De kracht van Facebook (de site zelf) is dat mensen er moeilijk afscheid van kunnen nemen omdat er blijkbaar iets is waardoor mensen graag Facebook preferen boven andere sites.
De reden is simpel, we Facebooken omdat al onze vrienden het ook doen. We Whatsappen omdat onze vrienden ook Whatsapp hebben. Dat is de reden dat Hyves kapot is gegaan en dat Telegram geen succes is geworden.
Dat essentiële voordeel heeft de OR niet. Als het product kut is, stappen we gewoon massaal over naar Sony of MS (of die je data wel beschermen is een andere vraag). Het is dan vrij ridicuul om te denken dat Facebook geld wil verdienen met de OR door middel van advertenties te verkopen. Daar zit simpelweg helemaal niemand op te wachten en zou gewoon commerciële zelfmoord betekenen.
Dus voorlopig vermoed ik dat Facebook deze aankoop heeft gedaan omdat men gewoon verwacht dat virtual reality een essentieel iets wordt in de toekomst. Mocht VR inderdaad big business worden heb je als early adapter een voorsprong op de concurrenten en zo een verdienmodel an sich.
Instagram en Snapchat hebben ze gekocht voor de data en de controle van online communicatie. Daar zal dus evenmin adverteren het belangrijkste onderdeel worden. Daar is data het geld waard.
Ik mag dan hopen dat je niet al mijn posts leest, want ik zit vol waarheden.
Klik om te vergroten...