FIFA 10 (X360, PS
Gespeeld | 15 juli 2009 - Leuk hoor, dat FIFA dit jaar zo ontiegelijk vroeg is aangekondigd. Maar het maakt het wachten tot de game uitkomt niet bepaald een makkie voor een voetbalfan als ik. Gelukkig organiseert EA de laatste tijd een heuse stadiontour om FIFA 10 te showen. En zo gingen we vorige maand op bezoek bij de thuishaven van Paris Saint Germain, waar we weer iets meer zicht kregen op hoe goed FIFA 10 gaat worden.
Stukje voor stukje laat EA nieuwe details los over FIFA 10 en dit keer werd de nieuwe optie genaamd Custom Set Pieces onthuld. Hiermee kun je in het trainingsscherm tactieken aanmaken voor vrije trappen en hoekschoppen. Dit werkt heel eenvoudig door een speler te selecteren en deze via een bepaalde weg naar een positie op het veld te laten lopen. Dit kan bij een vrije trap bijvoorbeeld een acht zijn, of met een grote boog van de ene kant van het strafschopgebied naar de andere kant. Als je dat doet wordt er een looplijn op het veld getrokken zodat je ziet waar de speler heen rent nadat de vrije trap of corner is genomen. Vervolgens kun je deze tactiek opslaan onder je D-pad en toepassen in een wedstrijd.
Helaas crashte de game iedere keer dat ik de optie wilde proberen, dus ik heb het nog niet zelf kunnen testen. De grote vraag is natuurlijk hoeveel mensen het uiteindelijk gaan gebruiken. Het is zeker tof dat de mogelijkheid erin zit, maar als ik kijk naar het vorig jaar geïntroduceerde Custom Team Tactics dan is het voor mij waarschijnlijk weer net iets teveel moeite.
Wat ik zeker wel ga gebruiken van de nieuwe mogelijkheden, is het verplaatsen van de muur. Met de linker- en rechtertrigger kun je de spelers in de muur een paar stappen verplaatsen om die vrije hoek iets meer af te schermen. Het is maar een kleinigheidje, maar wel eentje die best handig kan zijn. Met één druk op de knop kun je trouwens een pop-up tevoorschijn toveren en daaruit een speler kiezen die de vrije trap neemt. Hiervoor hoef je dus niet langer naar het menu toe en dat gaat er ongetwijfeld voor zorgen dat je vaker een vrije trap door iemand anders laat nemen die het beter kan dan de standaard vrije trappennemer.
Verder valt aan FIFA 10 vooral op dat de kleine verbeteringen en vernieuwingen ten opzichte van FIFA 09 de gameplay toch echt wel beïnvloeden. De eerst keren dat ik FIFA 10 speelde (in Londen en op de E
merkte ik nog weinig verschil van bijvoorbeeld het 360-graden dribbelsysteem waar EA zo trots op is. Maar toegegeven: na wat meer potjes met deze versie (75 procent voltooid) te hebben gespeeld, merk je toch wel dat het net weer even wennen is en je op sommige vlakken best weer moet oefenen voor je het helemaal onder de knie hebt.
De belangrijkste verandering die hierdoor ontstaat is voor mij het schieten. Mijn grootste kritiek op FIFA09 – en eigenlijk de hele serie – is dat er altijd wel manieren zijn waarop je sowieso scoort. Vanaf de juiste afstand, met de juiste snelheid en de juiste hoek zeilt een bal zo de kruising in. Nu je in FIFA 10 niet meer in slechts acht hoeken kunt lopen en dus ook richten, behoort dit tot het verleden. Het gevolg is dat het scoren een stuk minder voorspelbaar wordt. Ook het gebruik van het precisieschot met de rechterbumper is op de schop gegaan en dus zul je minder snel op dezelfde manier scoren dan je in FIFA 09 deed.
Verder uit het 360-graden dribbling zich in het overspelen en lopen met je speler. Vaker dan voorheen zul je nu – vooral in het begin – de bal niet automatisch recht in iemands voeten spelen maar ook ernaast, waardoor je balverlies leidt. Ook wanneer de tegenstanders balverlies leidt en je naar de bal rennen wil rennen, merk je dat je wat meer echt naar de bal toe moet lopen om hem in je bezit te krijgen.
Houd je er overigens van lekker te dollen, dan is FIFA 10 helemaal iets voor jou. Met de linkerbumper kun je de bal dichterbij je voet houden dan wanneer je normaal loopt, zodat hij moeilijker is af te pakken. Ook dit vergt wel wat oefening maar als je het in de vingers hebt kun je nog meer egotrippen dan eerst. Denk er wel aan dat je dit met de juiste spelers doet en niet met een speler van FC Knudde. Zeker niet omdat het fysieke voetbal dat FIFA 09 introduceerde een sprongetje heeft gemaakt. Een gevecht om de bal duurt niet meer twee tellen maar gaat ook nog door nadat je de bal hebt veroverd. Als je dus niet oplet, kun je door een schouderduw de bal zomaar weer kwijt raken en begint het gevecht opnieuw.
Om dit er zo realistisch mogelijk uit te laten zien, zijn er weer een hoop nieuwe animaties in de game geknald. Niet alleen meer varianten op schouderduwtjes, maar ook een keeper die de bal over de lat tikt, een speler die de bal probeert te onderscheppen door zijn been achterlangs uit te steken, kopduels die overtuigender ogen, een speler die over de bal heenstapt om hem te laten gaan voor een medespeler en ga zo maar door. Dit alles zorgt ervoor dat FIFA 10 weer een stap doet richting de ultieme voetbalgame. Natuurlijk hebben we nog lang niet alles gehoord en gezien, maar dat gaat de komende weken en maanden zeker gebeuren. Hopelijk horen we dan meer over de online functionaliteiten en werken nieuwe toevoegingen zonder te crashen. Voor mij geldt bij FIFA 10 in ieder geval nu al: it’s in the game!
Klik om te vergroten...