Dus omdat Ubisoft van tevoren aankondigde dat het een opgepoetste versie zou worden moeten we het allemaal maar accepteren, en het liefst onze mond erover houden?
Waarom ligt de nieuwe Xbox versie voor 29,95 in de winkel en de 360 versie voor 64,95?
Far Cry is overigens niet de enige titel die schaamteloos wordt gepoort. Het is exact hetzelfde geval met Battlefield, Tomb Raider, en meer titels die me zo even niet te binnen schieten.
Kijk, ik snap best dat het tijd kost om een game van de grond af aan te ontwikkelen. Maar de consument is ALWEER de klos op deze manier.
Ik snap best dat de heren ontwikkelaars geld in het laatje moeten brengen, omdat de tijd tussen de release van deze en eerdere games die beschikbaar waren bij de lancering, en de games die verschijnen rond de kerst periode anders te groot zou worden. Dit zou vervolgens wellicht een financiele strop kunnen betekenen.
De grote vraag is nu of deze situatie zich lang blijft doorzetten. Ik hoop van niet. Op de eerste Xbox hadden we exact hetzelfde probleem met alle multi-platform titels. Al deze games werden in hoofdzaak voor de Playstation 2 ontwikkeld en vevolgens enigzins opgefrist voor de Xbox (hoewel dit ook niet altijd het geval was). Hierdoor werd zelden het maximale uit de X-doos geperst.
Krijgen we nu hetzelfde met de komst van de PS3? Ik hoop wederom van niet. Het zijn namelijk de exclusieve games waarmee een console zich kan onderscheiden van de concurentie, en die zijn er nu te weinig!
De grote vraag is nu misschien wel; Is de 360 te vroeg gelanceerd?
Ik durf hier geen antwoord op te geven omdat ik Sony's PS 3 nog niet in werking heb gezien. De console is er simpelweg nog niet.
Mocht nou blijken dat de PS3 de 360 evenaart of zelfs voorbij streeft op grafisch gebied dan heeft Sony met alle exclusieve games die zij bezitten wederom alle troeven in handen. Het enigste dat MS dan nog in leven houd is een groot budget en X-Live. Mocht Sony ook daar nog overheen gaan dan denk ik niet dat veel mensen de 360 nog zullen opstarten.
Uiteindelijk snijden de ontwikkelaars zichzelf in de vingers door al deze poorts, omdat de concurrent zoals Sony wellicht met betere games komt. Hierdoor verliest MS wellicht een groot marktaandeel over een jaar, wat weer minder inkomsten op de 360 betekent voor zowel MS als ontwikkelaars die nu schaamteloos poorten, en dus worden straks de games voor de concurrent ontwikkeld (als deze ontwikkeling zich blijft voortzetten).
Mensen staan niet in de rij voor de winkel om een poort te kopen.
We moeten met zijn allen wel kritisch blijven en niet alles slikken als zoete koek.
Laatst bewerkt: 1 apr 2006