De 360 versie staat sinds enkele dagen op het web...sommige mensen op InsideGamer hebben hem al. Hier een een impressie van iemand die hem al heeft:
Hier dan ff een impressie. Ben natuurlijk nog niet zover, maar hier even de eerste bevindingen. Zie dit niet als een review, want daarvoor bespreek ik het begin te uitgebreid. Ga nu meer in op de basics en de eerste missie. Tot slot is mijn eerste indruk te lezen
INTRO
Je kunt zelf voordat je de storymode doet, je karakter kiezen(zijn er zo'n acht dacht ik)Zoals ook uit de eerste 10 minuten valt op te maken, heb je malaria. Je zit in een jeep en wordt gedropt in een huisje. Vervolgens wordt je wakker en het is je allemaal wazig voor de ogen. Vanaf dit moment is het karakter speelbaar. Je hebt nu een pistool en je moet nu uit het huisje gaan en vijanden neerschieten. Al snel zak je in elkaar en wordt je opgehaald door iemand en je respawnt in je safehouse.
BASICS
In je eerste safehouse legt je opdrachtgever dingen uit en kun je je wapens kiezen. Je kan 4 soorten wapens bij je dragen. Je machete, een pistool, automatisch geweer en speciale wapens(vb. rockter launcher). Deze wapens kun je allemaal met je d-pad kiezen. Vervolgens wordt je gesommeerd om naar buiten te gaan.
Zodra je buiten bent, wordt er uitgelegd dat je een mobiele telefoon hebt en deze op kunt nemen met de back-knop. Nu je buiten bent, dien je een kapotte auto te repareren. Je moet dan vervolgens voor de motorkap gaan staan en op de Y-knop drukken. Nu komt er een hand met een dopsleutel in beeld. Jouw karakter is ongeveer nu een dikke 5 seconden bezig met draaien en dan is het starten maar. Je moet nu met je auto naar een huisje rijden en twee bewakers neerschieten. En je hebt een 2e safehouse vrijgespeeld.
GAMEPLAY
De besturing van de auto voelt aardig aan. Je doet dit met dezelfde knoppen als je ook in GTA 4 doet( RT: gas LT:rem/achteruit ). Enig nadeel van het autorijden is wel, dat je te snel accelereert en veel en veel te snel remt. Het voelt niet echt realistisch aan en ook kan je niet van camera wisselen als je in de auto zit.
Maar goed dit mag de pret niet drukken, want de besturing als je karakter gewoon loopt en schiet is uitstekend. Het lopen, kijken en schieten loopt allemaal zeer soepel. Het mooie is ook dat als je dezoom-knop indrukt om een vijand neer te schieten, deze als ware gelockt wordt op de vijand. Dit kennen we ook wel van Call of Duty 4, dus het is niks nieuws, maar ik vind het zeer prettig werken.
Tevens is het health-systeem van Far Cry 2 prima te noemen. Je kunt in veel safehouses een soort injectiespuiten vinden en deze kan je dan met de LB-knop bij jezelf injecteren om zo meer health te krijgen. Dit is echter niet limietloos. Je krijgt per keer dacht ik zo'n vijf á zes injectiespuiten.
FIRST MISSION
Als je een tweede safehouse hebt vrijgespeeld, wordt je door je opdrachtgever gebeld. Deze vertelt dat je iemand uit een een bewaakt kamp moet halen. Ik reed met mijn auto naar het kamp toe en parkeerde hem wat voor het kamp. Ik liep nu voorzichtig naar het kamp toe. Al snel kreeg ik nu de melding dat ik met een soort van verrekijker in het kamp kon kijken, om zo te kunnen zien waar vijanden waren, health points, ammo etc. Als je bijvoorbeeld vijanden door je 'verrekijker' zag kon je dit vastleggen en dit werd dan vastgelegd op je kaart.
Goed, ik had dus de meeste plekken al gespot en ging nu bezig met het bevrijden van de persoon in het kamp. Ik begon eerst van een afstandje vijanden neer te schieten. Al snel bleek dit niet een goede keuze, want al snel had ik vele vijanden om mij heen en mijn karakter lag daardoor snel het loodje. Poging twee dus...
Ik bedacht nu een andere strategie; ik loop om het kamp heen en probeer zo via de zijkanten bij het huisje te komen, waar de ‘te-bevrijdden-man’ zit. Deze tactiek was een goede keuze, want op deze wijze hoefde ik maar 3 vijanden dood te schieten, om bij de ‘te-bevrijdden-man’ te komen. Na dit gedaan te hebben wordt ik door mijn opdrachtgever gebeld, dat ik terug moet komen naar mijn eerste safehouse.
GRAPHICS
Vanaf de eerste beelden van Far Cry 2 was ik blowing away. Als je bijvoorbeeld in de eerste tien minuten om je heen gaat kijken, zie je een fantastische geanimeerde omgeving. Dit heb ik persoonlijk nog niet in een Xbox360 game gezien. Overal zie je schaduwen van bomen, planten en zelf als je de autorit in het begin maakt, lopen alle schaduwen over je heen. Hoe Ubisoft gebruik heeft gemaakt van de belichting is ook uitmuntend. Zonnige en donkere omgevingen worden uitstekend weergegeven. En het kleurpalet, dat de maker heeft gebruikt, past geweldig in de Afrika-setting.
FIRST IMPRESSION
De eerste indruk van dit spel is uitmuntend te noemen. Het begint met een aardig tot goed verhaal en nadat je je wapens hebt gekozen beland je in een fantastische game.
Je kunt genieten van een fantastisch geanimeerde beboste omgeving, die heerlijk te bewandelen is met je xbox360 controller. Je beweegt, schiet, rent en springt heerlijk soepel. Dit deed mij denken aan het gevoel dat ik ook kreeg bij Call of Duty 4. Klein nadeel is wel dat het autorijden niet echt realistisch en natuurlijk aanvoelt.
Al met al denk ik dat Far Cry 2 uit kan groeien als een van de beste games van 2008; het ziet er geweldig uit, speelt lekker weg en heeft een goede setting.
Klinkt erg goed. Kan niet wachten..6 dagen.