Ik heb nog steeds superveel plezier van PES 2008. Maar ik speel het waarschijnlijk op een andere manier dan veel anderen.
Vorig seizoen kregen we snelle vrije trappen, de mogelijkheid om het aantal spelers in je muur te bepalen, de schwalbe functie, nieuwe animaties en wederom betere graphics. Vind ik eerlijk gezegd niet karig. Het ging mij met name om de gameplay, want die vind ik nog steeds erg verslavend. Ik heb overigens de kanttekening geplaatst dat PES 2008 de voordeel van de twijfel kreeg en in 2008 echt een hoop veranderingen met zich mee moet brengen, wil het wederom zo'n score halen.
FIFA08 noemde ik een ruwe diamant. Alleen de response van de spelers en de dynamiek van de wedstrijd moest m.i. aangepast worden. De beelden die ik nu zie geven aan dat EA niet stil heeft gezeten. Daar ben ik heel erg blij mee.
Heb ik meegenomen in de review, maar toen was de patch nog niet uit. Konami zei dat de patch alle lag zou verhelpen. Dat was uiteindelijk nog niet het geval, maar daarom kregen ze wederom het voordeel van de twijfel.
Ik prefereer de gamesnelheid van PES5/PES6. Gewoon rustig rondtikken en het gaatje zoeken. PES 2008 gaat m.i. ook te snel, maar als je het normaal speelt, dus niet direct je renknop indrukt als je de bal hebt, krijg je een heel ander spelbeeld. In de review van vorig jaar zei ik ook dat ik de speelsnelheid van FIFA 08 veel realistischer vond, maar dat het er niet lekker uitkwam, omdat de spelers niet snel genoeg reageren op jouw acties. In EURO 2008 zei ik al dat de spelers veel beter reageren, maar dat de echte wedstrijd dynamiek nog ontbreekt. Als EA dat voor elkaar krijgt hebben ze echt een topper. Grafische pracht, realistische speelsnelheid (tenzij je het tempo middels het menu opschroeft), alle licenties, 10v10 online en een hoop andere spelmodi.
Als ik puur kijk naar de vooruitzichten denk ik dat ik dit jaar ook voor FIFA09 ga kiezen, al ben ik nog niet geheel overtuigd van de balphysics (bij FIFA08 en EURO08 ook al niet). Daarvoor zal ik het spel eerst moeten spelen in Leipzig.
Ik oordeel op 20 augustus.
Laatst bewerkt: 7 aug 2008