. Wij hebben al die grafische sliders niet joh. Ik ben het ook wel met Chil eens dat je het gebruik van mods ook iets meer naar de achtergrond moet laten gaan. We bespreken nou eenmaal vooral de Xbox versie van het spel (tis een Xbox forum) en de toekomst van het mod aanbod bij de 360 versie is nog best onzeker.... Waar blijft bijvoorbeeld die horse-armor plugin?

EDIT: Correctie, ik zie dat in de komende twee weken een aantal plugins gereleased worden.

14. ormagon

ormagon l!ve gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Horse armor is in amerika al te downloaden.
    Maar je hebt idd gelijk dat ik misschien iets te makkelijk de nadelen
    heb weggewimpeld met het woordje, mod.

Die 2 punten zijn inderdaad grote nadelen van Oblivion, maar je kunt
    het ook een beetje zo bekijken: Daedric en Glass zijn geen zeldzame
    armors maar high end. Goede zeldzamen zijn enchanted en niet type
    gebonden. Natuurlijk blijft het jammer dat daedric op elke bandiet zit.
    Maar dat is waarschijnlijk zo hun bedoeling.

15. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Laten we het dan ook maar niet hebben over het enorme niveauverschil tussen de main quest van Morrowind en Oblivion. Bethesda wou deze keer een epische feel geven aan de game, maar imo toch gefaald. Hebben jullie het niet te veel over de technische aspect van de game? De Side quests this time around hebben plot-twists, maar ik vind ze nogal lineair, je kan weinig tot geen keuzes maken wat niet past in deze game. Je kan misschien zeggen, kwaliteit boven kwantiteit, maar geef mij maar 9 cults/guilds van Morrowind dan de hele korte Arena en 4 guilds + counts van Oblivion.
    Overigens hebben de guilds hier weinig conflicten met elkaar, waar in Morrowind je soms andere guildmembers moest vermoorden etc.

16. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.444
    Hoezo hebben "wij" het hier "teveel" over de technische aspecten? Dat was toch een onderdeel van de discussie? En volgens mij heb jij aan deze discussie gewoon deelgenomen Chil. Trouwens, het ging mij niet zozeer om het technische aspect, maar over het effect ervan in de game.

17. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het leek gewoon alsof de argumenten die ik aanhaalde tegen je mening van deze morgen gewoon werden genegeerd en er nu alleen maar over de technische kant van de game werd gepraat. Verhaal > Graphics, Radiant AI IMO. Wat vindt je van de quests/verhaal, wat vind jijzelf verschillen met dat van Morrowind. Mijn mening hierover heb ik op de vorige paginas al gegeven, maar laten we het nog even over iets anders hebben dan gameplay.

18. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.444
    Ik heb niets genegeerd. Ik heb 1 onderdeel eruit gepakt en hierover mijn menig gegeven. Omdat de tekst toen al best fors werd ben ik toen niet verder gegaan, ook wegens tijdgebrek. Mijn mening over de rest komt nog wel, ben maar niet bang. ;)

Ik wil het nog wel even over de fast-travel optie van Oblivion hebben. Ik ben er namelijk nog steeds niet uit of ik dit een verbetering vind t.o.v. de fast-travel optie in Morrowind. Probleem in Oblivion is dat fast-travel overal mogelijk is. Erg handig, maar je wordt er ook als speler lui van. En ik vind het ook aan de sfeer onttrekken. In Morrowind kon je alleen via de Mages Guild "zappen" (magische portals) en dan had je ook nog de levende busdienst (striders) waarvoor je dan wel moest betalen. Erg leuk gevonden allemaal, want het past mooi in de wereld en op die manier kun je grote stukken land snel overbruggen. Bij Oblivion is dit alles niet meer. Je kunt gewoon overal fast-travelen. Soms vraag ik mij af waar je eigenlijk nog een paard voor wilt gebruiken.... als het echt snel moet kun je toch net zo goed "zappen"? (I know, je moet die locatie wel een keer bezocht hebben.)

En als het van de sfeer onttrekt, dan gebruik je fast-travel toch gewoon niet? Klopt, maar elke andere vorm van fast-traveling (passend in de fantasy wereld) is er ook uitgehaald.

Ik merk in ieder geval dat ik stiekem steeds vaker fast-travel gebruik, vooral om loot uit dungeons te verkopen en daarna weer terug te zappen voor een diepere dungeon exploratie. Dat was bepaald niet mijn aanpak in Morrowind, waar ik steeds een keuze maakte wat ik wel en niet wilde meenemen. Dat vind ik toch wel wat leuker overkomen dan die "packmule" mentaliteit die mijn character nu heeft aangenomen....

19. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Volledig mee eens. Het fast-travelen lijkt misschien niet realistisch, maar in feite is het meer een 'fast-forward'. Je klikt een locatie aan, de processor berekent hoe lang je te voet of te paard onderweg zou zijn, dan zie je een loadscreen, gaat de tijd in-game realistisch voorbij en plots sta je op die locatie. Er komt geen magie of illusie bij te kijken, het is gewoon 'fast forward'.
    Maar inderdaad, in Morrowind waren de transportmogelijkheden veel leuker. Om bij een bepaalde locatie te komen moest je goed weten via en naar welke steden je de silt strider moest nemen om dichtbij de locatie te komen.

De mark en recall spells, divine intervention, almsivi intervention....dat is er allemaal uit. Als je nu in gevaar komt en bijna dood bent kan je dus niet meer teleporteren naar ergens anders. Vroeger zette ik, voordat ik een dungeon inging, 'mark' bij de ingang. Als ik diep in de dungeon in moeilijkheden kwam gebruikte ik 'recall' om terug naar de ingang te teleporteren. Dat is toch leuk zo'n zaken.

Zo krijg ik toch stilletjes aan door dat Vvardenfell toch een stuk groter was dan Cyrodiil. In de lore staat het tegenovergestelde, maar als we in-game de werelden vergelijken...komaan zeg. Dit komt niet door de fasttravel hoor, je moet gewoon eens een traject op je map uitstippelen en die weg afleggen. Lang doe je er niet over...of je wordt gewoon vertraagd door de miljoenste bandit die je pad kruist.

Levitation vond ik ook zo leuk in Morrowind. Als je geen zin had om met die onbenullige wezens te vechten, kon je er trots en ongenaakbaar overheen vliegen. Nu zou levitation echt vet geweest zijn met zo'n enorme drawdistance. Ga gewoon 1000 meter hoger vliegen en je ziet heel de provincie.

20. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.444
    Och ja, mark en recall was ik zelfs helemaal vergeten. Persoonlijk vind ik het systeem van Might and Magic nog iets leuker. Daar kon je op de hogere niveaus (als je tovenaar echt goed werd) zelfs meerdere marks neerleggen en deze marks gingen dan maanden al dan niet jaren mee. In je spellbook had je zelfs plaatjes van de omgeving waar je je mark neer had gezet.

Ik heb trouwens ook het gevoel dat de encounter rate veel loger ligt in dit deel. Om het geheel meer actie gericht te maken, of idd om een kleinere wereld te verbergen? Ik moet binnenkort maar eens over de hele lengte van de provincie gaan reizen....

Deel Deze Pagina