Platforms
Xbox 360 | PS3 | PC | iOS | Android | 3DS | PS2 | PSP | PSVita | Wii
Uitgever
EA
Developer
EA Sports
Genre
Footie
Demo
Onbekend (verwacht: midden augustus 2012)
Release datum
Onbekend (verwacht: september - oktober 2012)
In de herfst brengt EA altijd een nieuwe versie uit van haar populaire voetbal-game FIFA. Dit jaar zal FIFA 13 uitkomen en de mensen van het ontwikkelteam hebben de eerste details omtrent de gameplay van FIFA 13 vrijgegeven.
Ervaar de onvoorspelbaarheid en spanning van het echte voetbal in FIFA 13. Vijf baanbrekende vernieuwingen zorgen voor revolutionaire verbeteringen in de AI, dribbelen, balcontrole en fysieke confrontaties. Het nieuwste deel uit de FIFA-reeks beschikt over de grootste en meest uitgebreide verzameling functies ooit. Deze vernieuwingen staan garant voor een nog realistischere game-ervaring. Strijd om balbezit op elk deel van het veld en geniet van de complete vrijheid en creativiteit bij de aanvallen. De levensechte emotie en onvoorspelbaarheid van het voetbal spatten van het scherm.
In FIFA 12 waren de grootste veranderingen de Player Impact Engine en Tactical defending. Deze features konden echter nog beter uitgewerkt worden. Dat is precies wat ze voor FIFA 13 hebben gedaan. Deze features zijn verder verbeterd en daarnaast heeft EA zich ook gericht op het aanvallen. Electronic Arts heeft zich vooral gericht op realistischer voetbal.
FIFA 13: Attacking Intelligence
Attacking Intelligence geeft meer aanvalsopties. Men was niet tevreden over hoe de AI zijn aanvallen uitvoerde en dus is de AI opnieuw opgebouwd. Medespelers - die dus bestuurd worden door de AI - kijken nu niet meer alleen naar het eindpunt als ze aan het rennen zijn, maar naar de totale lengte die afgelegd moet worden en houdt daarbij rekening met eventuele obstakels.
Een probleem van FIFA 12 was de besluiteloosheid van je medespelers waardoor ze iedere keer iets anders deden. Hierdoor was het lastig om een tactiek op te bouwen. In FIFA 13 is de medespeler meer besluitvaardig gemaakt en is daardoor dus ook betrouwbaarder. Medespelers zullen nu beter zijn in het het vinden van vrije tactische posities waarbij nu ook om tegenstanders heen gelopen kan worden. Bij FIFA 12 zorgde een tegenstander die recht voor de medespeler stond er voor dat de medespeler niet naar de lege ruimte achter de tegenstander kon lopen. Nu is de medespeler in staat om om de tegenstander heen te manouevreren.
Mederspelers zijn volgens het ontwikkelteam nu in staat om 2 stappen vooruit te denken waardoor er beter geanticipeerd kan worden op het spel en ze een betere ondersteuning bieden voor andere medespelers.Nu de medespelers in FIFA 13 intelligenter zijn in hun aanvallen, moesten ze ook uitgerust worden met nieuwe animaties zodat de nieuwe tactische moves ook daardwerkelijk gemaakt kunnen worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan afremmen en bijdraaien tijdens het rennen. Er hoeft niet meer onnodig gestopt en gekeerd te worden zoals bij eerdere FIFA-games het geval is.
FIFA 13: Tactical Free-Kicks
Tactical Free-Kicks verbetert het nemen van vrije trappen. Bij vrije trappen kunnen tot 3 spelers zich rond de bal verzamelen en de vrije trap kan vervolgens op diverse manieren genomen worden. De verdedigende partij kan ervoor vervolgens voor kiezen om één van de spelers vanuit de muur naar voren te laten sprinten.
FIFA 13: 360 degree mobility
Ook nieuw in FIFA 13 is 360 degree mobility. Hiermee kan je voetballer dribbelen terwijl hij voor zich blijft kijken. Je kan dus 360 graden dribbelen en 360 graden om je heen kijken. Dit voorkomt dat de speler tijdens het dribbelen continue achter de bal geplakt zit en zo kan er dus ook zijwaards gedribbeld worden terwijl je speler richting doel blijft kijken.
FIFA 13: First Touch Control
Electronic Arts heeft ook het balgedrag realistischer gemaakt. In FIFA 12 komt het regelmatig voor dat gigantisch moeilijke ballen met het grootste gemak uit de lucht gehaald worden en perfect aan de voet geplakt blijven. Met FIFA 13 komt daar verandering in. Er zullen vele factoren zijn die het balgedrag zullen beïnvloeden - denk aan zwaartekracht, weersomstandigheden en hoe de bal ontvangen wordt - waardoor de bal ook realistischer zal reageren wanneer iemand de bal aan de voeten krijgt.
Het idee achter First Touch Control is dat FIFA 13 beter gebalanceerd is en dat er geen ongeloofwaardige 'wondermoves' gemaakt kunnen worden tijdens het voetbal. Dit maakt het voetballen weliswaar niet makkelijker maar wel realistischer en dus meer spelbalans zal geven.
FIFA 13: Player Impact Engine 2.0
In FIFA 12 werd de Player Impact Engine geïntroduceerd. In FIFA 13 is er de Player Impact Engine 2. Deze is verbeterd en getweaked zodat spelers realistischer reageren wanneer zij met elkaar in contact komen. Zo zullen spelers nu van elkaar afrollen als ze boven op elkaar vallen om te voorkomen dat ze samen opstaan in buggy houdingen.
Ook is de Player Impact Engine zodanig aangepast dat spelers niet meer in onnatuurlijke houdingen rondrennen, zoals gebroken armen. Spelers zullen ook niet meer gelanceerd worden of belachelijk rondgespint worden wanneer zij in een harde botsing met anderen komen. Oftewel: de glitches in de Player Impact Engine worden er compleet uit gehaald met de nieuwe Player Impact Engine 2.0.
Persconferentie - informatie
Gedurende haar persconferentie heeft EA meer laten weten over de aankomende voetbaltitel, onderstaand een overzicht van het nieuws wat naar buiten kwam.
De EA Sports Football Club zal op verschillende punten worden vernieuwd. FIFA 12 spelers zullen hun Football Club-niveau en ervaringspunten overbrengen naar FIFA 13, zodat ze het seizoen net zo sterk beginnen als dat ze deze beëindigden. Hiernaast verkrijgen de spelers een speciale bonus uit de nieuwe EA Sports Football Club-catalogus. Alles wat je doet in FIFA 13 zal worden bijgehouden, waarbij je bij elke wedstrijd en bij elk seizoen dat je speelt beloningen verdient voor je prestaties. De credits die je hiermee verdient kun je gebruiken om items uit de catalogus te ontgrendelen, denk aan tenues, speciale vreugdedansen, eigenschapsverbeteringen voor je Virtual Pro, superscoutcredits voor het speltype Carrière, muntbonussen voor FIFA 13 Ultimate Team en extra wedstrijden in het speltypen 1-tegen-1 Seizoenen. In totaal zijn er honderd levels waarin je je omhoog kunt werken.
Wanneer je in het bezit bent van een iPhone, iPod Touch, iPad of (op een later moment) Anroid kun je altijd contact houden met de wereld van FIFA en je vrienden. Hiernaast beschikt de applicatie over de mogelijkheid om alles rondom FIFA Ultimate Team in de gaten te houden, waaronder de veilingen. FIFA-ervaringen zijn daarnaast direct te delen via Facebook, denk aan gewonnen wedstrijden, gecontracteerde spelers of verzilverde items uit de catalogus.
Speciaal voor de Kinect: In FIFA 13 met Kinect kun je via spraakopdrachten de opstelling en tactieken van je club aanpassen zonder het spel te pauzeren. Geef spelers op het veld aanwijzingen in Speel als prof en let een beetje op je woorden als je wat tegen de scheidsrechter zegt!
- Spraakopdrachten: Coach je ploeg zoals echte trainers dat doen tijdens wedstrijden. Gebruik spraakopdrachten om tactieken te kiezen, van spelsysteem te veranderen of spelers te wisselen. Coach je club zonder het spel te pauzeren en benut het strategische voordeel.
- Aanwijzingen op het veld: Denk, reageer en speel als een profvoetballer met spraakopdrachten in het speltype Speel als prof. Communiceer net als echte voetballers tijdens wedstrijden: roep om een pass, laat een teamgenoot sprinten en vraag om de bal.
- Gedrag scheidsrechter en grensrechters: Scheidsrechter en grensrechters worden beïnvloed door wat ze horen. De commentatoren kunnen een grote mond tegen de scheidsrechter bespreken en de scheids kan dit meewegen in het toekennen van overtredingen en kaarten, net als in het echt. In het speltype Carrière worden
verhaallijnen ontwikkeld als spelers en managers hun emoties niet goed onder controle kunnen houden.
Zal de FIFA van EA dit jaar wederom een groter succes worden dan het PES van Konami? De veranderingen zijn niet groot, maar wederom worden er een aantal kleine nieuwe toevoegingen gedaan en worden de verbeteringen van het vorige deel voor zover mogelijk geperfectioneerd. Ik denk dat ik voor alle FIFA12-fans spreek als ik zeg: we hebben er zin in!
De credits voor de startpost gaan naar Siemenn.
|
Laatst bewerkt: 5 jun 2012