Eindelijk is het dan zover, patch v1.2 voor FarCry komt maandag 5 juli uit (onder voorbehoud
).
De pc hardware website
Anandtech heeft al kunnen testen met deze versie.
Wat is er zoal veranderd in deze patch?
Onder andere een snelheidsboost tot 15%, beweerd Crytek. Maar een van de meest interessante veranderingen is toch wel de ondersteuning voor Shader Model 3.0, dat tot op heden alleen nog maar door de GeForce 6 serie van nVidia ondersteund wordt.
Maar is SM 3.0 nu wel zo interessant?
Quote uit het bovenstaande artikel:
"We are here today to test out the new patch on six different levels in FarCry and see if the new methods, which CryTek were able to include in their new path, offer any kind of advantage. As the game play experience is meant to be the same no matter what card we're using, we'll clear the air before we start, and say that
there will be no new eye candy available through the SM3.0 path. The game should be rendered exactly the same way it was under SM2.0, and we will take a look at IQ as we go through our tests just to make sure that we keep on track. This is a very important point to take away as it means that regardless of whether you buy an ATI X800 or an NVIDIA 6800, the game will still look and play the same."
Zoals blijkt uit de testjes, presteerd de GeForce 6 serie wel wat beter wanneer er gebruik wordt gemaakt van het SM 3.0 render path t.o.v. het SM 2.0 render path.
Dus geen extra eye candy met SM3.0, maar een toename in speelsnelheid. Ik neem aan dat dit enkel geld voor de Crytek engine, en hopelijk niet voor toekomstige games als Doom3, HL2 en Stalker?! Als dat wel zo zou zijn, dan blijkt het hele SM3.0 verhaal gewoon pure marketing. En dan is het van Ati toch knap dat ze met een doorontwikkelde 9800 chip, vaak dezelfde/betere resultaten halen zonder SM3.0 techniek. Mocht het echt marketing zijn van nVidia, dan hebben ze een groot probleem. SM3.0 is namelijk het enige voordeel van de GeForce 6 serie t.o.v. de x800 serie van Ati.
Maargoed, we zien het wel _0/
Klik om te vergroten...