euthanasie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door cheeta, 28 mrt 2004.

1. cheeta

cheeta killerdog

Leuk Bevonden:
    0
    mag dat of mag dat niet
    Als iemand er slecht bij ligt en je weet dat hij/zij toch dood gaat en je moet kiezen dat hij/zij veel pijn moet lijden of laten leven
    wat doe je dan
    euthanasie of niet:'-(

Ik zit zelf in zo'n situatie wie kan mij helpen

Laatst bewerkt: 28 mrt 2004
  2. M_Master

M_Master Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Nou ik denk dat dat erg verschild per persoon. Als die persoon het echt wil en er is geen kans meer op genezing zou ik toestemming geven. Als je erg van die persoon houd lijkt het me wel erg moeilijk om te doen, maarja als je niks meer hebt om voor te leven en heel erg veel pijn hebt wat heeft het dan nog voor zin. Ik zou zelf geen beslissing kunnen nemen denk ik omdat ik het nooit meegemaakt heb.

[edit] Ik had nog niet gelezen dat je zelf in zo'n situatie zit, ik wens je veel sterkte in ieder geval

3. cheeta

cheeta killerdog

Leuk Bevonden:
    0
    als iemand ongeneeslijk ziek is en je weet dat het einde voor hem/haar dicht bij is maar het is niet uit te houden voor hem/haar en de kinderen omdat hij/zij veel pijn heeft en al in coma ligt en je weet dat er geen vooruitgang is

4. M_Master

M_Master Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Dan word het een stuk moeilijker. Je weet niet of de persoon die in coma ligt het zelf ook wil. Het is ook waarschijnlijk een kleine kans dat die persoon nog wakker wordt. Ik zou iig goed overleggen met de kinderen en familie en daaruit een beslissing nemen. Ik zou het zelf wel doen, maar ik heb het zelf nooit meegemaakt dus waarschijnlijk is het dan heel anders.

5. cheeta

cheeta killerdog

Leuk Bevonden:
    0
    maar als de persoon in kwestie er niet meer over kan praten en echt al ver weg is

6. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    meer een asel thread dacht ik zo? niet bepaald onzin..

anyway, als de persoon er niet meer over kan praten, en echt al ver weg is.. En het advies van de doktoren is ook zo dat hij/zij ervoor in aanmerking komt, dan zou ik het doen..

7. cheeta

cheeta killerdog

Leuk Bevonden:
    0
    maar als de dokter er niet mee eens is en de kinderen wel wat dan

8. n.e.r.d

n.e.r.d pharrel williams

Leuk Bevonden:
    1
    volgens mij mag je het niet zomaar doen maar als hij al op sterve ligt dan mag je volgens mij als hij bijv. aan stekkers licht dat de doctoren die afsluiten
    dat heb ik pas meegemaakt bij ons in de familie

9. cheeta

cheeta killerdog

Leuk Bevonden:
    0
    dat weet ik dat je dat niet zomaar mag doen maar als de doktoren er niet mee ens zijn maar de rest vande familie wel en je staat voor een keuze

10. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Klopt. Dit is inderdaad een iets te serieus onderwerp voor op de Green Mile.

Ik verplaats hem dan ook naar het ASEL gedeelte.

11. cheeta

cheeta killerdog

Leuk Bevonden:
    0
    en wat is ASEL gedeelte ben er niet mee bekend sorry

12. M_Master

M_Master Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle, ASEL dus is voor de serieuzere onderwerpen, de greenmile is voor onzindingen enzo.

13. cheeta

cheeta killerdog

Leuk Bevonden:
    0
    ok bedankt voor de info

14. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Als de doktoren het er niet mee eens zijn, zou ik het niet doen.. Dit hangt echter wel af, van de redenen die zij geven..
    Maar als de persoon in kwestie zelf het antwoord kan geven, dan zou ik daar gehoor aan geven.. Wordt dat echter niet meer het geval, hou het dan bij de adviezen van de doktoren..

15. Tinman NL

Tinman NL HD-Ready

Leuk Bevonden:
    0
    Oeh, hier hebben we hnet nou net over bij levensbeschouwing.

Het is toegestaan wanneer de persoon niet meer dan biologisch leeft(Coma-patiënten), of wanneer de persoon een ongeneeselijke pijn/ziekte lijdt.

Ik zelf ben het hier wel mee eens, omdat mensen die de hele dag niks meer dan alleen maar pijn lijden, en geen uitzicht hebben op een beter leven, zelf mogen beslissen of ze ermee door willen gaan.

16. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Uhm... als de doktoren het er niet mee eens zijn is het gewoon tegen de wet, dus dan valt er weinig te beslissen denk ik?

Ik ben voor een soepeler euthanasie-beleid. In deze wereld staat het lang leven veel hoger in het vaandel dan goed of gelukkig leven (kwantiteit boven kwaliteit). Bij mij is dit echter andersom, ik zie niets in het leven in een ziekenhuisbed als ik toch al weet dat ik er nooit meer uit zou komen.
    En dan nog een tweede punt: het egoïsme van de nabestaanden.
    Niets persoonlijks tegen jou alders40, maar dit geeft wel mooi weer hoe het vaak gaat. Nabestaanden willen hun eigen pijn uitstellen (de patient is terminaal ziek, dus zijn/haar dood zal toch niet lang op zich laten wachten), maar denken er niet aan hoeveel pijn de patient lijdt (en deze pijn kan hem/haar wel bespaard worden...).

17. cheeta

cheeta killerdog

Leuk Bevonden:
    0
    ik ben het met je eens eckie
    maar als de familie het wil en het verplichtte tegenover de artsen dan hebben hun ook geen keuze meer en moeten ze het wel respecteren vind ik ook voor de nabestaande en voor degene zelf die er ziek bij ligt

18. shd

shd Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hulp bij zelfdoding is niet toegestaan, ik zou er dus ook niet aan beginnen.
    Hoe vervelend het ook is, door hulp bij zelfdoding te bieden beeindig je voor een groot deel ook je eigen leven.
    Strafrechtelijk wordt je veroordeeld, dus je gaat de gevangenis in.
    Je hebt dan een strafblad, niet te spreken over de tijd die je van je leven verliest door in het gevang vast te zitten.

Als het om iemand gaat die van jouw houd, dan geloof ik niet dat die persoon bij zijn volle verstand van jouw of een ander familielid zou verlangen dat je je eigen leven opgeeft.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de arts niet aan die optie denkt, tenslotte wil de arts ook niet de bak in draaien.

Ik begrijp dat je het moeilijk hebt want een vriend van mij ligt sinds 1997 al als een plantje erbij.
    Ik heb zeker in het begin met die gewetensvraag geworsteld maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het nutteloos is twee levens en zelfs de mogelijk nog te komen levens van je toekomstige gezin op te geven.
    Het kan beter eindigen waar het nu staat, bij die ene persoon dus.

Sterkte in ieder geval.

19. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    De artsen kunnen de keuze wel respecteren, maar er is een ontzettend strenge wetgeving rond euthanasie. Er is zelfs kans dat de verantwoordelijke de gevangenis in draait voor moord (/doodslag/dood door schuld, ik ken het verschil niet) als hij de regels niet goed naleeft. Daarom ben ik ook voor een soepelere wetgeving... soms kúnnen de artsen gewoon niets doen, omdat het niet mag van de wet.

20. cheeta

cheeta killerdog

Leuk Bevonden:
    0
    bedankt shd

Deel Deze Pagina