Ben het 100% met je eens, maar een voetbal game gaat mij om het voetbal. Of ik nu speel met vam Nistelraum of van Nistelrooy het interesseert me niet zoveel. Ook of het poppetje maar 2 of 20201 pixxels heeft (overdrijf een beetje, maar je snapt wat ik bedoel) maakt me weinig uit. De 10 tegen 10 mogelijkheid is iets dat ik heeeeeel erg interessant vind, want ik vond in 1998 al dat ze dat hadden moeten doen. Nog hele discussie gehad met me pa drover toen . Maar helaas als ik de Fifa 09 demo speel dan ben ik blij als ik PES 2008 er weer in kan doen, omdat het in mijn beleving veel meer voetbal is.
Oke poppetjes wijzen niet als ze diep gaan en het is allemaal wat minder mooi. Maar Fifa geeft mij weinig controle over het spel. Ik speel geen voetbal, ik speel een spelletje wat op voetbal lijkt maar niks van de tactiek heeft wat echt voetbal heeft. Daarin is PES gewoon meester na mijn idee, maar ik denk dat de overgrote massa gewoon ook niet weet wat er aan te pas komt als je een echt team wilt neerzetten in het echt. PES heeft datzelfde. Ik moet erbij wel vermelden dat ik PES 2008 niet online speel, want dat is echt slecht. Ik speel het alleen offline en dan tegen de computer of tegen vrienden. En het spelen tegen de computer is dan vooral oefenen om beter te kunnen spelen tegen vrienden van me.
Wat heeft die engine te maken met de kwaliteit? Van mij mogen ze de engine gebruiken van de Nintendo 8 bit. Het gaat mij om de feeling die het mij geeft en ik heb bij Fifa het idee dat ik passief mee doe en niet actief. Ik vind het allemaal fantastisch dat jullie Fifa beter vinden en dat jullie er veel plezier mee hebben, maar ik ben gewoon een PES man. Dat ik dan een demo niet grondig genoeg bekijk vind ik iets vreemds, want ik zou willen dat er een spel was dat beter dan PES is in mijn beleving. Het is echt niet dat PES me helig is, het is gewoon dat PES voor mij nu het fijnste voetbal spel is en hopelijk is PES 09 dat ook. En realisme is voor mij geen realisme van "ow wat ziet het er realistisch uit". Realisme bij mij is "Ow wat voelt dit realistisch aan". Hetgene wat ik aanvoel kan ik helaas niet makkelijk uitleggen. Ik moet wel zeggen dat ik veel mensen tegen kwam in PES 6 online die heel vaag voetbalde na mijn idee. Vol op de afpak knop blijven inhouden en dat soort dingen, dan speel je na mijn idee het spel gewoon niet goed. Je kan met de controls van PES "spelen" en dat is iets wat ik ook niet terug zie in Fifa. Ja ze komen dan met speciale functies zoals vrij lopen, maar PES heeft dat soort dingen in de standaard controls zitten. Ik kan schijnbewegingen maken in PES met alleen de pijltjes toetsen te gebruiken, door op het juiste moment in een animatie weg te klikken. Dit werkt echt super want soms laat ik de speler rond de bal lopen (links en dan rechts etc.) terwijl de bal gewoon rechtdoor rolt en ik zo 3 spelers passeer. In het echt zie ik deze acties ook gebeuren. Dit heb ik helaas nooit kunnen doen met de controls van Fifa. Hopelijk dat Fifa 2010 daar verandering in brengt.
Laatst bewerkt: 15 sep 2008