Alright, vandaag bespreek ik met jullie de level 6 en 8 perks. Er bieden zich een paar geweldige perks aan op deze levels, dus de keuze zal zeker niet altijd gemakkelijk zijn. Laten we snel beginnen!
Level 6 Perks:
Bloody Mess: 1 Rank
===================
Requirements: ---
Rating: 4/5 (5/5 heavy weapons karakter)
Het begint al meteen goed. +5% Bij alle schade die je karakter doet, met welk wapen ook (zelfs vuisten). Omdat zelfs non-combat karakters vaak in dit spel zullen moeten vechten is dit een perk die ik iedereen kan aanbevelen. 5% Levert natuurlijk meer op bij wapens die veel damage doen, dus verwacht geen wonderen als je met een 10 mm pistool rondschiet. Daarentegen zullen heavy weapons experts zeker een aardig verschil merken! Dat je tegenstanders dan ook nog op de meest bloederige manier mogelijk uit elkaar spatten is alleen maar een bonus.
Tip: Ondanks dat ik deze perk een hoge score geef is Bloody Mess zeker niet vitaal om te kunnen overleven in de wereld van Fallout. Zeker op level 6 zal je karakter nog niet zo heel veel schade doen met wapens (dat ligt niet alleen aan de wapens maar ook aan je skill ermee), dus die 5% bonus zal
nu nog niet zo heel groot zijn. Kijk goed naar wat de concurrerende perks op dit level te bieden hebben, voordat je Bloody Mess meteen op level 6 kiest.
Demolition Expert: 3 Ranks
==========================
Requirements: Explosives = 50+ <-!
Rating: 2/5 (5/5 explosives expert karakter)
+20% Schade bij grenades en mines per rank.
Laat ik het zo zeggen: gebruikt je karakter erg vaak granaten en/of mijnen, dan is de perk Demolition Expert een goede keuze. Die +20% extra schade bij een toch al hoge schade van een mijn (zeker bij hoge skill in Explosives) zal er waarschijnlijk voor zorgen dat monsters of raiders in één keer in stukken vliegen. Maar ja, is je skill in explosives laag, gooi je bijna nooit een granaat en zie je vooral mijnen van dichtbij als je ze disarmed, waarom zou je dan deze perk kiezen? Voor explosieven experts is dit een must have (kijk wel even hoe vaak je hierin wilt investeren), maar alle andere karakters kunnen deze perk beter links laten liggen.
Fortune Finder: 1 Rank
======================
Requirements: LCK = 5+
Rating: 4/5
Met deze perk vind je meer bottle caps (geld) in containers. Een hele nuttige perk, al bulkt je karakter op de hogere levels van het geld. Persoonlijk vind ik de Scrounger perk beter (je vindt dan meer ammo in containers), maar dit is zeker geen slechte keuze. Ook omdat verkopers in Fallout maar een beperkte hoeveelheid geld in de kas hebben. Hoeveel loot je ook meeneemt, je zult simpelweg lang niet alles
kunnen verkopen op één plek (zeker met een hoge barter skill). Soms is het beter om zelf al meer geld te hebben, zodat je meer spullen kunt kopen. Hierdoor krijgen verkopers meer geld in de kas en dat zorgt er weer voor dat jij meer zooi aan ze kunt verkopen. Volgen jullie het nog?
Gunslinger: 1 Rank
==================
Requirements: ---
Rating: 2/5
+25% Extra accuracy in V.A.T.S. met kleine wapens (eenhandig). Wapens in deze categorie: .32 Pistol, Scoped .44 Magnum, (Silenced) 10mm Pistol, 10mm Submachine Gun, Chinese Pistol, Sawed-Off Shotgun, Dart Gun, Laser Pistol, Plasma Pistol, Alien Blaster, Mesmetron.
De meeste eenhandige wapens verliezen hun kracht naarmate je verder vordert in het spel. Als je zoals ik veel met rifles werkt, is dit een waardeloze perk. Ben je echter gek op pistolen en gebruik je deze nog steeds tijdens de endgame (kan ik me goed voorstellen als je een Alien Blaster met je meedraagt), dan is dit zeker geen onaardige perk om te kiezen.
Let op: voor zover ik weet kan de accuracy in dit spel nooit boven de 95%
(99-100%?) gaan. Bij een maximale skill in Small Arms levert deze perk je alleen wat op als je van een grote afstand schiet op je doelwitten (dus op de afstand waar je accuracy weer begint te zakken).
Lead Belly: 1 Rank
==================
Requirements: END = 5+
Rating: 1/5
+50% Weerstand bij het drinken van radiated water. Ik moet jullie eerlijk zeggen dat ik maar weinig last heb gehad van radiation in Fallout 3. Ook heb ik niet zo heel vaak van radiated water (o.a. op de wc's te vinden) moeten drinken om mijzelf te genezen. Voor karakters die geen bed kunnen vinden is dat misschien een goed alternatief, maar een goede nachtrust heeft mijn karakter toch in bijna alle gevallen geholpen. En zelfs als je van radiated water moet drinken heb je meestal wel een RadX of RadAway bij je om de radiation sickness te neutraliseren. Sterker nog: tegen level 10
bulkte mijn karakter van de RadX en RadAway... hij zou bijna een eigen apotheek kunnen beginnen. Mijn advies: laat deze perk lekker links liggen.
Toughness: 1 Rank
=================
Requirements: END = 5+
Rating: 6/5 MUST HAVE!
En dan komt er ineens zo'n wegeldige perk langs, oink! +10% Weerstand tegen alle schade, zelfs als je naakt rondrent!? Niet over nadenken, pakken die hap. Dit is een must have voor elk type karakter. Omdat deze weerstand niet is gekoppeld aan een harnas zal deze nooit lager worden (integenstelling tot harnassen die kapot kunnen gaan) en komt er ook geen extra gewicht bij kijken. Dus wat wil je nog meer? Het is goed mogelijk samen met de Cyborg perk, deze perk en een fatsoenlijk harnas de maximale damage resistance van 85% te bereiken. Wat dat betekent? Dat bijna geen enkele tegenstander je meer wat kan maken; je loopt als een God rond. Dus pakken deze perk. Het is de eerste stap om bijna onkwetsbaar te worden.
Level 8 Perks:
Commando: 1 Rank
================
Requirements: ---
Rating: 4/5
Werkt net zoals de Gunslinger perk, maar dan in V.A.T.S. +25% accuracy bij Rifles. Rifles zijn over het algemeen veel sterker en blijven het hele spel nuttig. Misschien niet de meest noodzakelijk perk als je skill in bepaalde wapens toch al hoog is (je hebt dan sowieso al een hoge accuracy), maar verder is dit een prima perk om te kiezen. De volgende wapens vallen onder deze perk: Assault Rifle, Chinese Assault Rifle, Hunting Rifle, Sniper Rifle, Laser Rifle, Plasma Rifle, Railway Rifle.
Impartial Mediation: 1 Rank
===========================
Requirements: CHR = 5+
Rating: 2/5
Deze perk zorgt ervoor dat je succes met +30% toeneemt bij Speech Challenges. Maar ALLEEN als je neutraal bent... en daar zit hem vooral het probleem in. De meeste spelers zullen niet lang neutraal blijven en snel met hun karakter de goede of slechte kant op gaan. Daarnaast zijn de meeste Speech Challenges goed te halen als je de bijbehordende skill in ieder geval in het begin regelmatig ophoogt. En als alles mislukt: saven
voor een Speech Challenge en reloaden
na een mislukking werkt natuurlijk ook altijd. Mijn advies: deze perk werkt veel te omslachtig, dus sla deze maar over.
Rad Resistance: 1 Rank
======================
Requirements: END = 5+
Rating: 2/5
Deze perk geeft +25% Extra Radiation Resistance. Niet verkeerd, maar zoals ik al aangaf bij de Lead Belly perk: radiation is nou niet echt het grootste gevaar in de wereld van Fallout 3. Wat mij vaak heeft gedood in dit spel? Kogels! Is de Touchness perk dan niet een betere keuze? Als radiation toch een probleem is heb je meestal genoeg RadX of RadAway bij je. Daarnaast zijn er als je een beetje zoekt vaak beschermingspakken in de buurt te vinden (zijn ook niet zwaar, dus je kunt ze altijd meedragen). Verschillende shops en traders bieden bovenstaande spulletjes vaak ook aan.
Scrounger: 1 Rank
=================
Requirements: LCK = 5+
Rating: 5/5
Hoewel ammunitie later niet zo'n probleem meer is, is dat een groot gedeelte van het spel wel. Zeker als je niet al te voorzichtig met je wapens in het rond schiet. De Scrounger perk geeft je extra munitie
iedere keer als je dit vindt in een container. Ontzettend handig dus. Dit geld voor
alle typen munitie, dus ook de duurdere plasma en laser cores. Ooit al een 30 missiles bij elkaar gevonden? Met deze perk is het mogelijk. Heb je al genoeg munitie, maar kom je geld tekort voor die mooie gun? Kogels brengen ook nog eens aardig wat geld op als je ze in grote hoeveelheden verkoopt. Nooit meer geldproblemen dus. Trouwens, munitie heeft geen gewicht in dit spel. Al eens
driehonderd raketten in je jaszak gehad? Ik niet, maar mijn karakter draagt ze fluitend rond in Fallout 3.
Size Matters: 3 Ranks
=====================
Requirements: END = 5+
Rating: 1/5 (4/5 big guns karakter & 4/5 max skills karakter)
Tja, +15 bij je Big Guns skill. Dat is in ieder geval al iets meer dan die perks van level 2.
Vijf hele punten meer om precies te zijn... En dat terwijl op level 4 de Educated en Comprehension perk je minstens drie keer zoveel skillpoints kunnen opleveren. Maak je niet of nauwelijks gebruik van Big Guns: gewoon links laten liggen. Probeer je met je karakter zoveel mogelijk skills op 100% te krijgen, dan is dit geen verkeerde keuze. Voor Big Guns specialists is dit een goede keuze, zeker als je toch al zo weinig skillpoints per level krijgt (waarschijnlijk heeft je karakter een hoge strength, maar een lage intelligence?).
Strong Back: 1 Rank
===================
Requirements: STR = 5+, END = 5+
Rating: 3/5 tot 4/5
Deze perk laat je Carry Weight toenemen met +50 Kg. Zeker niet onaardig, maar het is vooral een perk die een luxe probleem zal oplossen. Namelijk dat je meer loot naar de winkels terug kunt dragen. Aan de andere kant: de sterkste harnassen zijn best zwaar en wat doe je dan als je karakter ook al een lage strength heeft? Deze perk kan dus best nuttig zijn, maar dat hangt helemaal van je karakter en je eigen tolerantie af (hoeveel trips wil je op en neer maken om al je loot te verkopen?).
Nou, dat was het even voor nu. Volgende keer de perks van level 10 en 12! _0/
Klik om te vergroten...