Skillsysteem bij Morrowind
Het character creation systeem is te vergelijken met het systeem van Tiger Woods. Alles van het gezicht kun je op basis van layers aanpassen. Bv. voor de neus kun je 8-10 texture layers volledig aanpassen. Erg uitgebreid.
Het skillsysteem in Morrowind was heel underrated. Mensen vonden het spel heel log spelen in het begin. Hoe komt dit? Omdat, hoe meer je een skill gebruikt hoe sneller je gaat evolueren op dat gebied. Ik neem er nu even mijn handleiding erbij. Hieronder zie je de races, attributes, derived attributes, combat, magic en stealth skills.
Races:
- Argonian (Lizard ras)
- Breton
- Dark Elf
- High Elf
- Imperial
- Khajiit
- Nord
- Orc
- Redguard
- Wood Elf
Attributes:
- Strength
- Intelligence
- Willpower
- Agility
- Speed
- Endurance
- Personality
- Luck
Derived Attributes:
- Health
- Magicka
- Fatigue
- Encumbrance (bepaald hoeveel kg je kan dragen)
SKILLS (dit hangt af van je bijpassende attributes, bv. Health hangt af van Strength)
Combat: Block, Armourer, Medium Armor, Heavy Armor, Blunt Weapon, Long Blade, Axe, Spear, Athletics.
Magic: - Destruction (spells om schade toe te brengen)
- Alteration (de wereld rondom ons aanpassen, zoals onder water kunnen ademen)
- Illusion
- Conjuration (oproepen van spirits)
- Mysticism
- Restoration
- Enchant (spells op wapens, kledij en armour steken)
- Alchemy (zelf potions maken)
- Unarmoured (bepaald hoeveel health er afgaat wanneer je geraakt wordt en geen armour draagt)
Stealth: - Security (lockpicks)
- Sneak
- Acrobatics
- Light Armour
- Short Blade
- Marksman (boogschieten)
- Mercantile (onderhandelen)
- Speechcraft (hoe sociaal en hoe goed je om kan gaan met anderen)
- Hand to hand (vechten met de vuistjes)
Bij character creation moet je 10 skills uit al de vorige kiezen (attributes is bij elk character bepaalt door birthsign).
5 major skills, 5 minor skills. Als je een actie doet die te maken heeft met die 10 skills, dan verhoogt je skilllevel. Om je character te levelen moet je 10 skills levelen. Dat wil zeggen, dat je bij character creation in feite bepaald in welke skills je volgende uren zal moeten levelen om je character zijn level te verhogen. Alle andere skills (die je dus niet hebt gekozen) komen in misc. skills terecht. Als je zo'n skill verbetert verhoog je niet je algemeen level.
Wat ook nog je character bepaald zijn de birthsigns. Maar hier ga ik niet dieper op in, want ze hebben niet zoveel invloed. Ze bepalen enkel je zwakheden en eventueel immuniteiten.
Wat ze nou in Oblivion willen verbeteren, is meer dan 3 skills vasthangen aan 1 attribute. Bv. short en long blade zijn nu gewoon 'blade'
Hopelijk hebben de nieuwelingen het systeem een beetje door.
Laatst bewerkt: 9 okt 2005